Hej!

Min 10-år gamla Cocraft-skruvdragare håller på att ge upp, så dags att hitta efterföljaren. Söker lite råd.

Jag kan inte mycket om verktyg och vet inte vad som skiljer dem åt, men jag har en husrenovering framför mig så den ska klara det. Huset har betongväggar så det kanske också ställer krav?

Jula säljer en CAT för 1200 kr (1700 kr). Cat har jag förstått är ett bra märke, men ingen Cat-skruvdragare är med i någon av jämförelsetesterna jag sett, vilket jag undrar över. Är det någon som har en sådan?
https://www.jula.se/catalog/verktyg...rivna-skruvdragare/skruvdragare-012750/#tab04

K-rauta säljer en Ryobi endast för 1200 kr (1600 kr):
https://www.k-rauta.se/produkt/borrskruvdragare-r18dd2-115gkr-ryobi/4892210188373

Lägger man till en 100-ing får man visst en grästrimmer på köpet...? 1300 kr (2100 kr).
https://www.k-rauta.se/produkt/ryob...w-HgM5Bpz-wvEhpUjMuS4gNIaOnGnTB4aAt9NEALw_wcB

Om man går upp ett steg i prisklass, och tittar på Dewalt för 2400 kr (2900 kr)... Det är egentligen för mycket pengar, men... Är det värt det så kanske det är lika bra att bita i det sura äpplet och betala, så kanske man blir mer nöjd när man väl står mitt i renoveringen?
https://www.bauhaus.se/borskrutrekker-dewalt-dcd708p2t-qw-18v-2x5-0ah#go-to-description

Vad är det man får mer för pengarna när man betalar 1000 kr mer?

Och säg att man går upp i prisklassen som Dewalten. Är den då rätt att satsa på, eller finns det annan i prisklassen som är bättre?

Vad skiljer Dewalt från till exempel Makita ddf484 till exempel, om man kollar i premiumsektionen?
https://www.jula.se/catalog/verktyg...xxCqwlylOZvLYhV_8fgaAkpBEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Även bland Dewalt finns det dock billigare alternativ, som denna för 1260 kr. Vad är det som skiljer dem åt?
https://www.bauhaus.se/borskrutrekk...dTPmdE1tSuE7N0k0KiEchrh6w_8pjv1UaAmQ-EALw_wcB

Tips? Råd?

Tack!!!

Redigerat:
Cat är ett ganska nytt och okänt märke. Jag skulle iallafall ha valt Ryobi före Cat.

• Gilla
Toye_
  • Laddar…
Dewalten är ju bra mycket mer maskin för pengarna, dessutom ett vettigt stort batteri istället för dom supersmå i dom andra. Sen behöver du ingen slagborr till betongväggar utan en borrhammare.

Eller så skaffar du en Makita ddf484 som utklassar de andra. Kostar ca 1000kr utan batteri eller 3000 i paket med 2x5ah och laddare.

H Hans G2 skrev:
Eller så skaffar du en Makita ddf484 som utklassar de andra. Kostar ca 1000kr utan batteri eller 3000 i paket med 2x5ah och laddare.
Varför utklassar Makita en Dewalt? Makita kostar 2500 kr, medan Dewalt är sänkt från 2900 till 2400 kr. Det får mig att tro att Dewalt är bättre, eftersom den brukar kosta mer?

P peter.linkan skrev:
Hej!

Min 10-år gamla Cocraft-skruvdragare håller på att ge upp, så dags att hitta efterföljaren. Söker lite råd.

Jag kan inte mycket om verktyg och vet inte vad som skiljer dem åt, men jag har en husrenovering framför mig så den ska klara det. Huset har betongväggar så det kanske också ställer krav?

Jula säljer en CAT för 1200 kr (1700 kr). Cat har jag förstått är ett bra märke, men ingen Cat-skruvdragare är med i någon av jämförelsetesterna jag sett, vilket jag undrar över. Är det någon som har en sådan?
[länk]

K-rauta säljer en Ryobi endast för 1200 kr (1600 kr):
[länk]

Lägger man till en 100-ing får man visst en grästrimmer på köpet...? 1300 kr (2100 kr).
[länk]

Om man går upp ett steg i prisklass, och tittar på Dewalt för 2400 kr (2900 kr)... Det är egentligen för mycket pengar, men... Är det värt det så kanske det är lika bra att bita i det sura äpplet och betala, så kanske man blir mer nöjd när man väl står mitt i renoveringen?
[länk]

Vad är det man får mer för pengarna när man betalar 1000 kr mer?

Och säg att man går upp i prisklassen som Dewalten. Är den då rätt att satsa på, eller finns det annan i prisklassen som är bättre?

