Håller med, inte tusan törs man tänka på vad en bil kostar/mil?;)
Har noterat det tidigare när det gäller bilarna vi har, köper nytt och behåller minst 5 år.
Min enkla kalkyl är att jag nollvärderat bilen efter 10 år och byts den tidigare räknar jag 10%/år i värdeminskning.
Kommer göra motsvarande när det är dags med elbil, skulle sedan drivmedelsdelen av el bli lägre än för fossilt så lägger jag det som extra tillskott på maltwhiskykontot;)
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
V Vortex skrev:
Värdeminskning är väl den allra största posten och samtidigt mest svårbedömt på ny bil. Vi körde V70 förut och efter 7,5 år så hade vi i snitt ~30'/år i värdeminskning. Efter det blev det en V90, 100' dyrare i inköp och efter 5,5 år så har även den haft ~30'/år i värdeminskning. Många verkar räkna på 50% efter 3 år men just nu verkar beg. marknaden vara lite galen. Vi har fortfarande 60% värde kvar på vår V90 efter 5,5 år.

Men men, nu hoppar vi på elbilsrallyt så får vi se hur begagnat och nybilsmarknaden ser ut om ett par år.
För er som ska leasa kolla andrahandsvärdet , skiljer stort mellan olika märken och det blir torsk för den som väljer bil men lägre andrahand/inbytesvärde såklart. Vissa bilmärken lockar in kunder och "gissar" då att andrahandsvärdet är lite högre för tex elbilen än bensin/dieselbilen. Min gissning är att andrahandsvärdet tappar mycket mer på en ny icke-elbil på sina första 3 år, skulle aldrig köpa en icke-elbil alltså, inte köpa cash oavsett...
 
KristinaRT
Just nu, i den tid ”brytpunkt” det känns som vi befinner oss i tycker jag det är svårt att göra kalkyler, oavsett typ av bil. Det är så många variabler som känns ”oklara” just nu.

Begagnatmarknaden är just nu stark, sannolikt pådriven av corona-effekten - vad händer inom 1 år om samhället normaliseras?
Många har inte kunnat/velat resa och då lagt pengar på andra saker.
Det kommer mängder med elbilar just nu, nya modeller och tillverkare - hur kommer det påverka?
Råvarutillgång, halvledartillgång, olje/diesel/bensinpris, elpriser, subventioner, straffbeskattning, förbud mot att sälja vissa typer av bilar mm mm
Allt gör att det är väldigt svårt att göra en vettig kalkyl för någon längre tid framåt.

Jag är övertygad om att el är framtiden om vi ser på längre sikt, men i fråga om en kalkyl m 3 års horisont är det svårare. Gissar att ju fler elbilar som görs, ju mer serieproduktion ju billigare bilar mem vem vet :thinking:
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Håller med, inte tusan törs man tänka på vad en bil kostar/mil?;)
Har noterat det tidigare när det gäller bilarna vi har, köper nytt och behåller minst 5 år.
Min enkla kalkyl är att jag nollvärderat bilen efter 10 år och byts den tidigare räknar jag 10%/år i värdeminskning.
Kommer göra motsvarande när det är dags med elbil, skulle sedan drivmedelsdelen av el bli lägre än för fossilt så lägger jag det som extra tillskott på maltwhiskykontot;)
Jag nollvärderar bilen efter max 5 år och 10 000 mil, det är en av anledningarna att en liten skoda får duga för mina transporter nu. Lågt pris, låg förbrukning, billig skatt och försäkring, ingen status och ändå rimligt modern och krocksäker för sin storlek.
Kan ju stundtals fundera på en Dacia Spring men i Sverige lär subventionerna av bilen inte göra den till nån succé
 
F fribygg skrev:
Jag nollvärderar bilen efter max 5 år och 10 000 mil, det är en av anledningarna att en liten skoda får duga för mina transporter nu. Lågt pris, låg förbrukning, billig skatt och försäkring, ingen status och ändå rimligt modern och krocksäker för sin storlek.
Kan ju stundtals fundera på en Dacia Spring men i Sverige lär subventionerna av bilen inte göra den till nån succé
Så har vi gjort med en liten bil som 95% går i stadstrafik/närområde max 4 mil, ses som nollad idag och sex år.

