Nån som har koll på hur mycket skillnad det är mellan halogen och led lyset på E-niro? tänker beställa en men är osäker på om jag ska ta Advance eller Advance plus. De flesta recensioner jag hittat är på bilar med led-belysningen
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men varför behöver inte en hybrid laddas?
Den är lite lika viktig att ladda eftersom den kan köras med förbränningsmotorn om batteriet är tomt. Det är alltså argumentet från de som äger rena elbilar och måste ladda för att kunna köra vidare.
 
sunnis
Loonis92 Loonis92 skrev:
Nån som har koll på hur mycket skillnad det är mellan halogen och led lyset på E-niro? tänker beställa en men är osäker på om jag ska ta Advance eller Advance plus. De flesta recensioner jag hittat är på bilar med led-belysningen
Halogen känns otroligt 2008 ärligt talat, dessutom har det ju såklart en negativ påverkan på elförbrukning om än extremt liten. "Gula" halogenlampor är nog ingen hit som begagnat... Skulle valt LED alla dagar i veckan. Moderna bilar har ju idag antingen LED eller ännu bättre LED-Matrix strålkastare.

Sen finns det såklart de som inte bryr sig, eller tänker lampa som lampa. Men är man van LED ljus eller ännu bättre LED-Matrix (Om e-niro har det?) så vill man inte byta ner sig till Halogenen..
 
useless useless skrev:
Hybrider kan väl inte normalt sett inte ens laddas? Det är väl bara de nya plug-in-hybriderna som har fått laddningsmöjligheter?
Jag utgår tvärtom från att folk menar laddhybrider när de bara säger hybrider. Jag tycker förvisso att båda sorterna är tekniskt överspelade, men om någon menar en ”mildhybrid” (eller vad de nu använder för marknadsföringsterm sen ”självladdande” blev dömt som vilseledande), då tänker jag på en 15–20 år gammal Prius.

Edit: Bil Sweden särredovisar inte mildhybrider, så jobbigt att ta reda på försäljningen, men då laddhybrider står för en fjärdedel (och elbilar för en annan fjärdedel) av den totala nybilsförsäljningen misstänker jag att de är på väg ut rätt raskt.
 
Redigerat:
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Den är lite lika viktig att ladda eftersom den kan köras med förbränningsmotorn om batteriet är tomt. Det är alltså argumentet från de som äger rena elbilar och måste ladda för att kunna köra vidare.
Å andra sidan har vi ingen aning om hur mycket soppa hybriden har i tanken, den kanske också måste ladda för att ta sig vidare.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Å andra sidan har vi ingen aning om hur mycket soppa hybriden har i tanken, den kanske också måste ladda för att ta sig vidare.
Eller tanka bensin.
 
P Pin skrev:
Eller tanka bensin.
Absolut, men den kanske behöver ladda för att ta sig till närmsta mack.
Frågan är lite irrelevant eftersom vi i ett hypotetiskt scenario inte vet vem som mest behöver/måste ladda.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Absolut, men den kanske behöver ladda för att ta sig till närmsta mack.
Frågan är lite irrelevant eftersom vi i ett hypotetiskt scenario inte vet vem som mest behöver/måste ladda.
Naturligtvis, men själva syftet med laddhybriden är väl att kunna köra vidare på bensin flera tiotal mil när man kört tomt på batteriet efter ca fem mil. Det brukar även gå att ställa in då att det inte är 100% ek först och sedan 100% bensin utan optimerat för resan.

Om man ska ladda batteriet istället för att köra vidare på bensin kunde man ju köpt en likadan bil utan bensinmotorn (om det hade funnits) så hade man sparat mycket pengar och vikt.
 
Absolut, och det tror jag den stackars hybridbilisten gärna hade gjort, men nu hade hybriden en sådan otur när den tänkte att den bara tog sig precis till stugan på el+bensin och i stugan bara kunde ladda batteriet så passa att den tog sig till närmsta Lidl 4 mil bort. För att ta sig resterande väg till närmsta mack ytterligare en mil bort måste bilen alltså laddas...

Elbilen har ändå lite kvar i batteriet så den tar sig hem, så den behöver inte ladda alls, den bara vill snålladda lite för att slippa betala elen hemma.

Eller så är det som sagt helt ovidkommande, för ingen av bilarna har större rätt till laddaren än någon annan. Så om hybriden vill ladda bara för att den kan, elbilen vill toppa upp de sista % för att snåla eller någon av dem faktiskt har bränsletorsk så får den ena vackert vänta tills den andre är klar, eller försöka hitta ägaren och övertala denne om att lämna ifrån sig platsen.

Eller, har jag missförstått regelverket?
Att elbilister tycker att de har större rätt till laddare än hybridbilister, det är ganska ovidkommande.

Sedan att man kan vara schysst hit eller dit, att man inte ska blockera en laddplats när man inte laddar osv, det är också en annan sak.
 
