Vet ej exakt vilket tätskiktet det är då vi är nyblivna ägare av huset, men de är kakel och klinker på väggarna…..

Det är väl de som är fördelen med Microcement att man kan ”lägga” på det på de gamla.

• Badrumsinteriör med vit kakel och klinker, handfat och toalett, samt dekorativa detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Marcus Mattsson Marcus Mattsson skrev:
Riktigt snyggt blev det!

Funderar själv på att renovera en mindre toalett, ca 3 kvadrat. Har kollat på en kit från Design By Cement och enligt information från dem så behöver man inte armeringsnät för deras material då de är av högre kvalitet…. Stämmer detta, är de någon som har erfarenhet av deras material/tjänster? Man vill ju inte att hela väggen rasar….

Tacksam för svar!

/Marcus
Jag har lagt deras färdigblandade Microcement Readymix på en toalett som hade putsade lättbetongväggar. Jag la det på väggarna och på en inbyggd bänkskiva i MDF som vasken står på. Bänkskivan fick jag lacka först för att inte den skulle förstöras av fukt då fukt går rakt igenom. Jag använde fyra burkar, dom var lite olika i konsistensen, någon burk var lite mer vattning, en annan mer fast. Var rätt knepigt att få till det, jag har aldrig putsat eller spacklat förut så har inget att jämföra med. Fick bättra med mer efter första lagret. Vet inte om jag applicerat olika tjockt över väggytan, på vissa ställen fick jag sprickor på en koncentrerad yta, typ en cirkel med 10cm diameter. Men det gick att lägga på mer och täcka.

Är inte supernöjd med resultatet (pga att jag inte var tillräckligt duktig och noggrann).

Ett tips, det dammar EXTREMT mycket när man slipar. Kör någon slipkloss med dammsugare, och använd ordentlig mask. Jag hade damm i hela huset efteråt, och fortfarande damm kvar på en del ställen. Bästa är typ att tejpa igen dörren när du gör det.

Företaget hade bra instruktionsfilmer och svarade med support och tips via telefon, dom gav bra återkoppling. Rekommenderas.

R roberob skrev:
Jag har lagt deras färdigblandade Microcement Readymix på en toalett som hade putsade lättbetongväggar. Jag la det på väggarna och på en inbyggd bänkskiva i MDF som vasken står på. Bänkskivan fick jag lacka först för att inte den skulle förstöras av fukt då fukt går rakt igenom. Jag använde fyra burkar, dom var lite olika i konsistensen, någon burk var lite mer vattning, en annan mer fast. Var rätt knepigt att få till det, jag har aldrig putsat eller spacklat förut så har inget att jämföra med. Fick bättra med mer efter första lagret. Vet inte om jag applicerat olika tjockt över väggytan, på vissa ställen fick jag sprickor på en koncentrerad yta, typ en cirkel med 10cm diameter. Men det gick att lägga på mer och täcka.

Är inte supernöjd med resultatet (pga att jag inte var tillräckligt duktig och noggrann).

Ett tips, det dammar EXTREMT mycket när man slipar. Kör någon slipkloss med dammsugare, och använd ordentlig mask. Jag hade damm i hela huset efteråt, och fortfarande damm kvar på en del ställen. Bästa är typ att tejpa igen dörren när du gör det.

Företaget hade bra instruktionsfilmer och svarade med support och tips via telefon, dom gav bra återkoppling. Rekommenderas.
R roberob skrev:

Ett tips, det dammar EXTREMT mycket när man slipar. Kör någon slipkloss med dammsugare, och använd ordentlig mask. Jag hade damm i hela huset efteråt, och fortfarande damm kvar på en del ställen. Bästa är typ att tejpa
R roberob skrev:

igen dörren när du gör det.

Vad skulle du gjort för att vara mer noggrann, några tips?

Vad skulle du gjort för att vara mer noggrann, några tips?
Jag hade lite tidspress, behövde få det klart till VVSaren skulle komma. Tänkte att ”detta blir bra nog”. Tog flera timmar att applicera ett lager, då var det ändå bara ett 1,7kvm stort badrum. Hade jag haft mer tid och inte stressat hade det säkert blivit bättre.
Men jag tycker nog att det är en bra idé att applicera microcementen i ett enda jämntjockt lager (vilket man ska enligt instruktionen) så att du slipper bättra efteråt. Mina väggar är lite ojämna pga det

• Gilla
Marcus Mattsson
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Kias badrum fick renoveras tre gånger: Var orolig för att duscha - P4 Stockholm | Sveriges Radio
Det händer när man använder dåligt material men mycket bra reklam (dem flesta i Sverige)

Alla microcement som behöver lack för att bli inte tätt borde inte användas i duschområde.
Lacken är polyuretan, det vill säga, plast.
Plast och varmvatten/ånga är problematisk med varmvatten. Det blir mjuk och slutligen låt vatten gick in till Microcement.
När microcement suger vätskor blir det mörkare.
De första gångerna blir mörkare och sen normal igen, men efter 10/20 gånger blir det mörka hela tiden.

