EmilLaursen EmilLaursen skrev:
Någon som vill PM:a en inbjudan?
Du har PM :)
 
T taz79 skrev:
Svarar för min del. Jag har garage med oljefyllt element. Kör enbart elementet mellan 00-06 eller andra tider om det blir mer förmånligt. Har en frånluftsvärmepump i huset (Nibe 360P) den har jag spärrat elpatronen på och styr med ett Z-wave brytare. Det gör stt elpatronen bara är aktiv när elen är billig (på natten). Det hade vart en ide stt ha en extra akumulator tank för att spara ännu mer pengar dock... diskmaskin körs på natten här. tvätt och torktumla gör vi på söndagar då elen är som billigast. Elbilen om den behöver laddas så gör jag det mellan lör-sön natt då elen brukar va snorbillig..
Vi har en IVT 490 där elpatronen först värmer manteln som sedan värmer tappvattnet. Jag kan reglera effekten i service-läget. Har nu stängt av och på manuellt och kommit ner hyfsat i elkostnad i december med timpris. Men skulle vilja kunna styra elpatronen via Telldus för att kunna köra på natten när vi är bortresta. Den dyraste veckan i december blev när vi var i fjällen och semsetersänkte till 16 grader inne men elpatronen var igång även dagtid. Har du monterat en kontaktor för att spärra elpatronen?
 
S super70 skrev:
Har gjort en fantastisk fint kopplingsschema på den avancerade kopplingen
Vi har en IVT490 som jag skulle vilja kunna stänga av och på via Telldus. Eftersom en NTC får lägre motstånd när temperaturen stiger skulle man kanske kunna lura kompressorn att stoppa genom att bryta ledningen till NTC helt med ett relä? Eller blir det felmeddelande då?? Vilken resistans har extra givaren i din ritning? Eller har du kopplat in en orginalgivare till? Om du parallellkopplar 2 NTC så blir det väl halva motståndet, dvs pumpen tror att det är dubbelt så varmt ute? Räcker det för att stoppa kompressorn eller påverkas bara värmekurvan?
 
R Ragha skrev:
Vi har en IVT490 som jag skulle vilja kunna stänga av och på via Telldus. Eftersom en NTC får lägre motstånd när temperaturen stiger skulle man kanske kunna lura kompressorn att stoppa genom att bryta ledningen till NTC helt med ett relä? Eller blir det felmeddelande då?? Vilken resistans har extra givaren i din ritning? Eller har du kopplat in en orginalgivare till? Om du parallellkopplar 2 NTC så blir det väl halva motståndet, dvs pumpen tror att det är dubbelt så varmt ute? Räcker det för att stoppa kompressorn eller påverkas bara värmekurvan?
Hej
Jag kopplar in en 4.7 Mohms ntc (orginalgivaren är 3 Mohm om jag minns rätt) vilket höjer utetempen med ca 10 grader,har även en till 4.7 vilket totalt höjer med 18 grader.
Det är bara framledningsbörvärder som höjs så oftast när båda är till går pumpen lite fast på lägre temp men jag tycker det ändå är ok att få lite värme i golven.
Ska även koppla in så jag styr vvb men väntar på prylar
 
EddieHansson
Hej! Jag har Greenely idag men jag är less på att jag inte kan få elpriset med moms och påslag, samt att olika delar av appen visar olika priser.

Jag har förstått att i Tibber så kan man välja att visa priser med moms, men är det inklusive påslag och avgifter?

En annan grej jag hört är att Tibber visar en prognos av förbrukad el fram tills att de får uppdaterade siffror från elbolaget. Det vill jag verkligen inte ha, utan jag vill ha exakt eller inget. Kan man ställa in det?
 
  • Elkostnadsspecifikation för Greenely med detaljer om förbrukning, pris per kWh och total kostnad inklusive moms.
  • Skärmklipp från en energiapp som visar vecko- och månadsrapporter över elförbrukning och snittpris per kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av elanvändningsapp som visar elförbrukning i kWh och spotpriset för december.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
EddieHansson EddieHansson skrev:
Hej! Jag har Greenely idag men jag är less på att jag inte kan få elpriset med moms och påslag, samt att olika delar av appen visar olika priser.

Jag har förstått att i Tibber så kan man välja att visa priser med moms, men är det inklusive påslag och avgifter?

