Hej!

Jag är trött på våra gulnade plast dörrhandtag och undrar om det finns någon färg som går att använda till att måla dessa?

Tack för hjälpen!
/Emelie

• Gulnat plastdörrhandtag på vit dörr med spegelblank metallplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Jag tror ärligt talat inte det i och med att det är en yta som utsätts för stort slitage,

Vad är det ens för plast i dessa gamla handtag? Acetal?

MrJay
Det tror jag inte det finns, även om du skulle få för dig att måla en plastig yta riskerar du att få en yta som både känns och ser konstig ut. Jag hade valt att "återställa" den vita färgen med hjälp av väteperoxid.

Vi i Sverige kan köpa desinfektionsmedel Nitor med 12% väteperoxid vilket är lika mycket som i hårmedlet de använder i klippet.

• Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Jag tror inte att det blir snyggt och hållbart att måla. Jag tycker de trycken du har är snygga men är du sugen på att byta har gysinge.com likadana i benvit eller svart bakelit

Unikt namn
Om det är svårt att få färgen att sitta bra kan du prova bleka bort det gula med väteperoxid och UV-ljus.

Metoden brukar kallas retrobright och ursprungssyftet var att få tillbaka lystern i gamla spelkonsoler gjorda av ABS plast, men det verkar funka även på andra sorter.

För den som inte vill ha ett kemilabb hemma och blanda ihop ursprungsmixen har starkt hårbolkningsmedel rapporterats fungera. https://www.sweclockers.com/galleri/12675-retrobright-nes-och-gameboy

Tydligen tvåa på bollen :D

MrJay
F fribygg skrev:
Jag tror inte att det blir snyggt och hållbart att måla. Jag tycker de trycken du har är snygga men är du sugen på att byta har gysinge.com likadana i benvit eller svart bakelit
Dock är benvit lika med gulaktigt.. men bra sajt.

MrJay MrJay skrev:
Dock är benvit lika med gulaktigt.. men bra sajt.
Sannolikt är trycket avsett att vara benvitt, men vill man byta har väl både byggfabriken och gysinge passande grejor.

Tack så mycket alla för era tips!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.