F Fredrik Sjödin skrev:
Även forskarlaget i Luleå har kommit fram till det. Men visst, what ever rocks your boat.
Jag får väl förklara med en bild.
Nr 7 i figuren nedan är strömtrafokärnan och nr 2 trippingrelät/utlösningsspolen. [Källa: Voltium].
Det är strömtrafons kärna som kan mättas av fältet från DC ström
Schematisk bild av en jordfelsbrytare med numrerade komponenter inklusive strömtrafokärnan och trippingrelä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tycker JFB typ A är genial ingenjörskonst i all sin enkelhet.
Men det finns flera andra lösningar. Tex elektronik som känner av felströmmens storlek och sen vanligt relä för att bryta strömmen.
 
Jordfelsbrytare påverkas inte av solceller och elbilsladdare
https://energiforsk.se/nyhetsarkiv/jordfelsbrytare-paverkas-inte-av-solceller-och-elbilsladdare/

Det har funnits en oro om att funktionaliteten hos jordfelsbrytare skulle påverkas i samband med installationer av solceller och elbilsladdare. Forskare i Skellefteå har nu kartlagt likström och högre frekvenser av växelström i lågspänningsnät och kommit fram till att det inte finns några uppenbara risker för att jordfelsbrytare slutar att fungera på grund av installationer av solceller och elbilsladdare.

Fredrik Byström Sjödin på Installatörsföretagen tycker det är mycket bra att projektet har givet ett tydligt resultat:

– Det har varit mycket diskussioner om hur jordfelsbrytare påverkas av läckande likströmmar, nu kan vi klart och tydligt säga att sannolikheten att de kan påverkas är liten, vilket var precis vad vi kom fram till i vår egen rapport. Nu ser vi på installatörsföretagen den här frågan som utagerad. Det blev en bra och tydlig rapport och det ser vi som en stor fördel.
 
  • Gilla
  • Älska
13th Marine och 14 till
  • Laddar…
Fairlane
Intressant. I tråden så rekommenderades vi att byta till en JFB av typ B. Ville man veta mer så kunde man köpa rapporten från Installationsföretagen.

Nu har alltså forskare i Skellefteå kommit fram till att det är onödigt och det är precis vad Installatörsföretagen kom fram till också? Varför rekommenderade man isåfall byte till JFB typ B om man kommit fram till att det inte behövs?
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Stormästaren i FUD förnekar sig aldrig det är det enda som står helt klart i branschens väntan på "obligatorisk besiktning".
 
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Det är bara att ta detta som ett mycket bra exempel på varför man inte skall låta Installatörsföretagen driva rekommendationer, regler och kontroller.
 
  • Gilla
mersault och 9 till
  • Laddar…
Fairlane
Nästa gång jag behöver anlita en elfirma ska jag verifiera att de inte är medlemmar i Installatörsföretagen. Ska rekommendera alla jag känner att göra detsamma.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jordfelsbrytare påverkas inte av solceller och elbilsladdare
[länk]
"– Rapporten bekräftar att likström från grannens solceller eller elbil inte kan slå ut den egna jordfelsbrytaren."

Ja tänk, de (Fredrik Sjödin) hade ju kunnat fråga mig bara för länge sen, så skulle detta varit utrett.
Jag kommer ju fram till detta utan någon svårare tankemöda mycket tidigt i tråden.

Nåja, nu fick det bli både lekskola och sandlåda istället ... :cry:
 
  • Gilla
  • Haha
13th Marine och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
Mikael_L Mikael_L skrev:
"– Rapporten bekräftar att likström från grannens solceller eller elbil inte kan slå ut den egna jordfelsbrytaren."

Ja tänk, de (Fredrik Sjödin) hade ju kunnat fråga mig bara för länge sen, så skulle detta varit utrett.
Jag kommer ju fram till detta utan någon svårare tankemöda mycket tidigt i tråden.

Nåja, nu fick det bli både lekskola och sandlåda istället ... :cry:
Men på det här sättet, genom att lite försåtligt antyda saker så kanske några av medlemsföretagen fått lite extra jobb med att byta folks jordfelsbrytare i onödan. Det är väl bra? Inte för kunderna såklart men för företagen...
 
tommib
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
– Det har varit mycket diskussioner om hur jordfelsbrytare påverkas av läckande likströmmar, nu kan vi klart och tydligt säga att sannolikheten att de kan påverkas är liten, vilket var precis vad vi kom fram till i vår egen rapport. Nu ser vi på installatörsföretagen den här frågan som utagerad. Det blev en bra och tydlig rapport och det ser vi som en stor fördel.
Jag gillar speciellt citatet av FBS här. OBS att ovanstående som ser ut att vara från Bo S alltså är från Fredrik.