En annan grej jag hört är att Tibber visar en prognos av förbrukad el fram tills att de får uppdaterade siffror från elbolaget. Det vill jag verkligen inte ha, utan jag vill ha exakt eller inget. Kan man ställa in det?
hej laddar upp lite bilder som visar hur det ser ut hos mig med tibber. Jag har också köpt en pulse som jag kopplat in i elskåpet. Den antar jag visar rätt ang förbrukad el.
 
  • Skärmdump av mobilapp som visar realtids elförbrukning på 1611 watt med graf och dagens förbrukningsdata.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Graf i mobilapp som visar timvis elpris med en topp, snittpris idag 190 öre.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av Tibber app visar elförbrukning med diagram och data för januari.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
EddieHansson
K kjork skrev:
hej laddar upp lite bilder som visar hur det ser ut hos mig med tibber. Jag har också köpt en pulse som jag kopplat in i elskåpet. Den antar jag visar rätt ang förbrukad el.
Tack! Jag antar att med pulse-prylen så visar den rätt. Men om man inte har en sådan då?
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Tack! Jag antar att med pulse-prylen så visar den rätt. Men om man inte har en sådan då?
Antar att det är som på sista bilden då. Jag är osäker på hur ofta det uppdateras faktiskt. Hör med deras support.
 
Det står ju iofs baserat på timmätning från din elmätare så tänker att det uppdateras varje timme då. Men vill du ha exakt som du skriver så är det nog en pulse som gäller. Om du vill så kan jag bjuda in dig till tibber. Då får vi 500kr var att handla för och en pulse kostar ca500
 
EddieHansson
K kjork skrev:
Det står ju iofs baserat på timmätning från din elmätare så tänker att det uppdateras varje timme då. Men vill du ha exakt som du skriver så är det nog en pulse som gäller. Om du vill så kan jag bjuda in dig till tibber. Då får vi 500kr var att handla för och en pulse kostar ca500
Jo, jag har ju timpris från Greenely. Vattenfall tar dock två dagar på sig att skicka data till Greenely, så just nu ser jag t.o.m. söndag. Det jag har hört är att Tibber visar en prognos/gissning istället för blankt för dessa två dagar. Det skulle vara bra om någon kunde bekräfta det.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Jo, jag har ju timpris från Greenely. Vattenfall tar dock två dagar på sig att skicka data till Greenely, så just nu ser jag t.o.m. söndag. Det jag har hört är att Tibber visar en prognos/gissning istället för blankt för dessa två dagar. Det skulle vara bra om någon kunde bekräfta det.
Jag fick inte med det på skärmdumpen men längre ned står det:
Notera att detta gäller dig med en mätare som kan skicka mätvärden per timme.

så det beror på vilken elmätare du har, detta borde ditt elnätsbolag kunna svara på alternativt om du kollar vad du har för mätare och googlar dig fram.
 
  • Skärmdump av mobilapp visar energianalyser med förbrukningsöversikt, detaljerade grafer och kostnad per kategori.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mer info.

Demo siffror
Om du har profilavläsning eller om nätbolaget ännu inte aktiverat timmätning hos dig kommer siffrorna att baseras på uppskattningar från ditt nätföretag. Detta specificeras då även i appen. Tills timdebitering är på plats är det schablondebitering, Med schablon så du blir debiterad snittkostnaden för månaden.



Om dina siffror är baserade på uppskattningar kan du kontakta ditt nätbolag för att se när du får timavläsning.



(Tibber skickar alltid en begäran till nätbolaget om detta när du tecknar avtal)
 
EddieHansson
K kjork skrev:
Jag fick inte med det på skärmdumpen men längre ned står det:
Notera att detta gäller dig med en mätare som kan skicka mätvärden per timme.

så det beror på vilken elmätare du har, detta borde ditt elnätsbolag kunna svara på alternativt om du kollar vad du har för mätare och googlar dig fram.
Jodå, jag har mätning per timme nu också. Det var inte riktigt det som var min fundering, utan det är hur glappet set ur mellan att Tibber får data och dagens datum.
 
  • Graf över elförbrukning med daglig data och markerat glapp den 16 januari, "February, 2022" i övre delen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
EddieHansson EddieHansson skrev:
Jodå, jag har mätning per timme nu också. Det var inte riktigt det som var min fundering, utan det är hur glappet set ur mellan att Tibber får data och dagens datum.
om jag minns rätt så var det inget glapp alls för mig när jag inte hade pulse men det bästa är nog att du vänder dig till supporten. De brukar svara väldigt snabbt. Annars får någon annan som inte har pulse svara på detta. Känns ju som att din elleverantör är problemet eller varför saknar du två dagar idag? Vad säger greenly om det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.