S Styrman_jansson skrev:
Nej du fattade rätt, men min grundfrågeställning var vad som kan behöva åtgärdas för att ev. få nytta av Tibber om man skulle välja Tibber när det är dags att teckna nytt. Så att man isf. skulle kunna förbereda innan, men det verkar jag redan göra fast manuellt. Kanske testar ett kort tag när det det blir aktuellt men tror jag förbrukar för lite för att det ska bli mer än några kronor...
det är väl laddningen av elbilen när det är billigt som du kan göra. Sedan vet jag inte vad du har för uppvärmning heller.
 
K kjork skrev:
det är väl laddningen av elbilen när det är billigt som du kan göra. Sedan vet jag inte vad du har för uppvärmning heller.
Bergvärmepump, FTX samt vedkamin. Bergvärme inställd på 18 grader inomhus och så eldar vi så vi håller runt 20.
 
S Styrman_jansson skrev:
Bergvärmepump, FTX samt vedkamin. Bergvärme inställd på 18 grader inomhus och så eldar vi så vi håller runt 20.
den kan du ju styra men det krävs kanske en investering om funktionen inte är inbyggd.
 
K kjork skrev:
Du kan se timpris i appen som du säger. Jag tror att ditt erbjudande om 136 öre låter dyrt. Det är ju omöjligt att sia om priset men om jag får gissa så blir det billigare och billigare ju varmare det blir ute. Jag har möjlighet att styra vår största förbrukare som är värmen. I övrigt tänker jag någon gång ibland på att starta diskmaskin lite senare.

jag tänker också att man kommer undan billigt på sommaren med rörligt men dyrt på vintern. Vår el under 2021 snittade 1500kr/månad inkl allt med rörligt pris. Billigaste månaden ca 1000kr och dyraste var nu i december ca 2400kr. Nu släpar visserligen betalningen en månad så i verkligheten kostade mitt december ca4200kr men det hamnar på utgifter för januari.

jag tror absolut man ska vara försiktig med att binda upp sig på dyra avtal nu på vintern att snittet mellan tex april-augusti skulle vara över 100öre har jag svårt att se men samtidigt har jag ju självklart ingen aning.

Under 2021 förbrukade vi 12146 kWh
Okej tack. Så snittpris är inte det man betalar som står där tex 190öre? Om man träffar alla låg punkter med tvätten och så kan det bli ganska lågt? Känns som timpriset legat lågt ofta i januari.
 
B Beji16 skrev:
Okej tack. Så snittpris är inte det man betalar som står där tex 190öre? Om man träffar alla låg punkter med tvätten och så kan det bli ganska lågt? Känns som timpriset legat lågt ofta i januari.
precis. Du betalar priset den timman. Kostar 1 kWh 19 öre mellan 18-19 och du gör av med en kWh så betalar du 19 öre. Samma sak om det kostar 800 öre.
 
B Beji16 skrev:
Okej tack. Så snittpris är inte det man betalar som står där tex 190öre? Om man träffar alla låg punkter med tvätten och så kan det bli ganska lågt? Känns som timpriset legat lågt ofta i januari.
Då behöver man i princip hålla kolla på när tvättmaskin, och även diskmaskin, värmer vatten, för det är då det går åt el... Känns som mycket meck och stor risk att det slår fel...
 
  • Gilla
GVR4
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Då behöver man i princip hålla kolla på när tvättmaskin, och även diskmaskin, värmer vatten, för det är då det går åt el... Känns som mycket meck och stor risk att det slår fel...
Gör att sätta timer på många maskiner, köra dom på natten eller tidig morgon om man vill….
 
S Styrman_jansson skrev:
Då behöver man i princip hålla kolla på när tvättmaskin, och även diskmaskin, värmer vatten, för det är då det går åt el... Känns som mycket meck och stor risk att det slår fel...
så noga är det sällan att du behöver ha sån koll. Ofta är perioderna längre med billigt/dyrt. Lägger upp grafen för morgondagen. Där finns ganska många timmar där det är lämpligt/olämpligt att förbruka.
 
  • Graf över elpriset för en dag med tider då det är billigare eller dyrare att förbruka el.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K kjork skrev:
så noga är det sällan att du behöver ha sån koll. Ofta är perioderna längre med billigt/dyrt. Lägger upp grafen för morgondagen. Där finns ganska många timmar där det är lämpligt/olämpligt att förbruka.
Var det billigast med 53öre??? Jag som bundit till 43öre…

Sparar man igen det på sommaren då eller?
 
