Kvadratmeter känns inte viktigt för mig, snarare att ha rum/ytor med olika funktioner.

Kontor, syrum, sovrum, ett par gästrum, matsal, ett par rum att sitta ned i/kolla tv, ordentlig tvättstuga och kök, ett par duschmöjligheter, garage, uteförråd, snick, m.m.

• Gilla
Meriwether och 2 till
  • Laddar…
T
M maria01 skrev:
om man kollar på storleken på hus i södra europa så ser man en klar skillnad mot norra delen där man spenderar mer tid i hemmet här nere ligger nybyggda hus under 100 kvm som genomsnitt man ser huset som ett ställe man äter och sover i inte leva i det gör man utanför på resturanger sport kultur inte sitter hemma själva med familjen som på grund av väder och utbud man gör mer av i norden
Ligger nog en hel del i det, bra poäng. Man har faktiskt byggt väldigt stort i Skandinavien ända sedan bondestenåldern då långhusen började bli standard och som blev allt större ända till medeltid.
Mycket har nog med det du säger att göra att man vistas mycket inomhus under en stor del av året. Sen finns det ju framförallt under senare perioder då man varit tvungna att leva trångt. I många mindre industriorter byggdes det ganska smått under 1900-talet troligen eftersom folk/arbetare helt enkelt inte hade råd att bygga större och/eller p g a att bankerna då tog mindre risker än nu. Häromkring byggs fortfarande mycket smått, så alla bygger inte stort heller, det finns nog stora regionala skillnader. Sen kan man ju diskutera vad som är stort, medel och litet. Enplanslådorna som byggs mycket häromkring kan knappt vara mer än 100m2. Ska tilläggas också att vi har många lokala sparbanker, de har troligen en mer konservativ syn på utlåning som möjligen kan påverka.

• Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Kvadratmeter känns inte viktigt för mig, snarare att ha rum/ytor med olika funktioner.

Kontor, syrum, sovrum, ett par gästrum, matsal, ett par rum att sitta ned i/kolla tv, ordentlig tvättstuga och kök, ett par duschmöjligheter, garage, uteförråd, snick, m.m.
Håller med, men dina krav resulterar ofelbart i många kvadratmeter.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Ligger nog en hel del i det, bra poäng. Man har faktiskt byggt väldigt stort i Skandinavien ända sedan bondestenåldern då långhusen började bli standard och som blev allt större ända till medeltid.
Mycket har nog med det du säger att göra att man vistas mycket inomhus under en stor del av året. Sen finns det ju framförallt under senare perioder då man varit tvungna att leva trångt. I många mindre industriorter byggdes det ganska smått under 1900-talet troligen eftersom folk/arbetare helt enkelt inte hade råd att bygga större och/eller p g a att bankerna då tog mindre risker än nu. Häromkring byggs fortfarande mycket smått, så alla bygger inte stort heller, det finns nog stora regionala skillnader. Sen kan man ju diskutera vad som är stort, medel och litet. Enplanslådorna som byggs mycket häromkring kan knappt vara mer än 100m2. Ska tilläggas också att vi har många lokala sparbanker, de har troligen en mer konservativ syn på utlåning som möjligen kan påverka.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
När folk blir rikare rent generellt ökar även tex ytorna på nybyggen. Väldigt få tänker strikt på miljö eller drift eller underhållskostnader i framtiden. Ofta är det "onödigt" stora hus som byggs jämfört med vad som behövs i verkligheten. Våra nya elpriser kanske kan påverka att vi tänker om i framtiden men förmodligen inte. Däremot borde man få rabatt på tex bygglovsavgift om man bygger mindre än "normalt", eller någon typ av morot från stat/kommunen utöver att slippa fastighetsskatten x antal år.
I långhusen bodde ju även djuren.

Jag hävdar att vi oftare började bygga över 200m² fört de sista decennierna.

Man ska dock komma ihåg att förråd, tvättstuga, garderober etc idag ingår i boyta när de förr ofta ingick i biytan i källaren.

P Pin skrev:
Håller med, men dina krav resulterar ofelbart i många kvadratmeter.
Nja, 5 sovrum kök, tvättstuga M dusch, badrum 15 kvm, mm ca 170 kvm.
Snick , stall, garage, mm i andra byggnader.

Utsättaren Utsättaren skrev:
Enda stället jag vill ha utrymmesbrist på är plånboken. Tyvärr är det tvärtom.
Vem fan har plånbok 2022?

• Gilla
  • Haha
Patrik440 och 5 till
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Nja, 5 sovrum kök, tvättstuga M dusch, badrum 15 kvm, mm ca 170 kvm.
Snick , stall, garage, mm i andra byggnader.
Kontor, syrum, sovrum, ett par gästrum, matsal, ett par rum att sitta ned i/kolla tv, ordentlig tvättstuga och kök, ett par duschmöjligheter

Nu vet jag inte hur många ni är i hushållet men jag tänker mig att ett rum är ca 10 m2, och matsal och sällskapsrum större. Badrum minst 5 m2.
Kontor 10
Syrum 10
Sovrum 10 per styck, 3 st om ni har två barn men ni har kanske bara ett dedikerat sovrum då?
Gästrum 10 per st, antar 2 st
Matsal 20
Vardagsrum (ett par st är det tre?) 25 per styck
Tvättstugan 5
Kök 15
Hall och klädkammare 10
Jag får det till över 170 m2.

Men om du duschar i tvättstugan så spar du 5 m2. Är det Kalle Ankas husvagn så du kombinerar fler funktioner i samma rum ;):D

Jag har 4 sovrum för 3 personer. Ett är gästrum och ett är kontor. Två sällskapsrum om 35 respektive 45 m2. Ändå vill jag ha större.

