1 465 974 läst · 24 285 svar
1466k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Allvetare
· Tullinge
· 5 999 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 5 999 inlägg
VW är tidiga med elbil...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...ran-slutet-av-80-talet-se-den-ovanliga-golfen
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...ran-slutet-av-80-talet-se-den-ovanliga-golfen
Det är ju lite det hela diskussionen handlar om. Jag tycker inte att rena elbilar har större rätt till laddare, jag försökte bara peka på konflikten som uppstår när de som tycker sig har större rätt att ladda måste stå och vänta på andra.tveksamt skrev:
Liknande situationer uppstår även på bensinmackar. Jag har mer än en gång kört vidare till nästa mack istället för att ladda, eftersom det var så mycket kö på macken (ofta folk som står kvar vid pumpen för att gå in och handla efter att de tankat). För en bränslebil är det inte så kritiskt, det finns många mackar och det är sällan nåt problem att ta nästa mack.
Det får de som lägger fram argumentet stå för, jag har bara vidarebefordrat det från tidigare diskussioner. Det är bara att scrolla bakåt i tråden för att hitta de elbilsägare som beklagade sig över laddhybridernas ockupation av laddplatser.Bananskalare skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 383 inlägg
Det här är en halmgubbe. Det finns ingen som tycker sig ha större rätt än någon annan. Däremot är vi ett antal (jag har förklarat ganska utförligt varför rent laddmässigt någon sida upp) som tycker att laddhybrider är en olycklig halvmessyr vilka genom sin konstruktion försvårar ett effektivt nyttjande av laddnätverket.N Nerre skrev:
Men att påstå att det finns de som tycker att laddhybridförare har mindre rätt att köpa ladd på stan för det vet jag ingen som säger. Som vanligt får du gärna motbevisa mig med citat från tråden eller annorstädes ifrån.
Allvetare
· Tullinge
· 5 999 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 5 999 inlägg
Men du för fram själv att en del elbilsägare tycker att just deras bilar är viktigare att få ladda. De skyller förvisso olika saker.Nötegårdsgubben skrev:Det här är en halmgubbe. Det finns ingen som tycker sig ha större rätt än någon annan. Däremot är vi ett antal (jag har förklarat ganska utförligt varför rent laddmässigt någon sida upp) som tycker att laddhybrider är en olycklig halvmessyr vilka genom sin konstruktion försvårar ett effektivt nyttjande av laddnätverket.
Men att påstå att det finns de som tycker att laddhybridförare har mindre rätt att köpa ladd på stan för det vet jag ingen som säger. Som vanligt får du gärna motbevisa mig med citat från tråden eller annorstädes ifrån.
Men jag läser i den här tråden om hur bra räckvidd det är på deras bilar hur långt de kan köra
Ändå slåss de om laddstolparna som om de vore guld.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 383 inlägg
Gör jag? Jag har noll (0) gånger klivit ur min bil och bett en laddhybridförare dra åt helvete, eller ens flytta på sig. Jag tror inte ens att jag tänkt det. Och jag har aldrig sett någon annan förespråka det, göra det eller säga att laddhybrider borde förbjudas pga. sina små batterier.
Men det innebär inte att jag inte trots det kan se ett systemproblem med laddhybrider – en biltyp som för övrigt bara sålts i volym i länder där de varit subventionerade.
Men det innebär inte att jag inte trots det kan se ett systemproblem med laddhybrider – en biltyp som för övrigt bara sålts i volym i länder där de varit subventionerade.
Allvetare
· Tullinge
· 5 999 inlägg
Jag skrev inte att du hade flugit ut.Nötegårdsgubben skrev:Gör jag? Jag har noll (0) gånger klivit ur min bil och bett en laddhybridförare dra åt helvete, eller ens flytta på sig. Jag tror inte ens att jag tänkt det. Och jag har aldrig sett någon annan förespråka det, göra det eller säga att laddhybrider borde förbjudas pga. sina små batterier.
Men det innebär inte att jag inte trots det kan se ett systemproblem med laddhybrider – en biltyp som för övrigt bara sålts i volym i länder där de varit subventionerade.
Sen vill jag inte göra dig ledsen men elbilen är ganska poppis eftersom det är tacksamt skattemässigt sett att köra elbil. Men det hör inte frågeställningen till. Sen är jag övertygad om att elbilen kommer att klara sig ensam. Utan jag fortsätter tro på hybriden. Dock inte i dess nuvarande skepnad. Den måste utvecklas mer.
Men oavsett vad en del elbilsägare anser och försöker föra fram så har dessa lika stor rätt att ladda var stans. Allt annat är löjligt påhitt som barn i sand lådan.
Bara för man kan köra med bensin så får man inte ladda? Men var får man då ladda?
Sen trodde jag att elbilsägare gillade miljön....
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 383 inlägg
Dina frågor nu bygger på samma halmdocka som tidigare. Ingen förnekar laddhybriders rätt att ladda.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 383 inlägg
Du gör mig inte ledsen, jag håller med om att omställningen i Sverige (och många andra länder) snabbas på av subventioner. Skillnaden är att laddhybridförsäljningen nästan bara drivits av subventioner, vilket internationella jämförelser visar.Bananskalare skrev:
Trodde du verkligen det, eller poserar du bara? Jag tror att elbilsförare främst är teknikoptimister, därefter ekonomiska opportunister. Jag tror förvisso att även miljön (eller framför allt klimatet) räknas in i ekvationen, men till ett förvånansvärt lågt värde.Bananskalare skrev:
Varför försöka blåsa upp det till att likna en konflikt när du redan vet vad det handlar om? Om någon tagit en laddare som man behöver i anspråk är det irriterande därför att man måste vänta. Precis samma situation som när någon lämnat bilen vid pumpen och gått in på macken så att andra måste vänta. Man kan vara irriterad utan att neka någon annan rätten att göra vad den gör.N Nerre skrev:Det är ju lite det hela diskussionen handlar om. Jag tycker inte att rena elbilar har större rätt till laddare, jag försökte bara peka på konflikten som uppstår när de som tycker sig har större rätt att ladda måste stå och vänta på andra.
Liknande situationer uppstår även på bensinmackar. Jag har mer än en gång kört vidare till nästa mack istället för att ladda, eftersom det var så mycket kö på macken (ofta folk som står kvar vid pumpen för att gå in och handla efter att de tankat). För en bränslebil är det inte så kritiskt, det finns många mackar och det är sällan nåt problem att ta nästa mack.
Jag är säker på att vissa elbilsägare ibland blir irriterade över att en laddhybrid använder laddaren. Och jag är säker på att de flesta inte nekar hybridägarens rätt att ladda.
Det är värt att notera att du tar upp detta som ett problem som du läst om i ett annat forum utan att ens länka dit.
Allvetare
· Tullinge
· 5 999 inlägg
Jag har inte ens elbil.... Jag väntar tills jag kan köra bilen utan att ladda den på Ica.Nötegårdsgubben skrev:Du gör mig inte ledsen, jag håller med om att omställningen i Sverige (och många andra länder) snabbas på av subventioner. Skillnaden är att laddhybridförsäljningen nästan bara drivits av subventioner, vilket internationella jämförelser visar.
Trodde du verkligen det, eller poserar du bara? Jag tror att elbilsförare främst är teknikoptimister, därefter ekonomiska opportunister. Jag tror förvisso att även miljön (eller framför allt klimatet) räknas in i ekvationen, men till ett förvånansvärt lågt värde.