Vad skiljer Dewalt från till exempel Makita ddf484 till exempel, om man kollar i premiumsektionen?
[länk]

Även bland Dewalt finns det dock billigare alternativ, som denna för 1260 kr. Vad är det som skiljer dem åt?
[länk]

Tips? Råd?

Tack!!!
Den sista DeWalt du länkar till är en 10,8V-maskin. Övriga är 18V. Det är anledningen till prisskillnaden mellan dina både DeWalt.

Henningelvis Henningelvis skrev:
Den sista DeWalt du länkar till är en 10,8V-maskin. Övriga är 18V. Det är anledningen till prisskillnaden mellan dina både DeWalt.
Vad är skillnaden på CAT/Ryobi och Devalt då, om båda är 18v?

Som du märkt finns det en hel uppsjö av olika modeller på skruvdragare och att välja rätt är allt annat än uppenbart. Bara inom samma tillverkares utbud kan det ibland vara svårt att navigera rätt.

Mycket handlar helt och hållet om tycke och smak, vilken färg är finast :) , men det finns en del generella saker att fundera över.

Vad behöver din skruvdragare klara av? Behöver du en riktigt stark maskin, eller är en liten smidig sak bättre för ditt behov? Det är lätt att stirra sig blind på siffror och ta den som är starkast och tänka att den kommer klara allt. Det resulterar dock ofta i en tung maskin som man efter en stund blir trött av att hålla och behöver ta pauser i arbetet. Så har man mycket mindre skruv är kanske en lättare svagare maskin mer rätt. De olika tillverkarna verkar också ha lite olika grepp, så kan man kan det vara bra att känna på några för att veta vad som känns bra i ens hand.

Vad behöver du kunna fästa i den? Behöver du kunna fästa borr i den eller räcker det med "bitsfäste"? En del mindre maskiner kommer med bara bitsfäste (lägre vikt). Om du behöver en chuck, hur stor måste den vara? Finns i princip två standarder, 10mm och 13mm. Den större finns oftast bara på de kraftigare/tyngre maskinerna.

Behöver du slag?
När det kommer slag i "skruvdragare" gäller det att ha tungan rätt i munnen, det finns en hel del förvirring kring det. Det finns något som heter slagskruvdragare, och som iaf i konsumentled känns som en relativt ny företeelse (~10 år). Dessa fungerar med slag i rotationsriktningen (samma som mutterknackar). De är ur ett ergonomiskt perspektiv enklare att skruva med, då man får mycket kraft i skruven utan att man behöver hålla emot med lika hög kraft. Nackdelen är att väsnas och bara kommer med "bitsfäste", så inte så lämpligt för borrning. Det kan gå att borra med i vissa fall men behöver då borr med "bitsfäste".

Sen har vi maskinen som slår i borrets riktning (korrekt namngivet slagborrskruvdragare) De används förutom att skruva med även till att borra i porösa material, såsom tegel och mindre hål i betong av det porösare slaget. Men till större hål eller hårdare betong är det ofta inte tillräckligt kraftiga utan kommer resultera i långsam borrning med tveksam storlek på det färdiga hålet samtidigt som det sliter hårt på borret. Till den användningen behövs istället en borrhammare. Det finns enstaka maskiner som kombinerar borrhammare och skruvdragare, men oftast vill man nog hellre ha det i en separat maskin.

Har du eller kommer du vilja använda fler batterimaskiner? Ofta är det en bra idé att hålla sig inom ett battersystem, då man kan köpa maskiner billigare utan batteri och flytta dessa mellan olika maskiner. Så värt att fundera över och se vilka andra verktyg som de olika tillverkarna ha. De kända tillverkarna har alla ett stor utbud, om än med viss variation. Vill du ha trädgårdsmaskiner? Vilka tillverkare har det i sitt battersystem?

Oavsett vad du landar i, se till att ha minst två batterier till din skruvdragare. Det är frustrerande att bli stillastående för att strömmen är slut.

• Gilla
Solmacher och 4 till
  • Laddar…
P peter.linkan skrev:
Vad är skillnaden på CAT/Ryobi och Devalt då, om båda är 18v?
Både cat och Robin kommer med ett batteri som dessutom har relativt liten kapacitet, medans DeWalt kommer med två batterier som dessutom har dubbla kapaciteten. (Kapaciteten är det som anges i Ah och kan antingen förenklat sägas vara det som avgör hur länge du kan köra den innan strömmen tar slut)

P pyro skrev:
Som du märkt finns det en hel uppsjö av olika modeller på skruvdragare och att välja rätt är allt annat än uppenbart. Bara inom samma tillverkares utbud kan det ibland vara svårt att navigera rätt.

Mycket handlar helt och hållet om tycke och smak, vilken färg är finast :) , men det finns en del generella saker att fundera över.