Speciellt i kontrast till dessa:

F Fredrik Sjödin skrev:
Stämmer. Vi såg att även högfrekventa störningar slog ut jfb typ A.

Det är volymen av växelriktare, samt resistansen i jordfelet som är problemet. Många växelriktare under samma trafo adderar likströmskomponenter. Vid ett jordfel med tillräckligt låg resistans kan likströmskomponenten hinna mätta kärnan innan jfb löser ut.
F Fredrik Sjödin skrev:
Uppbyggnaden av nätet har liten inverkan på utbredningen av likströmskomponenter. Det som är avgörande är antalet växelriktare och jordfelsresistansen.
Den här lilla godbiten hittar man också i elinstallatören, som intressant nog har vinklingen att risken är liten
"FREDRIK BYSTRÖM SJÖDIN håller fast vid sin teori tills han är överbevisad. Att likströmmar kan bli över sex milliampere beror på sammanlagring.

– Med en ökad andel solcellsanläggningar och elfordon som ansluts till elnätet kan de sammanlagrade DC-strömmarna sannolikt öka. Det vore konstigt annars, säger han.

Har du något exempel på där en jordfelsbrytare typ A har somnat in på det sätt som beskrivs i din film?

– Nej, vi vet bara att oacceptabelt många jordfelsbrytare har felfunktion av okänd orsak. Det finns indikationer på att DC-strömmar kan vara orsaken i ett antal fall. Men ingen vet, säger Fredrik Byström Sjödin."

Jag orkar inte leta reda på precis alla citat av FBS men jag kan konstatera att den absolut välvilligaste tolkningen jag kan göra är att FBS är besatt av riskminimering. Sådana människor kan man inte tillåta skriva några som helst regler. Ingenting blir gjort om man i alla lägen försöker minimera alla risker in absurdum. Att leva är att ta risker. Detta ansluter på ett kul sätt till diskussionen om elbesiktningar också, som är lite samma andas barn. Helt orimliga konsekvenser för att reducera en redan i stort sett obefintlig risk.
 
  • Gilla
13th Marine och 10 till
  • Laddar…
Fairlane
tommib tommib skrev:
Detta ansluter på ett kul sätt till diskussionen om elbesiktningar också, som är lite samma andas barn. Helt orimliga konsekvenser för att reducera en redan i stort sett obefintlig risk.
Ja inte helt överraskande så har han ju efterfrågat obligatoriska elbesiktningar långt innan detta blev något för ESV att utreda...
 
Mikael_L
  • Gilla
13th Marine och 9 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag såg att just nu så har en av mina vanliga grossister, Solar, en massa JFB typ B till rabatterat pris i fyndhörnan. Där brukar det hamna sånt som de har svårt att bli av med.
Kan det varit så att de fick lite glädjefnatt för ett par år sedan över förväntad merförsäljning och tog inte lite väl mycket i lager. :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
GK100 och 10 till
  • Laddar…
Jag vet personligen ett hus som har dåliga ledningar. Det huset är byggt på 30 talet och det är lindade i tjärpapper eller något ledningar inne i väggarna. Jag ska till han att allt måste bytas men ägaren bryr sig inte. Angående
hur det ska besiktas så måste det bli en statlig myndighet och besiktning ske när det behövs och inte i onödan.
 
Panor82
K Karl Olssvan skrev:
Jag vet personligen ett hus som har dåliga ledningar. Det huset är byggt på 30 talet och det är lindade i tjärpapper eller något ledningar inne i väggarna. Jag ska till han att allt måste bytas men ägaren bryr sig inte. Angående
hur det ska besiktas så måste det bli en statlig myndighet och besiktning ske när det behövs och inte i onödan.
Skicka han till:
https://www.elsakerhetsverket.se/om...ker/handbok-for-innehavare-av-elanlaggningar/

Och be honom läsa lite om han inte ändrar sig så kanske det blir en tankeställare iaf.
Det är ju anläggningsägaren som ansvarar för sin anläggning.
 
Mikael_L
Nu har ju Fredrik meddelat att han blockat mig, vilket nog är väldigt konstruktivt för att någon inte håller med en ... :thinking: :crysmile:

Men ni andra kan ju passa på och fråga; nu när den skriften måste ha blivit rätt överflödig och omöjlig att sälja så fråga ifall Fredrik vill skicka ett ex till någon, eller lägga upp den som PDF här.
Så vi kan få se vad som stod där.
 
  • Gilla
  • Haha
13th Marine och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.