Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Snailman
A Abies koreana skrev:
Tänk så olika vi är ;)

När jag läser bildtexten så tänker jag spontant att man bör veta var man skall sätta in mera information eller andra åtgärder som kan vara verkningsfulla för att öka andelen vaccinerade.

Du tänker på Stasi som representerar något av det värsta förtryck av människor i modern tid.

Jo, jag förstår att du ser dig själv som klarsynt och intelligent och mig som en dubbelnolla..:D

Dessutom, och det vet du säkert om är att texten är tagen ur sitt sammanhang där någon mindre intelligent person vill sprida misstänksamhet gentemot våra politiker.

Jag läser aldrig sådana sidor för det är en så uppenbar manipulation men tydligen finner du dem meningsfulla.
Då rekommenderar jag dig att flytta till Nordkorea, då är jag ganska säker på att du aldrig behöver läsa några åsikter som avviker från de påbjudna.;)
 
  • Gilla
  • Haha
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
S SnickareHobb skrev:
Reuters rapporterar att ivermektin fungerar mot Omikron enligt en Japansk studie:
[länk]

Undrar om Reuters nu stängs av från Facebook för spridande av desinformation. :)
Ibland undrar jag hur det står till med läsförståelsen... Eller om det är medvetet försök att förvanska information.

För det första, Reuters rapporterar INTE det. Reuters rapporterar vad ett Japanskt bolag gått ut och sagt. Och det Japanska bolaget (Kowa) har inte släppt några detaljer alls, förutom att det är resultat man sett i "non clinical" studies.

Vad är då "non clinical" kanske ni undrar?

Nonclinical laboratory study means in vivo or in vitro experiments in which test articles are studied prospectively in test systems under laboratory conditions to determine their safety. The term does not include studies utilizing human subjects or clinical studies or field trials in animals. The term does not include basic exploratory studies carried out to determine whether a test article has any potential utility or to determine physical or chemical characteristics of a test article.

Man har alltså i bästa fall testat i en labbskål och sett en möjlig effekt, men man har inte några resultat från faktiska tester varken på djur eller människor. Att utifrån det dra slutsatsen att det "fungerar mot Omicon" var det mest långsökta skitsnacket jag läst på väldigt länge.
 
  • Gilla
  • Älska
pmd och 8 till
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Då rekommenderar jag dig att flytta till Nordkorea, då är jag ganska säker på att du aldrig behöver läsa några åsikter som avviker från de påbjudna.;)
Ja precis. Vill man ifrågasätta desinformation och att saker och ting ska förmedlas korrekt så är man ju automatiskt på samma nivå som en totalitär diktatur-regim. Härligt med nyanser.
 
  • Gilla
LiteForce och 10 till
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
kollade nyligen om man numera kan välja vilket vaccin men vill ha, nej det kan man fortfarande inte. Jag förstår ju att det är en aning mer krångel att möjliggöra det, men man låtsas ju samtidigt att man så väldigt gärna vill att alla ska vaccinera sig.
Kan du för ett ögonblick försöka föreställa dig hur det skulle se ut i vaccinstugorna om tiotusentals desinformerade virrpannor skulle jaga runt efter den enheten som har just det vaccinet som de vill ha?
 
  • Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
Snailman
timmelstad timmelstad skrev:
Ja precis. Vill man ifrågasätta desinformation och att saker och ting ska förmedlas korrekt så är man ju automatiskt på samma nivå som en totalitär diktatur-regim. Härligt med nyanser.
När du väljer ut vad du ska kalla desinformation, tänker du själv då, eller är det sådant du läser någonstans?
Nyfiken!
 
harry73
Nyfniken Nyfniken skrev:
Kan du för ett ögonblick försöka föreställa dig hur det skulle se ut i vaccinstugorna om tiotusentals desinformerade virrpannor skulle jaga runt efter den enheten som har just det vaccinet som de vill ha?
Vill man övertyga folk att vaccinera sig, får man i alla fall se till att de kan ta det vaccinet de har störst förtroende för.
Att du inte ser hur detta ska organiseras på ett bra sätt, betyder inte att det inte kan göras på ett bra sätt.
 
Snailman Snailman skrev:
När du väljer ut vad du ska kalla desinformation, tänker du själv då, eller är det sådant du läser någonstans?
Nyfiken!
Information, uppgifter eller påståenden som är faktamässigt inkorrekta, eller vinklade för att ge sken av att framstå som något annat än vad det är.

Som att det skärmdumpade citatet skulle handla om att socialministern vill kartlägga alla ovaccinerade, eller som att man sett att Ivermektin har effekt mot Omicron, för att ta två nyliga exempel.
 