Vad behöver din skruvdragare klara av? Behöver du en riktigt stark maskin, eller är en liten smidig sak bättre för ditt behov? Det är lätt att stirra sig blind på siffror och ta den som är starkast och tänka att den kommer klara allt. Det resulterar dock ofta i en tung maskin som man efter en stund blir trött av att hålla och behöver ta pauser i arbetet. Så har man mycket mindre skruv är kanske en lättare svagare maskin mer rätt. De olika tillverkarna verkar också ha lite olika grepp, så kan man kan det vara bra att känna på några för att veta vad som känns bra i ens hand.

Vad behöver du kunna fästa i den? Behöver du kunna fästa borr i den eller räcker det med "bitsfäste"? En del mindre maskiner kommer med bara bitsfäste (lägre vikt). Om du behöver en chuck, hur stor måste den vara? Finns i princip två standarder, 10mm och 13mm. Den större finns oftast bara på de kraftigare/tyngre maskinerna.

Behöver du slag?
När det kommer slag i "skruvdragare" gäller det att ha tungan rätt i munnen, det finns en hel del förvirring kring det. Det finns något som heter slagskruvdragare, och som iaf i konsumentled känns som en relativt ny företeelse (~10 år). Dessa fungerar med slag i rotationsriktningen (samma som mutterknackar). De är ur ett ergonomiskt perspektiv enklare att skruva med, då man får mycket kraft i skruven utan att man behöver hålla emot med lika hög kraft. Nackdelen är att väsnas och bara kommer med "bitsfäste", så inte så lämpligt för borrning. Det kan gå att borra med i vissa fall men behöver då borr med "bitsfäste".

Sen har vi maskinen som slår i borrets riktning (korrekt namngivet slagborrskruvdragare) De används förutom att skruva med även till att borra i porösa material, såsom tegel och mindre hål i betong av det porösare slaget. Men till större hål eller hårdare betong är det ofta inte tillräckligt kraftiga utan kommer resultera i långsam borrning med tveksam storlek på det färdiga hålet samtidigt som det sliter hårt på borret. Till den användningen behövs istället en borrhammare. Det finns enstaka maskiner som kombinerar borrhammare och skruvdragare, men oftast vill man nog hellre ha det i en separat maskin.

Har du eller kommer du vilja använda fler batterimaskiner? Ofta är det en bra idé att hålla sig inom ett battersystem, då man kan köpa maskiner billigare utan batteri och flytta dessa mellan olika maskiner. Så värt att fundera över och se vilka andra verktyg som de olika tillverkarna ha. De kända tillverkarna har alla ett stor utbud, om än med viss variation. Vill du ha trädgårdsmaskiner? Vilka tillverkare har det i sitt battersystem?

Oavsett vad du landar i, se till att ha minst två batterier till din skruvdragare. Det är frustrerande att bli stillastående för att strömmen är slut.
P pyro skrev:

Behöver du slag?

Hej och stort stort tack för ditt meddelande!!! Jag tar med mig av alla dina råd och frågor!

Det jag direkt kan säga är att husets väggar består av lättbetong. Husets utsida är tegel. Så jag behöver en skruvdragare som kan borra i det.

Kanske kommer jag behöva en borrhammare för större jobb senare under renoveringen. Men det blir ju ytterligare ett verktyg som jag kan köpa då om det behövs. För även om jag köpt en borrhammare, så behöver jag väl köpa en skruvdragare också?

Av de två jag länkat till - är en eller båda av dem slagborrskruvdragare? Eller är båda otillräckliga?

https://www.bauhaus.se/borskrutrekker-dewalt-dcd708p2t-qw-18v-2x5-0ah

https://www.jula.se/catalog/verktyg...ylOZvLYhV_8fgaAkpBEALw_wcB&gclsrc=aw.ds#tab04

P pyro skrev:

Behöver du slag?

P peter.linkan skrev:
Hej och stort stort tack för ditt meddelande!!! Jag tar med mig av alla dina råd och frågor!

Det jag direkt kan säga är att husets väggar består av lättbetong. Husets utsida är tegel. Så jag behöver en skruvdragare som kan borra i det.

Kanske kommer jag behöva en borrhammare för större jobb senare under renoveringen. Men det blir ju ytterligare ett verktyg som jag kan köpa då om det behövs. För även om jag köpt en borrhammare, så behöver jag väl köpa en skruvdragare också?

Av de två jag länkat till - är en eller båda av dem slagborrskruvdragare? Eller är båda otillräckliga?

[länk]

[länk]
Funderar vidare... i inlägget ovan tänkte jag köpa en borrskruvdragare med slag, för att kunna borra i lättbetong och tegel, och så köpa en borrhammare senare vid renoveringen, om behov.

