D Dayangel skrev:
El finns till och med inbakat i försörjningsstödet (f.d. sossbidrag) så jag förutsätter att vårt samhällsskick inte ser el som en lyxvara.
Har ingen aning om vad soss bakar in men det har du. Lite snedvridet om man som fastighetsägare har rätt till sossbidrag
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Intressant vad många som är ointresserade av en elbesiktning.

Självklart blir man rädd att staten ska underkänna de olagliga eljobben som gemene man själv utfört.

Men om det nu ens skulle bli elbesiktningar så skulle de antagligen vara obligatoriska vid en försäljning av kåken. En deklaration för köparen att hen kan känna sig trygg att slippa fulel:cool:
Absolut inte emot besiktningar. Det är tämligen ypperligt vid nybyggen eller vid försäljning. Det jag vänder mig emot är ett obligatoriskt krav på fastigheter "i vila", dvs. sådana som inte är ute på marknaden och därtill om det är en kostnad som kommer åläggas fastighetsägaren som en ofrivillig utgift när den -kanske- inte ens behövs.
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Har ingen aning om vad soss bakar in men det har du. Lite snedvridet om man som fastighetsägare har rätt till sossbidrag
Du får det att låta lite fancy med fastighetsägare.. uttryck det som; nucka/sjukpensionär i obelånad stuga med spindelnät i lädret, så låter det inte lika öfverklass.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Intressant vad många som är ointresserade av en elbesiktning.
Självklart blir man rädd att staten ska underkänna de olagliga eljobben som gemene man själv utfört.
Jag vet inte exakt vad andra har för åsikter, men mitt motstånd mot obligatoriska besiktningar beror helt enkelt på att nyttan är mindre än kostnaden. Eftersom dyra skador på grund av fel i den fasta installationen är ett väldigt litet problem i samhället så finns det liksom ingen nytta i att lägga ner mångdubbelt mer pengar på att eventuellt förhindra dom.
Som sagt var skulle en spisvakt för 4 000:- förhindra betydligt fler av de bränder som i statistiken faller in under elrelaterade.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 7 till
  • Laddar…
T
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror inte det är försäkringsbolagen som ligger bakom detta utan Installationsföretagen, men resultatet är ju detsamma.
Dom har säkert också tryckt på, ja, pengar till båda.
 
  • Gilla
Richard Beiron
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är ju här det blir väldigt svårt att motivera detta förslag.
Besiktningen ska alltså ignorera trasiga skarvsladdar, kablar halvt utdragna ut kontakten så FK blir åtkomliga, skräpelektronik från AliExpress etc. Man kan inte heller kontrollera om folk lämnar spisen på och går hemifrån, eller täcker sina elelement.
Redan idag verkar folk ha svårt att hitta en elektriker för småjobb, som att ansluta en tvättmaskin, montera ett nytt uttag utomhus etc, men detta behövs för att inte elektriker ska gå arbetslösa och kosta pengar och Installationsföretagens medlemmar är redo? Det går inte ihop.

Mycket märkligt också att man inte vill fokusera på de saker som faktiskt orsakar flest bränder och olyckor, men det är inte alls lika märkligt om man ser det som ett förslag för att dra in mer pengar till elektriker-skrået.
Efter att ha kollat lite i dagens frågeställningar så kanske det skulle vara bättre att försäljare av vitvaror gjorde klart för köpare vad som gäller angående elinkopplingar? Lagstiftat krav?
Ett exempel är Jula som sålde värmepumpar som smör och har nu ändrat att det krävs en behörig kylteniker för installation.
Så slapp vi elbesiktningar, jag inse själv hur tokigt det här skulle bli, jmf bilprovning där de sämre mekanikerna hamnar.
 
P paralun skrev:
Ett exempel är Jula som sålde värmepumpar som smör och har nu ändrat att det krävs en behörig kylteniker för installation.
Det är ju inte Julas förtjänst, utan EU's F-gasförordning.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Intressant vad många som är ointresserade av en elbesiktning.
Jag är inte ointresserad av en elbesiktning i sig, jag är ointresserad av en obligatorisk elbesiktning.
Som det redan är beskrivet så blir besiktningarna väldigt mycket dyrare än skadorna de är tänkta att åtgärda och då kommer inte ens en besiktning åt de värsta problemen, som att man glömmer spisen på och går hemifrån.

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Självklart blir man rädd att staten ska underkänna de olagliga eljobben som gemene man själv utfört.
Ja, eller de lagliga jobben som en klantskalle med rätt att göra jobben gjort?
Nej, att de underkänner saker som reelt är fel har jag inget emot, men att de underkänner saker som är säkert, bara för att det syns att det är utfört av någon med mindre erfarenhet i hur man vanligtvis gör gillar jag inte.

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Men om det nu ens skulle bli elbesiktningar så skulle de antagligen vara obligatoriska vid en försäljning av kåken. En deklaration för köparen att hen kan känna sig trygg att slippa fulel:cool:
Fulel, dvs felaktigheter oavsett om det är en behörig eller obehörig som gjort jobbet. Vi har ju sett mängder med bilder på felaktiga installationer utförda av folk som har rätt att göra installationer, så att sitta och låtsas som att det bara är hempul som är problemet är lite löjligt.
För att jag ska känna mig säker på att det inte finns några elfel i huset när jag köper det så vill jag inte ha en snabb översyn, jag vill ha en grundlig genomgång av allt, annars kan det ju ligga en koppling i en dosa där inte alla kardeller sitter som de ska. Nu börjar det bli dyrt.