Den sista som kom med det problemet var "högre kvalitet" microcement.

Inget microcement kan tillverkas utan pigment. Inget microcement tillverkas i Sverige just nu.

Hej,
Vill bara säga att Microcement fungerar utmärkt i kök.
Golv, bänkskivor, stänkskydd.
Lätt att rengöra från stekfett, bakning på bänkskivor osv.
Jag använder ändast vettex med varmt vatten ✅

Luxuryciment.se Luxuryciment.se skrev:
Hej,
Vill bara säga att Microcement fungerar utmärkt i kök.
Golv, bänkskivor, stänkskydd.
Lätt att rengöra från stekfett, bakning på bänkskivor osv.
Jag använder ändast vettex med varmt vatten ✅
Och beställer jag från dig inom 10minuter så får jag en gratis diskborste på köpet?

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Och beställer jag från dig inom 10minuter så får jag en gratis diskborste på köpet?
haha, luddis,
ja tyvärr inte. Vi säljer enbart till licensierade av oss men du kan anmäla dig till kurs om du villså kan du erhålla en diskborste om du så önskar.
Med vänlig hälsning, Micael Lilja

Riktigt snyggt blev det!

Funderar själv på att renovera en mindre toalett, ca 3 kvadrat. Har kollat på en kit från Design By Cement och enligt information från dem så behöver man inte armeringsnät för deras material då de är av högre kvalitet…. Stämmer detta, är de någon som har erfarenhet av deras material/tjänster? Man vill ju inte att hela väggen rasar….

Tacksam för svar!

/Marcus
Det har inget med kvalitet att göra, jag tycker det låter som snicksnack.
Armering är för att slippa sprickor vid rörelser i underliggande material, spelar ingen roll om materialet är starkare, högre kvalitet eller vad dom nu hävdar, rör det sig på under så spricker det som är oarmerat upp lättare.

Jag som jobbar med microcement av ett av dessa tre märken som trådskaparen nämner (det märket som han valt, t.om) tycker att armeringen är klockren att rida med spackelspaden mot när man lägger på baslager, då blir det jämnt och fint.

Anledningen att man handslipar är att det dammar mindre och det är lätt att avverka för mycket med maskin, drar du av med spackelspaden innan det är helt snustorrt på baslagren så får du jättejämna och fina färglager, då blir slipprocessen minimal.

Därför tycker jag att andra fabrikat där man ser hantverkare gå loss med slipmaskiner på microcementen, är sämre.
Det smutsar ner och är blir ett tyngre och sämre utfört jobb.

Pedro 89 Pedro 89 skrev:
Inget microcement kan tillverkas utan pigment. Inget microcement tillverkas i Sverige just nu.
Du är välkommen att kolla in vår fabrik på Gotland ;)
Där tillverkar vi vi microcement av hög kvalité. Men jag kan ju hålla med om att det finns många som utger sig för att tillverka själva... men mig veterligen så är vi de enda som har produktionen i Sverige.

Vet inte om man får nämna företagsnamn så du får googla om du vill ha tag i mig

• Gilla
galaxy85
  • Laddar…
Jag applicerar microcement men rekommenderar det INTE för golv där jag skulle kalla det en relativt känslig quick-fix där man kommer behöva reparera märken, däremot för väggar är det ett kul material.

Folk säljer in microcementen som ett wonder-material men att det är så bra för golv stämmer inte...
Då lägger jag mycket hellre ett nytt lager klinker ovanpå det gamla om bygghöjden tillåts

• Gilla
nevinator
  • Laddar…
D DBC-Marcus skrev:
Du är välkommen att kolla in vår fabrik på Gotland ;)
Där tillverkar vi vi microcement av hög kvalité. Men jag kan ju hålla med om att det finns många som utger sig för att tillverka själva... men mig veterligen så är vi de enda som har produktionen i Sverige.

Vet inte om man får nämna företagsnamn så du får googla om du vill ha tag i mig
Skrev ett par frågor till gottlandsfirmam i maj, inget svar än..
Hittar heller inget telefonnummer på hemsidan...
Tur att det finns fler leverantörer!

Jag skulle vilja fråga hur skarvarna mellan vägg/golv, vägg/vägg, vägg/tak och eventuellt vägg/fönster ser ut. Har de lagt en silikonfog i dessa skarvar? I någon av dem eller i ingen av dem?

E En Uggla skrev:
Jag skulle vilja fråga hur skarvarna mellan vägg/golv, vägg/vägg, vägg/tak och eventuellt vägg/fönster ser ut. Har de lagt en silikonfog i dessa skarvar? I någon av dem eller i ingen av dem?
Behövs inte silikonfogas

• Gilla
Stenhårt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.