Jag har ett lite konstigt problem (kanske), jag lyckas nämligen inte hitta någon stege till vårt hus. Vi har som högst drygt 4 meter i takhöjd, och där uppe sitter lamputtag som man då och då vill komma åt (exempelvis nu, för att hänga upp en taklampa…).

Jag är 185 cm, så jag tänker att om stegen gör att fötterna kommer upp i 2 meters höjd så borde jag klara mig.

Det finns så klart proffsstegar som kostar multum, men jag avser inte utföra några renoveringsarbeten med stegen. Bara hänga upp en lampa som sagt.

Har forummedlemmarna några bra förslag? Tittade på Telesteps Combi 2.3, men är osäker på om man då kan stå på 2.3 meters höjd, eller om det avser hela stegens längd. Dessutom är den rätt dyr för någon som knappt kommer använda den. Tips mottages tacksamt!

Om du har ett hus, så kommer du då och då att behöva en " riktig" stege. Köp en, som består av 2 delar ( t.ex. 2*4m) och kan skarvas på längden eller sättas ihop, som ett V. Ett extra stjälpskydd skadar inte heller att ha, när man inte har tillgång till hjälppersoner, som kan hålla stegen stadig.
Något i den här stilen :
Utskjutbar kombinationsstege i aluminium med V-formation och stjälpskydd, tvådelad och ihopsättbar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jag var inne på nåt sånt men blev osäker: hur högt kan man gå på den "utstickande" delen (alltså förbi det upp-och-nervända V:et) utan att riskera ett aggressivt möte med golvet?

Q qnx skrev:
Jag var inne på nåt sånt men blev osäker: hur högt kan man gå på den "utstickande" delen (alltså förbi det upp-och-nervända V:et) utan att riskera ett aggressivt möte med golvet?
Ser ut som den utskjutande delens topp är mellan stödbenen horisontellt sett så då kan du klättra upp högt (så länge din kropps tyngdpunkt är på rätt sida om stegen.....).

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Q qnx skrev:
Enligt "reglerna" så får man inte gå på övre utskjutet när stegen är fristående (som bilden)

Ja, det ser ut som att man inte får beträda den delen (bifogar klipp från bruksanvisningen till denna).

Konstigt att de inte skriver hur långa de enskilda delarna är, hade velat veta hur högt "toppen av A:et" hamnar (behöver ju minst 2 meter).

• Varningstext om nationellt krav i Sverige som anger att den utskjutande stegdelen på toppen av en fristående stege inte får beträdas.
Q qnx skrev:
Ja, det ser ut som att man inte får beträda den delen (bifogar klipp från bruksanvisningen till denna).

Konstigt att de inte skriver hur långa de enskilda delarna är, hade velat veta hur högt "toppen av A:et" hamnar (behöver ju minst 2 meter).
"Nationellt krav"? Måste vara för yrkesmässigt bruk.

MrJay
Lösningen är tämligen enkel. Då du är för snål att köpa ”riktig” stege återstår det att köpa något ur utbudet från Jula, Biltema eller Rusta. Har du tur hittar du en bra begagnad stege på Blocket för billig peng.

MrJay MrJay skrev:
Lösningen är tämligen enkel. Då du är för snål att köpa ”riktig” stege återstår det att köpa något ur utbudet från Jula, Biltema eller Rusta. Har du tur hittar du en bra begagnad stege på Blocket för billig peng.
Jo visst, förutom att det inte är särskilt många fristående stegar som låter mig klättra upp till 2 meter. 7-stegs brukar ha en plattform på 1.5 m och det räcker inte.

Kombistege vore perfekt men hittar inte mått på hur högt man kan stå på dem.

Bästa svaret

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
L Lutte skrev:
[länk]

Där har du, som A-stege så är den 262 så då kan du utan problem stå på 2 meter. Bäst är det pm man står med ett ben på vardera sida o grenslar stegen om man ska utnyttja höjden till max.

Men en ståhöjd på 2meter fixar du med denna.
Det ser faktiskt helt rätt ut, plus att en av delarna kan tas loss och användas utomhus när sotaren ska upp på taket. Tack! :)

Det finns en anledning till att det inte finns högre fristående stegar... Jag skulle iallafall inte vilja stå 2,5-3 meter upp på en stege utan stöd.

3 m är inga problem Etikett på Wibe stegar som visar modell 55P och höjd 3 meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.