Men nu tänker jag, kanske ska jag utgå ifrån att jag kommer behöva köpa en borrhammare - även om skruvdragare med slag fungerar för lättbetong så ska jag ju renovera hela huset, och då kanske en borrhammare ändå gör jobbet enklare.

Och om jag ändå ska köpa en borrhammare, då kanske jag inte ens ska köpa en borrskruvdragare med slag - då kanske jag istället ska köpa en vanlig borrskruvdragare? Och så ha skruvdragaren till trä, gips, etc OCH en borrhammare till väggarna med lättbetong, tegel, kakel?

Det verkar nänligen som att borrskruvdragare med slag är tyngre än en vanlig borrskruvdragare, och om man ska fixa något i trånga ytor eller jobbiga positioner kanske det blir jobbigt i längden?

Så för att summera.. Frågan nu är så här:
Är det bra för mig att köpa en borrhammare? Och om vi utgår från att jag kommer köpa en borrhammare, ska jag då köpa en borrskruvdragare eller borrskruvdragare med slag nu?

Redigerat:
P peter.linkan skrev:
Nu tänker jag såhär: i inlägget ovan tänkte jag köpa en borrskruvdragare med slag, för att kunna borra i lättbetong och tegel, och så köpa till borrhammare vid behov.

Men nu tänker jag, om jag ändå ska köpa en borrhammare, så kanske jag inte behöver köpa en borrskruvdragare med slag? Då kanske jag istället ska köpa en vanlig borrskruvdragare (till trä, gips, enklare jobb) OCH en borrhammare (till väggarna med lättbetong, tegel, kakel)?

Det verkar nänligen som att borrskruvdragare med slag är tyngre än en vanlig borrskruvdragare, och om man ska fixa något i trånga ytor eller jobbiga positioner kanske det blir jobbigt i längden?

Frågan nu är så här:
Om vi utgår från att jag kommer köpa en borrhammare, för huset är av lättbetong och tegel och ska renoveras. Ska jag då köpa en borrskruvdragare eller borrskruvdragare med slag nu?
För tegel och lättbetong behöver du ingen borrhammare, räcker fint med slagborr, snarare så att om man har otur med tegeln att den kan spricka med för hårda slag. (Borrhammare = få, hårda slag. Slagborr = många, lätta slag)
Lättbetong har jag ingen erfarenhet av, men jag är inte säker på att man ska ha slag alls där.

Slagborr med kabel, och sen en av de skruvdragare du länkat ovan kanske är en bra kombo.

Men om du ändå ska köpa en maskin till för tyngre jobb, vilket nog inte är orimligt att tänka (lite beroende på vad din renovering kommer innehålla) kanske du ska satsa på en ännu mindre och smidigare maskin.
Tex Bosch GSR 12V-35 FC med sina utbytbara chuckar är väldigt smidig för att komma åt där det är trångt, och ändå stark nog till vanligt skruvande.

• Gilla
JFrisk
  • Laddar…
B
Lite tycker och smak. Jag har två makita (liten lätt, stor stark), och en ryobi. Farsan har en dewalt som jag använt mycket. På jobbet är det mest dewalt och milwaukee, värstingmodeller. Så jag har provat en hel del varianter över åren.

Frun gillar den lilla makitan, hon tycker den stora är för tung. Jag använder den lilla ibland där det är trångt. 9 fall av 10 använder jag den stora makitan.

Ryobin känns mest som ett felköp. Den är inte lika exakt i regleringen av varvtal, känns lite småglapp och ligger liksom lite fel i handen, precis som den är felbalanserad eller något. Den var ett antal hundralappar billigare, och hade säkert varit ok för nån som ska göra något litet jobb eller bara ibland. Men inte om man ska göra stora projekt över många år.

Jobbets dyra värstingmaskiner är lite bättre, det måste jag medge. Men det känns inte värt den stora prisskillnaden.

Ska jag borra tar jag fram en riktig borrhammare med sladd.

Jag skulle nog säga att dewalt och makita är hyggligt likvärdiga. Det finns instegsmodeller på bägge, det finns riktigt dyra med. 18V och 1 batteri på i alla fall 3ah känns som minimum. Jag har 2 på a4h.

En liten gyllene regel som jag kör med verktyg är att köpa billiga först, och se vad man använder ofta (och därmed uppskattar bättre) och vad som man kan klara sig med ett enklare billigare verktyg.

Skruvdragare ska man inte snåla på i alla fall kan jag tycka.

• Gilla
Solmacher och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att om du köper en för 300 på Biltema så klarar den att dra varenda skruv och borra vartenda hål du kommer behöva för din renovering.

• Gilla
MrBoes
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.