Blir intressant att se elbilsutvecklingen när alla stora fabrikat börjar leverera elbilar och vill få tillbaka investeringarna i en större konkurrens och inte som idag med leveransbegränsningar. Tycker att mitt första inklipp om Renault/Nissan/Mitsubishi pekar på en kraftigt ändrad prisbild.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du citerade mig med denna post... Vad menade du?
Det handlade om de som sitter i kö för att ladda utanför Lidl.

Att Lidl har gratis snabbladdare gör väl inte att det blir dyrare att ladda där?
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Det handlade om de som sitter i kö för att ladda utanför Lidl.

Att Lidl har gratis snabbladdare gör väl inte att det blir dyrare att ladda där?
Ja, det kan ju inte vara ett vanligt problem, men visst det finns människor till allt. Jag hade en svärfar en gång för länge sen som åkte en omväg på totalt 4 mil för att tanka på en specifik station för bensinen var 20 öre billigare per liter där. Man gav upp rätt snabbt att försöka förklara att det var en dum idé. På samma sätt skulle jag ge upp rätt snabbt att diskutera med de som köar för att spara några kronor på att ladda bilen utanför Lidl.
 
  • Haha
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, det kan ju inte vara ett vanligt problem,
Jag vet inte, jag är nästan aldrig vid nån Lidl och jag tror inte vår närmast Lidl har laddare heller, men i det här fallet var det ju nån som hade observerat att det ofta var kö till laddare vid Lidl. Jag vet inte vilken Lidl, jag tror det var nånstans i södra Sverige.

Poängen här är ju inte att de som står i kö där för att ladda gör det "i onödan", poängen är att de som laddarna är tänkta för (Lidls kunder) inte kan ladda eftersom laddaren är upptagen av andra. Det är ju samma sak som diskussionen om att laddarna utanför ICA ofta är upptagna av hybrider som inte "behöver" ladda. Men där är i alla fall hybridägarna inne och handlar, de sitter inte i bilen och laddar.
 
Fairlane
Ja, eller folk som parkerar på ett företags parkering och sen besöker ett annat.
Inte skulle det hindra mig från köpa elbil iallafall.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Teslaägare som handlar på Lidl måste vara ovanligt ;)
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Teslaägare som handlar på Lidl måste vara ovanligt ;)
Ja Lidl har ju så långsamma laddare ;)
 
  • Haha
KristinaRT
  • Laddar…
AXS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Teslaägare som handlar på Lidl måste vara ovanligt ;)
Jag handlar på Lidl(och Willys) och kör Tesla. Handlar ibland även på Byggmax, jemfix osv.

Aldrig laddat på Lidl, men ibland står jag på betalsnabbladdare när jag handlar mat. 30min är perfekt för att fylla på när det blir lite längre utflykter på helgen.
 
Fairlane
AXS AXS skrev:
Aldrig laddat på Lidl, men ibland står jag på betalsnabbladdare när jag handlar mat. 30min är perfekt för att fylla på när det blir lite längre utflykter på helgen.
Äsch, skäms nu inte så mycket, erkänn att du står och köar för att få ladda på Lidl. ;)
 
AXS
Fairlane Fairlane skrev:
Äsch, skäms nu inte så mycket, erkänn att du står och köar för att få ladda på Lidl. ;)
Nej, men köade innan jul för att få ladda i Globen. :D
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag vet inte om det blir lagkrav, men OKQ8 har idag ett fyrtiotal snabbladdare som planeras bli över 300 de närmaste åren (information från deras hemsida).
Även Circle K har laddare på många stationer nu och bygger ut, detsamma gäller Preem.
Det kommer tävlas om vilka företag som börjar samarbeta med mackar om att få bygga laddning. För jag tror inte bensinbolagen är så smarta att de fattar att satsa på laddning själva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.