1 440 941 läst · 23 743 svar
1441k läst
23,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Håller med, inte tusan törs man tänka på vad en bil kostar/mil?
Har noterat det tidigare när det gäller bilarna vi har, köper nytt och behåller minst 5 år.
Min enkla kalkyl är att jag nollvärderat bilen efter 10 år och byts den tidigare räknar jag 10%/år i värdeminskning.
Kommer göra motsvarande när det är dags med elbil, skulle sedan drivmedelsdelen av el bli lägre än för fossilt så lägger jag det som extra tillskott på maltwhiskykontot
Har noterat det tidigare när det gäller bilarna vi har, köper nytt och behåller minst 5 år.
Min enkla kalkyl är att jag nollvärderat bilen efter 10 år och byts den tidigare räknar jag 10%/år i värdeminskning.
Kommer göra motsvarande när det är dags med elbil, skulle sedan drivmedelsdelen av el bli lägre än för fossilt så lägger jag det som extra tillskott på maltwhiskykontot
För er som ska leasa kolla andrahandsvärdet , skiljer stort mellan olika märken och det blir torsk för den som väljer bil men lägre andrahand/inbytesvärde såklart. Vissa bilmärken lockar in kunder och "gissar" då att andrahandsvärdet är lite högre för tex elbilen än bensin/dieselbilen. Min gissning är att andrahandsvärdet tappar mycket mer på en ny icke-elbil på sina första 3 år, skulle aldrig köpa en icke-elbil alltså, inte köpa cash oavsett...V Vortex skrev:Värdeminskning är väl den allra största posten och samtidigt mest svårbedömt på ny bil. Vi körde V70 förut och efter 7,5 år så hade vi i snitt ~30'/år i värdeminskning. Efter det blev det en V90, 100' dyrare i inköp och efter 5,5 år så har även den haft ~30'/år i värdeminskning. Många verkar räkna på 50% efter 3 år men just nu verkar beg. marknaden vara lite galen. Vi har fortfarande 60% värde kvar på vår V90 efter 5,5 år.
Men men, nu hoppar vi på elbilsrallyt så får vi se hur begagnat och nybilsmarknaden ser ut om ett par år.
Just nu, i den tid ”brytpunkt” det känns som vi befinner oss i tycker jag det är svårt att göra kalkyler, oavsett typ av bil. Det är så många variabler som känns ”oklara” just nu.
Begagnatmarknaden är just nu stark, sannolikt pådriven av corona-effekten - vad händer inom 1 år om samhället normaliseras?
Många har inte kunnat/velat resa och då lagt pengar på andra saker.
Det kommer mängder med elbilar just nu, nya modeller och tillverkare - hur kommer det påverka?
Råvarutillgång, halvledartillgång, olje/diesel/bensinpris, elpriser, subventioner, straffbeskattning, förbud mot att sälja vissa typer av bilar mm mm
Allt gör att det är väldigt svårt att göra en vettig kalkyl för någon längre tid framåt.
Jag är övertygad om att el är framtiden om vi ser på längre sikt, men i fråga om en kalkyl m 3 års horisont är det svårare. Gissar att ju fler elbilar som görs, ju mer serieproduktion ju billigare bilar mem vem vet
Begagnatmarknaden är just nu stark, sannolikt pådriven av corona-effekten - vad händer inom 1 år om samhället normaliseras?
Många har inte kunnat/velat resa och då lagt pengar på andra saker.
Det kommer mängder med elbilar just nu, nya modeller och tillverkare - hur kommer det påverka?
Råvarutillgång, halvledartillgång, olje/diesel/bensinpris, elpriser, subventioner, straffbeskattning, förbud mot att sälja vissa typer av bilar mm mm
Allt gör att det är väldigt svårt att göra en vettig kalkyl för någon längre tid framåt.
Jag är övertygad om att el är framtiden om vi ser på längre sikt, men i fråga om en kalkyl m 3 års horisont är det svårare. Gissar att ju fler elbilar som görs, ju mer serieproduktion ju billigare bilar mem vem vet
Jag nollvärderar bilen efter max 5 år och 10 000 mil, det är en av anledningarna att en liten skoda får duga för mina transporter nu. Lågt pris, låg förbrukning, billig skatt och försäkring, ingen status och ändå rimligt modern och krocksäker för sin storlek.A AndersS skrev:Håller med, inte tusan törs man tänka på vad en bil kostar/mil?
Har noterat det tidigare när det gäller bilarna vi har, köper nytt och behåller minst 5 år.
Min enkla kalkyl är att jag nollvärderat bilen efter 10 år och byts den tidigare räknar jag 10%/år i värdeminskning.
Kommer göra motsvarande när det är dags med elbil, skulle sedan drivmedelsdelen av el bli lägre än för fossilt så lägger jag det som extra tillskott på maltwhiskykontot
Kan ju stundtals fundera på en Dacia Spring men i Sverige lär subventionerna av bilen inte göra den till nån succé
Så har vi gjort med en liten bil som 95% går i stadstrafik/närområde max 4 mil, ses som nollad idag och sex år.F fribygg skrev:Jag nollvärderar bilen efter max 5 år och 10 000 mil, det är en av anledningarna att en liten skoda får duga för mina transporter nu. Lågt pris, låg förbrukning, billig skatt och försäkring, ingen status och ändå rimligt modern och krocksäker för sin storlek.
Kan ju stundtals fundera på en Dacia Spring men i Sverige lär subventionerna av bilen inte göra den till nån succé
Blir intressant att se elbilsutvecklingen när alla stora fabrikat börjar leverera elbilar och vill få tillbaka investeringarna i en större konkurrens och inte som idag med leveransbegränsningar. Tycker att mitt första inklipp om Renault/Nissan/Mitsubishi pekar på en kraftigt ändrad prisbild.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 140 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 140 inlägg
Ja, det kan ju inte vara ett vanligt problem, men visst det finns människor till allt. Jag hade en svärfar en gång för länge sen som åkte en omväg på totalt 4 mil för att tanka på en specifik station för bensinen var 20 öre billigare per liter där. Man gav upp rätt snabbt att försöka förklara att det var en dum idé. På samma sätt skulle jag ge upp rätt snabbt att diskutera med de som köar för att spara några kronor på att ladda bilen utanför Lidl.N Nerre skrev:
Jag vet inte, jag är nästan aldrig vid nån Lidl och jag tror inte vår närmast Lidl har laddare heller, men i det här fallet var det ju nån som hade observerat att det ofta var kö till laddare vid Lidl. Jag vet inte vilken Lidl, jag tror det var nånstans i södra Sverige.Fairlane skrev:
Poängen här är ju inte att de som står i kö där för att ladda gör det "i onödan", poängen är att de som laddarna är tänkta för (Lidls kunder) inte kan ladda eftersom laddaren är upptagen av andra. Det är ju samma sak som diskussionen om att laddarna utanför ICA ofta är upptagna av hybrider som inte "behöver" ladda. Men där är i alla fall hybridägarna inne och handlar, de sitter inte i bilen och laddar.
Jag handlar på Lidl(och Willys) och kör Tesla. Handlar ibland även på Byggmax, jemfix osv.Jonatan79 skrev:
Aldrig laddat på Lidl, men ibland står jag på betalsnabbladdare när jag handlar mat. 30min är perfekt för att fylla på när det blir lite längre utflykter på helgen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 140 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 140 inlägg
Det kommer tävlas om vilka företag som börjar samarbeta med mackar om att få bygga laddning. För jag tror inte bensinbolagen är så smarta att de fattar att satsa på laddning själva.Fairlane skrev: