God kväll!

Skulle behöva hjälp med att få till en sparkoppling.
5 ledare utanpåliggande kabel.

Har 3st kopplingsdosor i allrummet där jag ska gå vidare med 5 ledaren från dosa nr 1: ink EL från proppskåp 6AMP säkring, tändtråd från brytare 1 + 2 kopplas ihop här med brunkabel från takuttag.

Fas/jord/nolla kopplas vidare till dosa nr 2 utanför (WC) där EL till WC ska nyttjas. Tändkabel/mellantråd kopplas vidare..

Dosa nr 3 lika som ovan el ska vidare till sovrum, samt tändkabel/mellantråd/fas går vidare ner till brytare i allrummet.

Tänker jag rätt, väldig tacksam för svar :)

• Elektrisk kopplingsdosa med märkta ledningar för fas, noll, jord och anvisningar för anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En elektrisk kopplingsdosa monterad på en vägg, används för att koppla 5 ledare.
    Skapa konto
  • Kopplingsdosa på vägg i hörn av rum med tapet, etikett "Kopplingsdosa nr 1", synlig ledning.
    Skapa konto
  • Takutsikt med synlig kabelkanal och tre kopplingsdosor märkta med text för eldragning och anslutning i ett rum.
    Skapa konto
Redigerat:
På L kopplar du inkommande fas. De på de utgående pilar kopplar du varsin tandtråd som går till nästa brytare. På brytare 2 kopplar du dessa trådar också på de utgående pilar och sedan en tandtråd från L på brytare 2 till lampan.
Neutralledera tar du från samma grupp till lampan.
Lycka till!

• Gilla
Dalmas87
  • Laddar…
Var nog otydlig i min beskrivning, får skylla på att man är så trött av allt tänkande :p.
Brytare nr 1 vill jag ha ett uttag under, det är även denna brytare som syns på bild vid fönstret och går till dosa nr 1.
Dosa nr 1: ink el 3 ledare, kabel från takuttag 3 ledare, brytare vid fönstret 5 ledare..
Härifrån ska jag sedan vidare till dosa nr 2: Då får jag med mig tändtråd/mellantråd + fas/nolla/jord som används till wc och kopplas även vidare till dosa nr 3.

Dosa nr 3: sovrum + brytare…

Får inte ihop det i huvudet ikväll men tändtråd från brytare nr 2? Jag får bara med mig tänd/mellantråd och fas/nolla/jord från dosa 1…

sorry för att man är så seg

QUOTE="J Vos, post: 4614416, member: 187471"]På L kopplar du inkommande fas. De på de utgående pilar kopplar du varsin tandtråd som går till nästa brytare. På brytare 2 kopplar du dessa trådar också på de utgående pilar och sedan en tandtråd från L på brytare 2 till lampan.
Lycka till![/QUOTE]
J J Vos skrev:
På L kopplar du inkommande fas. De på de utgående pilar kopplar du varsin tandtråd som går till nästa brytare. På brytare 2 kopplar du dessa trådar också på de utgående pilar och sedan en tandtråd från L på brytare 2 till lampan.
Lycka till!

G
Den enklaste principskiss jag kan tänka mig för sparkoppling:
Principskiss för felaktig sparkoppling med märkning N och L samt brytare.
Skapa konto

Det vill säga, fas illustrerad med L ska inte läggas in på plinten märkt L utan på en av de andra anslutningarna.

Redigerat:
  • Gilla
Dalmas87
  • Laddar…
Tolkar jag dig rätt då att min tanke stämmer någorlunda? Se bild

G Gooli skrev:
[bild]
Det vill säga, fas illustrerad med L ska inte läggas in på plinten märkt L utan på en av de andra anslutningarna.

• Eluttag med märkta ledningar för fas, neutralledare och jord i en installationsdosa, med förklarande text.
    Skapa konto
Koppla jorden "bakom" brytaren med någon typ av kopplingsklämma tex en Wago. Det är både bättre och enklare. Överkopplingsklämmor i apparater använder man bara i "nödfall".

• Gilla
Dalmas87
  • Laddar…
Absolut tack för tipset :)

QUOTE="elmont, post: 4614810, member: 318"]Koppla jorden "bakom" brytaren med någon typ av kopplingsklämma tex en Wago. Det är både bättre och enklare. Överkopplingsklämmor i apparater använder man bara i "nödfall".[/QUOTE]

G Gooli skrev:
[bild]

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.