Hittar besiktningsmannen ett fel, säg i min normcentral så är det givetvis så att elfirman som utfört jobbet får komma tillbaks och korrigera utan att det kostar mig en krona, det hoppas jag vi är överens om?
Jag föreslår att man då tittar på allt arbete som den installatören utfört i normcentraler fram tills min installation och ett år efter det, kanske mer, för att se om samma fel återkommer och då får firman fixa kostnadsfritt. Lite intressant blir det såklart om installatören bytt firma under tiden, men om hen systematiskt gjort samma fel så måste det ju åtgärdas kostnadsfritt för kunderna. Är elfirmorna beredda att ta den risken/kostnaden?
 
  • Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är ju inte Julas förtjänst, utan EU's F-gasförordning.
Jo men vi har ju en lagstiftning även för el.... (vi har en pågående tråd där någon enbart skyller på försäljaren av vitvaror) Gjorde vitvaruförsäljarna helt klart vad som gäller samt hade en lista på behöriga elektriker så kanske vi slapp en massa "sakskador" där hempularen varit i farten?
 
Förbannad idioti och ännu ett sätt att skapa totalt onödiga extrakostnader för ofta redan hårt pressade bostadsägare. Ni minns energideklarationen? Dyrt och meningslöst men tvingande? Besiktning av fastighet vid försäljning, dyrt som skam för en besiktningsman som ändå friskriver sig från precis allt ansvar. De falska skyddsåtgärderna blir fler och fler och lättlurade trygghetsnarkomaner jublar då de blir blåsta.......Jag blir så trött. Klart att det ibland, kanske tom ofta, behövs kontroll och justeringar av elanläggningar, av ventilation, av tätskikt osv, men allvarligt talat, räcker det inte med rekommendationer och personligt ansvar? Är du inte kompetent har du möjlighet att köpa tjänsten redan idag, varför ska vi tvingas in i ett samhälle där fler och fler ofta bortkastade åtgärder är tvingande?
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
hsd
D Dayangel skrev:
Tramsig slutsats. Det finns garanterat husägare på marginalen och som inte har räknat med att det hipp som happ införs nya roliga utgiftsposter, gäller såväl elräkning som påhittade besiktningskrav.
Javisst, alla har väl hört talas om villabiff ;)
 
CHEMAS CHEMAS skrev:
MEN jag kanske kan tycka att en ORDENTLIG elbesiktning kan vara på sin plats när någon säljer ett boende.

Att det inte är svartprickigt av lite svartmögel på en kall vind är helt ok men är elanläggningen helt åt helvete skiter många i när dom köper. Är bara vinden, köket o toan snygg så gör det inget.

Men en besiktning bara sådär. Eh NÄ!
Men det är väl ingen som hindrar köparen från att göra en ordentlig elbvesiktning innan köp ?
Det är ju köparen, som sen blir ny ägare, som kommer vara ansvarig. Måste man då lagstifta om det och lägga på en obligatorisk kostnad som i många fall inte tillför något och riskerar, som tex energibesiktning, att bli en papperstiger?

Jag köpte tex nyligen en stuga byggd på 70-talet. Där var det tydligt att det fanns spruckna uttag, uttag som hängde från väggen. Dom var dessutom ojordade och rejält gulnade.
Så jag tog in två elektriker som kom och kikade och gav offert på byte av el + uttag + elcentral med kontroll. Sådana kostnader får man kanske räkna med i ett hus som är 50 år gammalt där i princip inget har gjorts sen det byggdes, men att köparen skulle betalat 5-10 kkr för ett papper där det stod "Anläggning i äldre skick", och ett par påpekande om "spruckna uttag" skulle varit helt bortkastat. Det där om uttagen stod f.ö. iu överlåtelsebesiktningen redan...
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
hsd
R Richard Beiron skrev:
Förbannad idioti och ännu ett sätt att skapa totalt onödiga extrakostnader för ofta redan hårt pressade bostadsägare. Ni minns energideklarationen? Dyrt och meningslöst men tvingande? Besiktning av fastighet vid försäljning, dyrt som skam för en besiktningsman som ändå friskriver sig från precis allt ansvar. De falska skyddsåtgärderna blir fler och fler och lättlurade trygghetsnarkomaner jublar då de blir blåsta.......Jag blir så trött. Klart att det ibland, kanske tom ofta, behövs kontroll och justeringar av elanläggningar, av ventilation, av tätskikt osv, men allvarligt talat, räcker det inte med rekommendationer och personligt ansvar? Är du inte kompetent har du möjlighet att köpa tjänsten redan idag, varför ska vi tvingas in i ett samhälle där fler och fler ofta bortkastade åtgärder är tvingande?
Det är inte många energibesiktningar när man kollar runt hos mäklare
 
  • Gilla
Richard Beiron
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Det är inte många energibesiktningar när man kollar runt hos mäklare
Det är iallafall lag på att det ska finnas.

6 §
Innan en byggnad eller en andel i en byggnad säljs ska den som äger byggnaden se till att det finns en energideklaration upprättad för byggnaden. Lag (2012:397) .

6 a §
En energideklaration för en tredimensionell fastighet i ett byggnadskomplex får bestå av en gemensam deklaration för hela byggnadskomplexet, om detta har ett gemensamt värmesystem. Lag (2009:579) .

6 b §
En energideklaration får användas i tio år efter att den har upprättats för att uppfylla skyldigheterna i denna lag. Lag (2012:397) .
 
  • Gilla
Richard Beiron
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Det är inte många energibesiktningar när man kollar runt hos mäklare
Det borde det vara då det är obligatoriskt.

Men sen kanske inte alltid dom protokollen läggs ut på webben, och ofta kan säljaren ha gått igång med processen innan energibesiktningen rä gjord, men det skall finnas innan köpet är klart utom i vissa specifika fall, tex sommarstugor eller omdet är så nytt att man inte har ett års förbrukning att gå på osv
 
  • Gilla
Richard Beiron och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.