  • Gilla
Blazermannen och 6 till
  • Laddar…
Snailman
Nyfniken Nyfniken skrev:
Kan du för ett ögonblick försöka föreställa dig hur det skulle se ut i vaccinstugorna om tiotusentals desinformerade virrpannor skulle jaga runt efter den enheten som har just det vaccinet som de vill ha?
De har ju klarat av virrpannor som dig, så det borde de väl klara av. :rofl:

(Kan man inte boka tid via nån app eller hemsida eller nått? Det är ju bara en rad text till som behövs på sidan man bokar, men de kanske inte har några anställda som är datakunniga?)

Nu vet jag inte ens om de har mer än ett enda vaccin att erbjuda, det är väl flera som inte rekommenderas längre.

Det måste vara väldigt svårt för sjukvården idag, att kunna hålla reda på vilka som skall ha vaccin mot säsongsinfluensa, smittkoppor, mässlingen osv.. (ironi);)
 
timmelstad timmelstad skrev:
Nonclinical laboratory study means in vivo or in vitro experiments in which test articles are studied prospectively in test systems under laboratory conditions to determine their safety. The term does not include studies utilizing human subjects or clinical studies or field trials in animals. The term does not include basic exploratory studies carried out to determine whether a test article has any potential utility or to determine physical or chemical characteristics of a test article.

Man har alltså i bästa fall testat i en labbskål och sett en möjlig effekt, men man har inte några resultat från faktiska tester varken på djur eller människor. Att utifrån det dra slutsatsen att det "fungerar mot Omicon" var det mest långsökta skitsnacket jag läst på väldigt länge.
Framförallt vet man inte hur väl kroppen skulle tåla den läkemedelskoncentrationen som användes i ”labbskålen’ för den uppnådda effekten.
Man vet inte heller vilka biverkningar den dosen kan ge på övriga celler eller organ i kroppen.

Vilket är just de problem med IVM jag läst om…eller ja, man vet ju en del om biverkningar…
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Snailman Snailman skrev:
Men verkar inte bry sig alls om vad de ovaccinerade tycker, kollade nyligen om man numera kan välja vilket vaccin men vill ha, nej det kan man fortfarande inte. Jag förstår ju att det är en aning mer krångel att möjliggöra det, men man låtsas ju samtidigt att man så väldigt gärna vill att alla ska vaccinera sig.
Och vad skulle skillnaden vara mellan Pfizers och Modernas vaccin?
 
Unikt namn
Snailman Snailman skrev:
De har ju klarat av virrpannor som dig, så det borde de väl klara av. :rofl:

(Kan man inte boka tid via nån app eller hemsida eller nått? Det är ju bara en rad text till som behövs på sidan man bokar, men de kanske inte har några anställda som är datakunniga?)

Nu vet jag inte ens om de har mer än ett enda vaccin att erbjuda, det är väl flera som inte rekommenderas längre.

Det måste vara väldigt svårt för sjukvården idag, att kunna hålla reda på vilka som skall ha vaccin mot säsongsinfluensa, smittkoppor, mässlingen osv.. (ironi);)
På samma sätt som dagens rätt "med en textrad i datasystemet" enkelt kan gå från att vara 3 olika rätter till 30 rätter med ett par knapptryck.
(obs ironi) ;)
Tänker man tre och en halv sekund extra så kommer man till slutsatsen är det logistiken och inte textraden som är utmaningen.

Nu tror jag i och för sig att man har möjlighet att välja bland de tre(?) sorter som erbjuds.
Men det lär krävas lite krångel och telefonsamtal för att nå dit.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
BirgitS
Unikt namn Unikt namn skrev:
Nu tror jag i och för sig att man har möjlighet att välja bland de tre(?) sorter som erbjuds.
Det är för närvarande två, Pfizers och Modernas, och är man under 30 år är det bara Pfizers som ges.
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är för närvarande två, Pfizers och Modernas, och är man under 30 år är det bara Pfizers som ges.
När frugan tog 3 dosen så heter det vaccinet comirnaty.Vaför personalen på hennes avdelning fick just det märket vet jag inte och det var för 2 veckor sedan.
 
BirgitS
V växelventil skrev:
När frugan tog 3 dosen så heter det vaccinet comirnaty.Vaför personalen på hennes avdelning fick just det märket vet jag inte och det var för 2 veckor sedan.
Comirnaty är namnet på Pfizer BioNTech covid-19-vaccin.
 
  • Gilla
blomknopp och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Comirnaty är namnet på Pfizer BioNTech covid-19-vaccin.
Dom tidigare doser står det bara Pfizer men kanske har att göra med 3 dosen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.