EddieHansson
K kjork skrev:
om jag minns rätt så var det inget glapp alls för mig när jag inte hade pulse men det bästa är nog att du vänder dig till supporten. De brukar svara väldigt snabbt. Annars får någon annan som inte har pulse svara på detta. Känns ju som att din elleverantör är problemet eller varför saknar du två dagar idag? Vad säger greenly om det
Elbötsleverantören har upp till 12 dagar på sig att skicka data.

Om du hade data samma dag i Tibber innan du hade Pulse måste det ha varit fusksiffror, för jag tror inte något elnätsbolag levererar "live", utan max en gång per dag.

Men jag skrev till supporten och frågade :) Får se om de svarar imorgon.
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Elbötsleverantören har upp till 12 dagar på sig att skicka data.

Om du hade data samma dag i Tibber innan du hade Pulse måste det ha varit fusksiffror, för jag tror inte något elnätsbolag levererar "live", utan max en gång per dag.

Men jag skrev till supporten och frågade :) Får se om de svarar imorgon.
enligt det jag skickade förut står det att det uppdateras dagligen men invänta du supportens svar de vet ju helt säkert
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Jodå, jag har mätning per timme nu också. Det var inte riktigt det som var min fundering, utan det är hur glappet set ur mellan att Tibber får data och dagens datum.
Hej

Jag har sett att vissa får nån sorts uppskattad förbrukning innan riktiga siffrorna kommer in vilket verkar helt sjukt.
Jag får inte det så har inte nätbolagen skickat förbrukning visar det ingenting
 
EddieHansson
S super70 skrev:
Hej

Jag har sett att vissa får nån sorts uppskattad förbrukning innan riktiga siffrorna kommer in vilket verkar helt sjukt.
Jag får inte det så har inte nätbolagen skickat förbrukning visar det ingenting
Precis, det är vad jag också hört.
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Hej! Jag har Greenely idag men jag är less på att jag inte kan få elpriset med moms och påslag, samt att olika delar av appen visar olika priser.

Jag har förstått att i Tibber så kan man välja att visa priser med moms, men är det inklusive påslag och avgifter?

En annan grej jag hört är att Tibber visar en prognos av förbrukad el fram tills att de får uppdaterade siffror från elbolaget. Det vill jag verkligen inte ha, utan jag vill ha exakt eller inget. Kan man ställa in det?
Jag har Ellevio och får in dagens förbrukning i Tibberappen nästkommande dag. Din fråga beror nog på elnätsbolaget och inte på Tibber. Skulle gissa att det inte blir någon förändring för att du byter från Greenly till Tibber.

Man kan välja att visa kostnad inkl. eller exkl. moms. Avgifter och skatter från elnätsbolaget redovisas inte i Tibber. Man kan se en prognos för aktuell månad men inte per dygn eller år. Med tanke på prisfluktuationen säger prognosen inte speciellt mycket i dagsläget.

Pulse gör att man kan se aktuell effekt och dagens förbrukning utan att behöva invänta siffror från elnätsbolaget. Den förutsätter att du har en port i elskåpet för inkoppling. Saknar du sådan kan du kontakta elnätsbolaget för prognos, alla elmätare ska utrustas med en sådan kommande år.
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
Ja och för mig så har det inte blivit någon skillnad alls åt något håll jämfört med månadsrörligt så att säga att "det stämmer inte" är lite fel. Tror inte man kan ge ett definitivt svar på det där för alla har olika vanor. :)

[bild]
Har loggat in på den sidan förut för att se hur mycket jag sparat med mitt användande av spotpris jämfört med rörligt månadspris. Men trotts idogt googlande så hittar jag inte tillbaka. Någon som kan dela med sig av en länk till sidan eller namnet att googla på?
 
A Anderscurl skrev:
Har loggat in på den sidan förut för att se hur mycket jag sparat med mitt användande av spotpris jämfört med rörligt månadspris. Men trotts idogt googlande så hittar jag inte tillbaka. Någon som kan dela med sig av en länk till sidan eller namnet att googla på?
https://offpeak.se/
 
G gmanhem skrev:
[länk]
Så var det. Stort TACK!
 
Jag har eon och tibber, varje morgon visas någon uppskattad förbrukning för gårdagen i tibber, men senast vid lunch är det faktiskt siffror.
 
EddieHansson
J joksi skrev:
Jag har eon och tibber, varje morgon visas någon uppskattad förbrukning för gårdagen i tibber, men senast vid lunch är det faktiskt siffror.
Konstigt att de valt att göra så.
 
Någon här som har tibber och solceller? Vet ni i så fall om man fortfarande får 1kr/ kWh de första 1000 kWh man säljer? Det känns ju som det priset borde höjas nu när elpriset skenat, annars får man ju underpris.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
EddieHansson
Angående tillfälliga/uppskattade värden fick jag svar från Tibber:

Ibland kan det bli så att nätbolagen dröjer med att skicka mätvärdena till oss och då blir det tillfälliga värden i appen under dom timmarna eller dagarna det gäller. Köper du en PulseP1 eller en PulseHAN så kan du se din förbrukning i realtid i appen med max 15 sekunders delay!
 
  • Gilla
kjork
  • Laddar…
K kjork skrev:
Någon här som har tibber och solceller? Vet ni i så fall om man fortfarande får 1kr/ kWh de första 1000 kWh man säljer? Det känns ju som det priset borde höjas nu när elpriset skenat, annars får man ju underpris.
Det syns inget på min faktura om 1kr extra/kWh för såld el. Där finns bara snitt spot priset för såld el. Men vi köpte ej våra solceller genom Tibber.
 
A Anderscurl skrev:
Det syns inget på min faktura om 1kr extra/kWh för såld el. Där finns bara snitt spot priset för såld el. Men vi köpte ej våra solceller genom Tibber.
inte en kr extra utan de säljer in det som att man får 1kr/kWh de första 1000 kWh man säljer därefter spotpris. Och det har hängt i sen elpriset var normalt/lägren. Men om man skulle sälja nu och få mindre betalt är frågan.
Känns ju märkligt om det skulle vara så.

från tibber:
Bli sol-elsproducent och sälj din överskottsel precis som Thomas!
Som Otovo och Tibberkund kan du sälja din överskottsel för det mycket förmånliga priset 1 kr per kWh, upp till 1000 kWh per år. Därefter till spotpris. Läs mer om samarbetet här.
 
Vi fick 1,22kr/kWh för det vi sålde i dec. Det var vår första månad med solceller.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.