D Daniel 109 skrev:
De flesta ser vattenkraften som en stor resurs när det gäller stabiliteten. Både bra reglermöjligheter och svängmassa.
Blev ett litet dock stort skrivfel men redigerat nu.

A
1 1000konst skrev:
Visst kommer säkert gå köra över dom som bor i norr.

Diskussionen blir dock bara ett petande i ovidkommande detaljer. Vindkraft var och är en felsatsning och hör inte hemma i stabil elproduktion.
Jo jag ser dig skriva det.. men varför?

A
D Daniel 109 skrev:
De flesta ser vattenkraften som en stor resurs när det gäller stabiliteten. Både bra reglermöjligheter och svängmassa.
visst är det så.. men den är inte lika lätt om ens möjlig att bygga ut... Där är ju vindkraften överlägsen.. jag är ingen fanatiker av vindkraft, men däremot av billig energi..

• Gilla
Tullen127
  • Laddar…
1 1000konst skrev:
Blev ett litet dock stort skrivfel men redigerat nu.
Jävligt dåligt stil att ändra på inlägg som man har fått svar på utan att vara tydlig med ändringen i inlägget.

D Daniel 109 skrev:
Jävligt dåligt stil att ändra på inlägg som man har fått svar på utan att vara tydlig med ändringen i inlägget.
Tänkte nog att det var ett rätt uppenbart skrivfel med tanke på mina inlägg just före.

Det är ett forum inte en uppsats…

• Haha
TommyC
  • Laddar…
Ja, det var rätt uppenbart, men man ändrar inte innebörden på inlägg man fått svar på?

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jo jag ser dig skriva det.. men varför?
Ändringen i vårt energisystem och införandet av Vindkraft har inte skett med några motiv till förbättring eller ens goda argument för förändringen. Allt är byggt på en känsla.

Det finns helt enkelt ingen som kunnat visa på något positivt med satsningen på vindkraft. Varken nu eller då. Således skulle ändringen aldrig ha skett!

• Gilla
GlennB och 3 till
  • Laddar…
Från byggarnas sida är det ekonomisks avvägningar. Det lönar sig helt enkelt. Från politiskt håll vill man premiera utsläppsfri produktion. Det är två fördelar med vindkraft.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
A
1 1000konst skrev:
Ändringen i vårt energisystem och införandet av Vindkraft har inte skett med några motiv till förbättring eller ens goda argument för förändringen. Allt är byggt på en känsla.

Det finns helt enkelt ingen som kunnat visa på något positivt med satsningen på vindkraft. Varken nu eller då. Således skulle ändringen aldrig ha skett!
vem ska man hålla ansvarig för detta..?
Det är inte mp-s regeringen iallafall.. detta började innan den tillträdde.. Och i fler länder..

• Gilla
Tullen127
  • Laddar…
Jasså inte, vilka var det som saboterade energisystemet om inte S+MP+C och några till. :crysmile:

Redigerat:
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
E
harka harka skrev:
vi hade väl någon blygsam anläggning uppe i Lappland för länge sedan, men den lades ner då den nog användes sparsamt – och vill jag minnas att någon gjorde ett inlägg om en sådan uppe i Värmland också

däremot är de inte ovanliga i Europas stora – Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien – så här höll fransmännen på och pumpade upp vatten mitt i natten under mellandagarna med 3.6 GW (typ tre reaktorer) för att ta hand om överskottet det var väl framförallt vinden (Éolien) som storproducerade i det här utsnittet):

[bild]
Den blygsamma anläggningen i Juktan var på ca 300 MW om jag inte minns helt fel, sen byggdes den om till vanligt kraftverk på 26 MW för det blev billigare tariff för Vattenfall. Nu går den inte att återställa pga att de dumpat giftigt gruvavfall i dammen.

• Ledsen
  • Gilla
harka och 1 till
  • Laddar…
A
T TommyC skrev:
Jasså inte, vilka var det som saboterade energisystemet om inte S+MP+C och några till. :crysmile:
Nja Reinfeldt regering sabbade hela energi systemet.. Och mp med hjälp av s satt den sista spiken i kistan..

Nu var det främst vem jag skulle hålla ansvarig för idén om vindkraften...?
För den byggdes innan mp/s regeringen..

D Daniel 109 skrev:
Varför skulle alla göra så? Det är normalt sett inte billigare att binda då.
Inte? ... när är det bäst att binda då?

A
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Inte? ... när är det bäst att binda då?
bäst och bäst men kolla runt april/maj.
När snösmältningen är igång och det blåser vårvindar... Då är elen billig oftast..

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
A
en sak med vindkraftsverk verkar vara att folks fastigheter sjunker i pris och blir värdelösa...

• Gilla
1000konst
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.