889 486 läst · 10 396 svar
889k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
visst är det så.. men den är inte lika lätt om ens möjlig att bygga ut... Där är ju vindkraften överlägsen.. jag är ingen fanatiker av vindkraft, men däremot av billig energi..D Daniel 109 skrev:
Ja, det var rätt uppenbart, men man ändrar inte innebörden på inlägg man fått svar på?
Ändringen i vårt energisystem och införandet av Vindkraft har inte skett med några motiv till förbättring eller ens goda argument för förändringen. Allt är byggt på en känsla.Maskintok skrev:
Det finns helt enkelt ingen som kunnat visa på något positivt med satsningen på vindkraft. Varken nu eller då. Således skulle ändringen aldrig ha skett!
Från byggarnas sida är det ekonomisks avvägningar. Det lönar sig helt enkelt. Från politiskt håll vill man premiera utsläppsfri produktion. Det är två fördelar med vindkraft.
vem ska man hålla ansvarig för detta..?1 1000konst skrev:Ändringen i vårt energisystem och införandet av Vindkraft har inte skett med några motiv till förbättring eller ens goda argument för förändringen. Allt är byggt på en känsla.
Det finns helt enkelt ingen som kunnat visa på något positivt med satsningen på vindkraft. Varken nu eller då. Således skulle ändringen aldrig ha skett!
Det är inte mp-s regeringen iallafall.. detta började innan den tillträdde.. Och i fler länder..
Den blygsamma anläggningen i Juktan var på ca 300 MW om jag inte minns helt fel, sen byggdes den om till vanligt kraftverk på 26 MW för det blev billigare tariff för Vattenfall. Nu går den inte att återställa pga att de dumpat giftigt gruvavfall i dammen.harka skrev:vi hade väl någon blygsam anläggning uppe i Lappland för länge sedan, men den lades ner då den nog användes sparsamt – och vill jag minnas att någon gjorde ett inlägg om en sådan uppe i Värmland också
däremot är de inte ovanliga i Europas stora – Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien – så här höll fransmännen på och pumpade upp vatten mitt i natten under mellandagarna med 3.6 GW (typ tre reaktorer) för att ta hand om överskottet det var väl framförallt vinden (Éolien) som storproducerade i det här utsnittet):
[bild]
Nja Reinfeldt regering sabbade hela energi systemet.. Och mp med hjälp av s satt den sista spiken i kistan..T TommyC skrev:
Nu var det främst vem jag skulle hålla ansvarig för idén om vindkraften...?
För den byggdes innan mp/s regeringen..