N Nerre skrev:
Den är lite lika viktig att ladda eftersom den kan köras med förbränningsmotorn om batteriet är tomt. Det är alltså argumentet från de som äger rena elbilar och måste ladda för att kunna köra vidare.
Men måste alla elbilar laddas hela tiden?
Men elbilar är alltså viktigare än hybrider?
 
P Pin skrev:
Naturligtvis, men själva syftet med laddhybriden är väl att kunna köra vidare på bensin flera tiotal mil när man kört tomt på batteriet efter ca fem mil. Det brukar även gå att ställa in då att det inte är 100% ek först och sedan 100% bensin utan optimerat för resan.

Om man ska ladda batteriet istället för att köra vidare på bensin kunde man ju köpt en likadan bil utan bensinmotorn (om det hade funnits) så hade man sparat mycket pengar och vikt.
Så om jag köper en hybrid så får jag inte ladda den eftersom jag kan köra på bensin?
Hybriden är perfekt när man åker längre sträckor. Det är en anledning till hybrid köpet.
Skulle jag köpt en hybrid skulle jag föredra att köra på elen så mycket som möjligt. Det är rätt dyrt med bensin idag. Så jag hade tankat utanför Lidl utan att skämmas ett dugg. Jag bidrar till att minska utsläppen när jag kör på el.

Som sagt, hybrid eller el. Båda har lika stor rätt att tanka. Har man problem med det så är ganska illa ställt.
 
  • Gilla
karny889 och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Så om jag köper en hybrid så får jag inte ladda den eftersom jag kan köra på bensin?
Hybriden är perfekt när man åker längre sträckor. Det är en anledning till hybrid köpet.
Skulle jag köpt en hybrid skulle jag föredra att köra på elen så mycket som möjligt. Det är rätt dyrt med bensin idag. Så jag hade tankat utanför Lidl utan att skämmas ett dugg. Jag bidrar till att minska utsläppen när jag kör på el.

Som sagt, hybrid eller el. Båda har lika stor rätt att tanka. Har man problem med det så är ganska illa ställt.
Du får naturligtvis ladda den, annars hade du lika gärna kunnat köra en bensinbil. Jag svarade på att det var ett udda och bakvänt beteende att köra slut på bensinen i tanken innan batteriet är tomt.

Hybriden är väl inte bättre på längre sträckor än bensinbilen när batteriet är tomt. Och en elbil är ju bättre än hybriden från början till slut på resan. Fast om du laddar var fjärde mil längs motorvägen gör du inte av med någon bensin. Däremot har du investerat i motorvolym transmission för kanske 100000 som kunde investerat i ett större batteri och större elmotor istället.

Jag anser att hybriden är en kompromiss som fungerar vid både kortare körning dagligen och mer sällsynta långkörningar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Som elbilsförare kan jag tycka att laddhybrider är i vägen på destinationsladdare. Längs motorvägarns konkurrerar vi inte om samma laddare, så där är det ett mindre problem, i den mån det är ett problem alls.

Men på exempelvis ett hotell kan jag tycka att det är irriterande om den enda laddaren (exempelvis) är upptagen av en bil som jag inte riktigt tar på allvar som laddbar. Om den kan ladda i två timmar över en natt och jag då inte alls, då tycker jag att den är i vägen, ja.

Det betyder inte att jag tycker att den inte borde få vara där, men jag stör mig ändå mer på det än om det hade varit en annan elbil.

I någon mån finns det en företagsekonomisk kalkyl här också. Om laddningen kostar något (vilket jag är för när den gör), så laddar kanske en laddhybrid en tiondel av vad en elbil gör över natt, vilket gör fler laddare svåra att räkna hem – de ger ju ändå inga pengar…

Så ja, i någon mån är hybrider ett problem för elbilister, och det säger jag trots att jag haft två.
 
  • Gilla
witten och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Som elbilsförare kan jag tycka att laddhybrider är i vägen på destinationsladdare. Längs motorvägarns konkurrerar vi inte om samma laddare, så där är det ett mindre problem, i den mån det är ett problem alls.

Men på exempelvis ett hotell kan jag tycka att det är irriterande om den enda laddaren (exempelvis) är upptagen av en bil som jag inte riktigt tar på allvar som laddbar. Om den kan ladda i två timmar över en natt och jag då inte alls, då tycker jag att den är i vägen, ja.

Det betyder inte att jag tycker att den inte borde få vara där, men jag stör mig ändå mer på det än om det hade varit en annan elbil.

I någon mån finns det en företagsekonomisk kalkyl här också. Om laddningen kostar något (vilket jag är för när den gör), så laddar kanske en laddhybrid en tiondel av vad en elbil gör över natt, vilket gör fler laddare svåra att räkna hem – de ger ju ändå inga pengar…

Så ja, i någon mån är hybrider ett problem för elbilister, och det säger jag trots att jag haft två.
Problemet med elbilar är inte bilen utan föraren.
När han klev in i elbilen så klev han in i elbilsbubblan där är det bara du. Kanske andra elbilar. Allt annat är ohyra
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Laddade aldrig nånsin publikt när jag körde laddhybrid, det va inte värt det lilla man fick i.
 
  • Gilla
witten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.