Hej Vänner, behöver lite hjälp och stöd i felsökning på min Bosch.

Har en Bosch Compress AVM 9 med AW7 (Vilket är en IVT med Bosch skylt)
Har fått ett larm A01-5246 vilket skall indikera att överhettningsskyddet löst alternativt att trycket är lågt.

Trycket är knappt 2 bar och har varit en längre tid.
Har kikat på återställningsknappen för överhettnings-skyddet och försökt återställa men det förefaller inte vara utlöst - vad jag kan bedöma.

Vad kan jag göra för att felsöka?
Går det att lösa ut överhettnings-skyddet för att tseta detta?
Finns det något sett att testa/utesluta tryckgivaren?
Vet någon vad det är för typ givare som larmar för lågt tryck?
Elementen är avluftade men kan det vara så att det står luft på något obskyrt ställe som påverkar?

Någon som har andra tips?

T
Så här står det i min papper om just det larmet

• Tabell ur manual som visar information om larm för byggprojekt, tagen uppifrån på öppnad pärm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nukie
  • Laddar…
N nukie skrev:
Hej Vänner, behöver lite hjälp och stöd i felsökning på min Bosch.

Har en Bosch Compress AVM 9 med AW7 (Vilket är en IVT med Bosch skylt)
Har fått ett larm A01-5246 vilket skall indikera att överhettningsskyddet löst alternativt att trycket är lågt.

Trycket är knappt 2 bar och har varit en längre tid.
Har kikat på återställningsknappen för överhettnings-skyddet och försökt återställa men det förefaller inte vara utlöst - vad jag kan bedöma.

Vad kan jag göra för att felsöka?
Går det att lösa ut överhettnings-skyddet för att tseta detta?
Finns det något sett att testa/utesluta tryckgivaren?
Vet någon vad det är för typ givare som larmar för lågt tryck?
Elementen är avluftade men kan det vara så att det står luft på något obskyrt ställe som påverkar?

Någon som har andra tips?
Testa gå in på uppstart och slå av el patron och aktivera den igen.Vet inte vart jag hört det men ska tydligen vara en bugg. Skadar inte att testa.Kan vara lite lurigt med återställning av överhetningsskydd.

• Gilla
nukie
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Testa gå in på uppstart och slå av el patron och aktivera den igen.Vet inte vart jag hört det men ska tydligen vara en bugg. Skadar inte att testa.Kan vara lite lurigt med återställning av överhetningsskydd.
Gick in i menyerna och valde "tillskott ej installerat" och då försvann larmet. när jag sedan väljer " seriellt tillskott" igen så dyker larmet upp igen. Hur skall jag tolka detta? Tyder detta på att den bortser från överhettnings-skyddet när tillskottet är bortvalt och att tryckgivaren borde vara ok eftersom larmet försvinner.

N nukie skrev:
Gick in i menyerna och valde "tillskott ej installerat" och då försvann larmet. när jag sedan väljer " seriellt tillskott" igen så dyker larmet upp igen. Hur skall jag tolka detta? Tyder detta på att den bortser från överhettnings-skyddet när tillskottet är bortvalt och att tryckgivaren borde vara ok eftersom larmet försvinner.
Är det en knapp som du trycker in som ska återställa så dem fastnat i låst läge?Vissa har på det sättet och vissa måste man trycka hårt för den ska fastna.känns som inte återställning inte verkat fungera.Inget motorskydd som löst?

Redigerat:
V växelventil skrev:
Är det en knapp som du trycker in som ska återställa så dem fastnat i låst läge?Vissa har på det sättet och vissa måste man trycka hårt för den ska fastna.känns som inte återställning inte verkat fungera.Inget motorskydd som löst?
Knappen för överhettnings-skyddet sticker ut 5mm, räknat från plåten. Knappen går inte att trycka in med rimligt våld. Skall man behöva trycka väldigt hårt?

Allt annat fungerar ypperligt. Vi har varmt och gott och värmepumpen tycks agera normalt. Inga andra larm än detta.

Graf över faktisk modulation för värmepump över tid, med varierande procentvärden.
Skapa konto

Temperaturdiagram för en Bosch värmepump som visar tillförseltemperaturen över tid.
Skapa konto

Temperaturkurva som visar utomhustemperatur över tid med märkning "Bosch Outdoor temp" och temperaturintervall från -2 till 2 grader Celsius.
Skapa konto

N nukie skrev:
Knappen för överhettnings-skyddet sticker ut 5mm, räknat från plåten. Knappen går inte att trycka in med rimligt våld. Skall man behöva trycka väldigt hårt?

Allt annat fungerar ypperligt. Vi har varmt och gott och värmepumpen tycks agera normalt. Inga andra larm än detta.

[bild]

[bild]
[bild]
Jaha nej fattade som inte pumpen gick alls.Bara tuta vidare.

V växelventil skrev:
Jaha nej fattade som inte pumpen gick alls.Bara tuta vidare.
Tja, problemet är att larmet som ligger på blockerar tillsatsvärmen så blir det så kallt att värmepumpen tycker att det är dags att vila så blir det kallt i huset. Så felet/larmet behöver hittas och åtgärdas.

T tobbetk skrev:
Så här står det i min papper om just det larmet
Hej "tobbetk"
Har du installationsanvisningar etc. som pdf som du kan eposta?

N nukie skrev:
Tja, problemet är att larmet som ligger på blockerar tillsatsvärmen så blir det så kallt att värmepumpen tycker att det är dags att vila så blir det kallt i huset. Så felet/larmet behöver hittas och åtgärdas.
Okej men här du testat norsk reset?

V växelventil skrev:
Okej men här du testat norsk reset?
Japp, det är gjort :)

N nukie skrev:
Japp, det är gjort :)
Jag såg nu att man ska hålla knappen intryck mer än 5 sekunder men det kanske du redan testat?Annars får du forsätta felsöka.

Har full spänning efter överhettningsskyddet fram till kontaktorerna, så vi kan utesluta det.

T
Har du testat att nolla larmet i servicemenyn ?

Diagnos--->Larm----> Återställ aktiva larm ? :thinking:

• Gilla
Pontus Bjerkheden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.