S Styrman_jansson skrev:
Var det billigast med 53öre??? Jag som bundit till 43öre…

Sparar man igen det på sommaren då eller?
jag får passa på den frågan eftersom jag inte har en aning om framtida pris.
Såhär. Nu är detta ingen sanning men jag ser på mitt rörliga pris per timma på detta viset.

under sommaren är elpriset i regel billigare än på vintern, och de billigaste timmarna kan vara oerhört låga ibland gratis. Jag har en värmepump som jag kan styra till att anpassa sig till elpriset lägger en bild nedan där du kan se hur min förbrukning ser ut i förhållande till elpris. Har man möjlighet att styra värme och elbil till billiga timmar så tror jag man tjänar på att rörligt om man slår ut det på ett år. Men nu har elpriset ballat ur och jag har ingen aning om hur det utvecklar sig. Har du påslag och/eller månadsavgift på ditt avtal? Bundna avtal, där brukar elbolaget ha ett påslag på priset men de är inte så tydliga med att berätta det, men det står på din faktura. Så kolla ifall du har 43öre i verkligheten eller om ev påslag tillkommer. Men 43 öre känns dumt att få ifrån nu, bättre att vänta in varmare väder i så fall.

lägger bilden nedan. Där ser du förbrukning samt elpris (gula linjen) det gula i staplarna är el från mina solceller.
 
  • Diagram som visar hushållets elförbrukning jämfört med elpris och solcellsproduktion över en dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan också ladda ned tibberappen utan att vara kund. Då kan du kika på elpris osv. Priserna du ser på mina bilder är inkl skatter och avgifter. Sedan tillkommer ju kostnaden från enätsägaren
 
K kjork skrev:
jag får passa på den frågan eftersom jag inte har en aning om framtida pris.
Såhär. Nu är detta ingen sanning men jag ser på mitt rörliga pris per timma på detta viset.

under sommaren är elpriset i regel billigare än på vintern, och de billigaste timmarna kan vara oerhört låga ibland gratis. Jag har en värmepump som jag kan styra till att anpassa sig till elpriset lägger en bild nedan där du kan se hur min förbrukning ser ut i förhållande till elpris. Har man möjlighet att styra värme och elbil till billiga timmar så tror jag man tjänar på att rörligt om man slår ut det på ett år. Men nu har elpriset ballat ur och jag har ingen aning om hur det utvecklar sig. Har du påslag och/eller månadsavgift på ditt avtal? Bundna avtal, där brukar elbolaget ha ett påslag på priset men de är inte så tydliga med att berätta det, men det står på din faktura. Så kolla ifall du har 43öre i verkligheten eller om ev påslag tillkommer. Men 43 öre känns dumt att få ifrån nu, bättre att vänta in varmare väder i så fall.

lägger bilden nedan. Där ser du förbrukning samt elpris (gula linjen) det gula i staplarna är el från mina solceller.
Har månadsavgift 35kr men inget i övrigt ( förutom moms då).

Tror iaf min värmepump ska gå att styra. En Thermia Calibra… och bilen går ju bra att styra i bilens gui.
 
Magnus E K
Men notera att priset egentligen inte ser ut så där. Det är konstant för varje timme. Någon som gillar jämna kurvor har lekt lite för mycket.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Har månadsavgift 35kr men inget i övrigt ( förutom moms då).

Tror iaf min värmepump ska gå att styra. En Thermia Calibra… och bilen går ju bra att styra i bilens gui.
Så i verkligheten betalar du då ca 64,5 öre ink moms och skatt?

nu har jag ju rörligt men om jag hade haft bundet hade jag suttit kvar i det till vår/sommar men innan du bestämmer dig så slå ut kostnaden per kWh så du får fram rätt pris. Tibber har en fast avgift på 39kr men i övrigt inga andra tillägg. Jag tror att du har ett bra avtal som det är nu. Men om du i framtiden vill byta så har du goda förutsättningar att flytta förbrukningen till de billigare timmarna.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Attitudeswe
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Gör att sätta timer på många maskiner, köra dom på natten eller tidig morgon om man vill….
S Styrman_jansson skrev:
Då behöver man i princip hålla kolla på när tvättmaskin, och även diskmaskin, värmer vatten, för det är då det går åt el... Känns som mycket meck och stor risk att det slår fel...
Om han förbrukade 1500kwh så är det ju inte tvätt och disk som är storförbrukare. Elbilen är säkerligen 5 gånger mer och den är ju lätt att flytta på. Kör du en tvätt, en disk och en VP tork per dygn så är det ca 5kwh. Ett bad + en 10min dusch är 15-20kwh om man har elektrisk vvb. Bilen beror ju på pendligsdistans.

Värmen och ftx till huset är ju redan spridd över dagen. Om allt man gör är att producera jämn värme till huset så är timmät alltid billigare än genomsnittsrörligt då din förbrukning är mer jämn än svennsons som dushar på dyraste timmen.

Var försiktig med att sänka bergvärmen så att inte ftx elpatronen går igång. Har du en modern ftx så ställ den i eko läge eller ställ ner den accepterade tempen för att hindra elpatronen att gå igång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.