Hej
Bygger badrum, helkaklat.
Behöver er råd om hållfastheten på underväggarna.
I dag sitter det 11mm masonit på cc60 regel. ( 70tal Fridtidshus)
Min plan är att sätta fermacell för ökad styrka vs vanligt gips.
håller detta?
Håller det även för tyngre infästningar tex kommod?
Bygger badrum, helkaklat.
Behöver er råd om hållfastheten på underväggarna.
I dag sitter det 11mm masonit på cc60 regel. ( 70tal Fridtidshus)
Min plan är att sätta fermacell för ökad styrka vs vanligt gips.
håller detta?
Håller det även för tyngre infästningar tex kommod?
Har du länk till det?Jonatan79 skrev:
Är det nytt?
Sist jag kollade så hade BKR inget att säga om underliggande skiva... Man får/fick ha enkelgips tom
Fermacell är en bra skiva, håller för mer än gips, men du bör ha kortlingar där du ska fästa upp saker eller sätta 15mm plywood med den kan du montera vad du vill vart du vill utan kortlingar
Sedan minst 2014 om jag minns rätt...nino skrev:Har du länk till det?
Är det nytt?
Sist jag kollade så hade BKR inget att säga om underliggande skiva... Man får/fick ha enkelgips tom
Fermacell är en bra skiva, håller för mer än gips, men du bör ha kortlingar där du ska fästa upp saker eller sätta 15mm plywood med den kan du montera vad du vill vart du vill utan kortlingar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Osäker på vad det är för dokument.
Såvitt jag vet så ”utvecklades” vptrumsväggen med plyfan som ett projekt på initiativ av ett antal försäkringsbolag. Den skulle ses som ett exempel på hur man uppnår de mer abstrakta krav som finns i regelverken.
Det är möjligt att den upphöjts till regel numera, men jag tror inte det.
Såvitt jag vet så ”utvecklades” vptrumsväggen med plyfan som ett projekt på initiativ av ett antal försäkringsbolag. Den skulle ses som ett exempel på hur man uppnår de mer abstrakta krav som finns i regelverken.
Det är möjligt att den upphöjts till regel numera, men jag tror inte det.
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Men när det gäller ursprungsfrågan i tråden har jag inget bra svar. Mer än att det inte duger om du skall skruva upp ett handfat eller duschvägg. Det håller med tvekan för en handdukskrok eller toapappershållare.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 365 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 365 inlägg
Försäkringsbolagen brukar krävs att man följer branschreglerna så BBV i detta fall och dom kräver inte våtrumsväggen även fast det är en riktigt jäkla bra universallösning som löser en del problem mer automatiskt än mer budgetlösningar.Jonatan79 skrev:
Jag tycker dock det låter rätt klent för ett badrum och skulle vilja gå in med mer reglar och plyfa. Har en erfarenhet snickare/plattsättare hemma och dom körde max 45cc i vägg och max 30cc i golv och dom tog förstärkningjobbet på stort allvar.
Som jag tolkar fermacell’s egna dokumentation ska det vara ok med enkel skiva.
”
4.8.13 Användning av fermacell
Fibergips i våtrum
n 12,5 mm fermacell Fibergips c/c 600 mm
är godkänt och P-märkt av SP-certifiering att användas i ett lager i våtrum. För att uppfylla kravet på P-märkning SC 0226- 09 i våtrum skall alla horisontella skarvar ha kortlingar.”
sidan 40 i denna beskrivning https://www.byggfaktadocu.se/monter...32/fil-files/monteringsanvisningfibergips.PDF
”
4.8.13 Användning av fermacell
Fibergips i våtrum
n 12,5 mm fermacell Fibergips c/c 600 mm
är godkänt och P-märkt av SP-certifiering att användas i ett lager i våtrum. För att uppfylla kravet på P-märkning SC 0226- 09 i våtrum skall alla horisontella skarvar ha kortlingar.”
sidan 40 i denna beskrivning https://www.byggfaktadocu.se/monter...32/fil-files/monteringsanvisningfibergips.PDF
tackRickard. skrev:Försäkringsbolagen brukar krävs att man följer branschreglerna så BBV i detta fall och dom kräver inte våtrumsväggen även fast det är en riktigt jäkla bra universallösning som löser en del problem mer automatiskt än mer budgetlösningar.
Jag tycker dock det låter rätt klent för ett badrum och skulle vilja gå in med mer reglar och plyfa. Har en erfarenhet snickare/plattsättare hemma och dom körde max 45cc i vägg och max 30cc i golv och dom tog förstärkningjobbet på stort allvar.
Nya väggen får cc30 med kottlingar .
Dom gamla väggarna har som sagt masonit med cc60+ Kottling.
På dessa väggar låter det som jag måste stärka upp, antingen med plyfa eller öppna väggen och regla om.
Med tanke på att man byggde badrum med enkel gips och kortlingar där Det behövdes vid handfat osv, och det byggs fortfarande så (dock så friskriver man sig från säker vatten och andra rekommendationer)
Så funkar det men det finns ju en anledning till att man tagit fram våtrumväggen.
Så funkar det men det finns ju en anledning till att man tagit fram våtrumväggen.
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Frågan är väl om fermacell enkelskiva är ok som underlag för kakel. Om reglarna sitter på cc60. Vanligt gips blir inte styvt nog. Våtrumsvägg är inte alltid kakel.