K Nils Andersson1 skrev:
Det kommer tävlas om vilka företag som börjar samarbeta med mackar om att få bygga laddning. För jag tror inte bensinbolagen är så smarta att de fattar att satsa på laddning själva.
Jag tror nog bensinbolagen är mer på tårna än du tror.

https://www.bp.com/en/global/corpor...argest-electric-vehicle-charging-company.html

https://www.electrive.com/2019/03/10/abb-teams-up-with-former-statoil-in-norway/

https://about.bnef.com/blog/shell-acquisition-shows-ev-charging-market-consolidation/
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
En länk om BMWs elbilssatsning
https://www.nyteknik.se/fordon/bmw-s-battericeller-haller-inte-mattet-an-7027817
Intressant i sista stycket att man felbedömt förändringshastigheten att ställa om tillverkningen "övergången till elfordon gått snabbare än vad man trodde för 2-3 år sedan".

Samtidigt som det fortfarande är en stor efterfrågan på begagnade bensin/dieselbilar. När vi handlade vår senaste diesel, fem år sedan, skrevs det i forum och artiklar om den snara döden för diesel och osäljbar begagnad bil för de som köpte. Det man kan se idag är att det inte är lätt att förutsäga framtiden för oförutsedda händelser, pandemi, stora börsnedgångar, risken för krig, etc, som t.ex. påverkar ekonomi och med det allt som kretsar kring den.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...unker-inte-trots-kraftigt-stigande-bensinpris

I länken ovan finns lite antagande om försäljningsvolymer i år 60% laddbart, inte lika med elbil, och 2030 80% laddbart. Det framgår inte tydligt vad som avses men min tolkning är att siffrorna gäller alla bilar även begagnat. För stämmer det biltillverkarna skriver om sin utveckling så är det bara elbilar 2030 gällande nybilsförsäljning och då troligtvis ännu tidigare. Men framtiden kan ju bevisligen ändras igen:cool:
 
MultiMan
Delvis orelaterat men ändå en viktig del i hela omställningen till elektrifierat och framför allt betydligt mer upphetsande för mig än någon bil:

 
Fått ett erbjudande på en demobil i 500 000 kr klassen med 1500 mil på mätaren, 8 månader gammal. Självklart el.
Som marknaden är nu med långa leveranstider så har jag svårt att uppskatta om det är ett bra pris jag fått, någon som kan hjälpa mig?
Är 25:- per mil en vettig nedgång från rabatterat listpris? Mer/mindre?

(Motsvarande pris på övermil för leasing ligger på ca 13 kr/mil).
 
tttomten tttomten skrev:
Fått ett erbjudande på en demobil i 500 000 kr klassen med 1500 mil på mätaren, 8 månader gammal. Självklart el.
Som marknaden är nu med långa leveranstider så har jag svårt att uppskatta om det är ett bra pris jag fått, någon som kan hjälpa mig?
Är 25:- per mil en vettig nedgång från rabatterat listpris? Mer/mindre?

(Motsvarande pris på övermil för leasing ligger på ca 13 kr/mil).
Det låter väldigt lite. Bilen är ju snart ett år gammal och har redan gått typisk körsträcka för ett år. Normalt sett skulle jag säga värdetapp nästan 100 000 första året i den prisklassen.

Jag köpte demobil för 15 år sedan 300 mil och 3 månader för 50 000 under listpriset och det var en helt ny modell med långa lev tider och liten prutmån på nya bilar. Prisklass knappt 400 000 listpris.

Men som du skriver långa leveranstider och brist på bilar och höga begpriser. Hur påverkar demobil som är redan är registrerad bonusutbetalning? Även garantin har ju delvis förbrukats.
 
N Nerre skrev:
Jag vet inte, jag är nästan aldrig vid nån Lidl och jag tror inte vår närmast Lidl har laddare heller, men i det här fallet var det ju nån som hade observerat att det ofta var kö till laddare vid Lidl. Jag vet inte vilken Lidl, jag tror det var nånstans i södra Sverige.