Bor i en 1½ plans villa på ~160 m2 skulle inte ha något emot att ha en källare också.

P Pin skrev:
Kontor, syrum, sovrum, ett par gästrum, matsal, ett par rum att sitta ned i/kolla tv, ordentlig tvättstuga och kök, ett par duschmöjligheter

Nu vet jag inte hur många ni är i hushållet men jag tänker mig att ett rum är ca 10 m2, och matsal och sällskapsrum större. Badrum minst 5 m2.
Kontor 10
Syrum 10
Sovrum 10 per styck, 3 st om ni har två barn men ni har kanske bara ett dedikerat sovrum då?
Gästrum 10 per st, antar 2 st
Matsal 20
Vardagsrum (ett par st är det tre?) 25 per styck
Tvättstugan 5
Kök 15
Hall och klädkammare 10
Jag får det till över 170 m2.

Men om du duschar i tvättstugan så spar du 5 m2. Är det Kalle Ankas husvagn så du kombinerar fler funktioner i samma rum ;):D

Jag har 4 sovrum för 3 personer. Ett är gästrum och ett är kontor. Två sällskapsrum om 35 respektive 45 m2. Ändå vill jag ha större.
Vi är två. 170 stod det i ngt dokument. 230 mätte jag. Dock takhöjd 205 i gamla delen (50%) soldattorp 1749ish

• Gilla
Pin
  • Laddar…
vi använder ca 300 m2 på 4 pers men skulle väldigt gärna vilja ha t ex ett extra grovkök till min ölbryggning och kanske 30 m2 till mitt gym...och ett hobbyrum...

• Gilla
Skrutten18 och 2 till
  • Laddar…
T
Huddingebo Huddingebo skrev:
I långhusen bodde ju även djuren.

Jag hävdar att vi oftare började bygga över 200m² fört de sista decennierna.

Man ska dock komma ihåg att förråd, tvättstuga, garderober etc idag ingår i boyta när de förr ofta ingick i biytan i källaren.
Nja, det är inte riktigt så att djuren alltid hysts i långhusen, men visst, det förekom perioder med olika bruk. I början hade man bara en byggnad på boplatsen, under bronsåldern kommer fler byggnader in i gårdsbilden. Bodde man då trångt eller stort under långhusens 5000-åriga historia? Den frågan är svår eftersom det är svårt att veta antalet i ett hushåll. Det blir mest spekulation. Grejen är att man i alla fall byggt stort, långhusen kunde vara 30m långa och ännu längre för den delen och detta redan tidigt då man kan anta att familjerna var mindre så var långhusen ganska stora, åtminstone om man jämför med förhållanden under historisk tid.

Sen blir diskussionen också lite biased, d v s verkligheten kan skilja sig åt beroende på var man bor och vilka förhållanden som råder där. Där jag bor nu bygger man som sagt ofta smått, har gjort historiskt och gör fortfarande till stor del, även om större byggen också förekommer. Min födelseort t ex, där har det byggts över 200 m2 i över hundra år, mina föräldrar byggde tidigt 70-tal runt 250 m2 tror jag det var, idag är det likadant. Där jag bor nu är det tvärtom, både då och nu. Så jag menar att det finns stora regionala variationer.
Sen är det säkert så att byggena blir större generellt räknat på antal enheter över riket, som du säger, det borde ju gå att se via fastighetsregister och kommuners data över nybyggnation och se hur det ser ut över tid, kanske finns det nån undersökning?

• Gilla
AnnaEfternamn
  • Laddar…
T
B Bonzo2000 skrev:
Vem fan har plånbok 2022?
Vi som hellre handlar med kontanter?

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Nissens
K Kling 1 skrev:
Hej på er!
Jag har uppmärksammat efter lite läsande här på Byggahus forum och sett en del ”hussbyggprogram” på TV att det byggs allt större bostäder.

Att detta påverkar miljö och klimat förstår väl alla, tänker på produktionskostnader, uppvärmning och underhåll.

Självklart kan jag förstå att allt detta skapar arbetstillfällen och att ”hjulen ska snurra” men var går gränsen för vad som är rimligt?

Hur stor bostadsyta behöver/har ni?

Själv har jag en villa på 108kvm och vi är numer 2 vuxna, (2 barn utflugna). Vi har en plan att flytta till mindre fd sommarstuga som är under pågående och långsam tillbyggnad/renovering, den kommer att hamna på ca 70 kvm.

Vill absolut inte på något sätt provocera med dessa frågor, utan är mest nyfiken på hur folk tänker och hanterar sånt här med behov av ”svängrum” och kostnader.
Nja, jag skilde mig för typ 5 år sedan och bodde ensam i huset vi byggde för snart 20 år sedan. Det är på 170kvm + biyta på 70 kvm. Jag behöll det eftersom det har låga driftkostnader och ligger i storstadsområde. Tänkte att det ät en bra investering. Mycket riktigt har huset rusat i värde, typ 1,5 miljoner sedan skilsmässan.

Så, nu har jag en sambo sedan ett par år och kan konstatera att jag gjort en god investering som hade varit svår att slå på aktiemarknaden.

Hade jag bytt ner mig till en liten bostad efter skilsmässan så hade jag helt missat denna avkastningen. :)

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Vi bor på 164+70m2, två vuxna utan barn. Är precis färdiga med utbyggnad på 15m2 så vi hade tidigare 149+70m2. Vi bor stort men vill ha det så och älskar vårt hus. Vi använder alla rum så inget som bara står.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
smh smh skrev:
45 kvm lägenhet + 15 kvm sommarstuga. Varför någon skulle vilja städa, värma upp och underhålla mer än så övergår mitt förstånd, men man är ju olika.
Dom som har stort kanske är inne mesta delen av sin ledighet. Själv är jag ute om jag vill ha stort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.