Poängen här är ju inte att de som står i kö där för att ladda gör det "i onödan", poängen är att de som laddarna är tänkta för (Lidls kunder) inte kan ladda eftersom laddaren är upptagen av andra. Det är ju samma sak som diskussionen om att laddarna utanför ICA ofta är upptagna av hybrider som inte "behöver" ladda. Men där är i alla fall hybridägarna inne och handlar, de sitter inte i bilen och laddar.
Men varför behöver inte en hybrid laddas?
 
P Pin skrev:
Det låter väldigt lite. Bilen är ju snart ett år gammal och har redan gått typisk körsträcka för ett år. Normalt sett skulle jag säga värdetapp nästan 100 000 första året i den prisklassen.

Jag köpte demobil för 15 år sedan 300 mil och 3 månader för 50 000 under listpriset och det var en helt ny modell med långa lev tider och liten prutmån på nya bilar. Prisklass knappt 400 000 listpris.

Men som du skriver långa leveranstider och brist på bilar och höga begpriser. Hur påverkar demobil som är redan är registrerad bonusutbetalning? Även garantin har ju delvis förbrukats.
Jag funderar i samma banor som dig men märker att begpriser är sjuka. Kollade på en beg Merca och den fick jag inte ens ner till nypris :surprised: (med bonus avdragen).

Bonusen betalas till bilfirman och dras av också, så det jag är ute efter är reellt avdrag.

Edit:
Exempel
Listpris 550 000
Rabatterat från generalagent -50’. 500 000
Miljöbonus -70’. 430 000
Demo -25*1500=-37’. 360 000
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Jag tycker också att det låter som en väldigt liten nedsättning. Å andra sidan tror jag inte att vi kommer se samma pristapp på elbilar som på avgasbilar. Men ändå, jag skulle välja bort den om jag hade möjlighet att vänta på en riktig nybil.
 
  • Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men varför behöver inte en hybrid laddas?
Behöver och behöver. Det är mer frågan om att de allra flesta är sjukt långsamma och får typ 10 km på en timmes laddning? En ren elbil får väl en 60 km på samma tid och laddstolpe? Är det en snabbladdare halveras tiden och räckvidden dubblas... (beroende på laddstolpe och ombordladdare)
 
VidarH VidarH skrev:
Behöver och behöver. Det är mer frågan om att de allra flesta är sjukt långsamma och får typ 10 km på en timmes laddning? En ren elbil får väl en 60 km på samma tid och laddstolpe? (beroende på laddstolpe och ombordladdare)
Är det inte ett argument för att hybrider snarare borde ta precis varje chans att ladda?
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men varför behöver inte en hybrid laddas?
Hej hur tänker du nu? som namnet antyder finns det två minst två sätt, som den kommer fram på. Därav hur vilseledande det kan bli med förbrukningen bland annat, el fixar bilen själv.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Är det inte ett argument för att hybrider snarare borde ta precis varje chans att ladda?
Det är ju fortfarande en sorts ICE-ing vilket är rätt taskigt och ruttet? Men fler laddstolpar för långsamma hybrider är en bra lösning annars.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men varför behöver inte en hybrid laddas?
Hybrider kan väl inte normalt sett inte ens laddas? Det är väl bara de nya plug-in-hybriderna som har fått laddningsmöjligheter?
 
Jag tänker utgå ifrån att det syftar på laddhybrid eftersom den laddas externt.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Det är ju fortfarande en sorts ICE-ing vilket är rätt taskigt och ruttet? Men fler laddstolpar för långsamma hybrider är en bra lösning annars.
Såklart det är trist för den som inte kan ladda för att platsen är upptagen, men å andra sidan är inte laddstolpar exklusivt för rena elbilar, så jag tycker kanske inte man ska gnälla för mycket för det när det handlar om en laddstolpe utanför Lidl (eller motsvarande annan plats).
Och platsen hade ju varit precis lika upptagen om det stått en ren elbil där.
Är det på laddstationen halvvägs till fjällen ute i ingenstans mitt under sportlovsrusningen är det en liten annan sak kan jag tycka.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.