Detta handlar om att man vill dosera klor efter värmepumpar och annat, dvs sist i maskinrummet. Sedan blandar det sig i poolen innan det når någon utrustning och vattnet är då mindre aggressivt.
 
Hej !
Glömde dela med mig hur projektet blev när allt hade fallit på plats :)
Tack för alla goa råd
 
  • Uteplats med swimmingpool och solstolar, bukett pioner i förgrunden och mörka moln i himlen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kartong med pommes frites framför en blurrig pool och hus med blå himmel och solsken i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Färdigt poolprojekt med klart vatten och omgivande uteplats med möbler och en person som sitter vid kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uteplats med trädäck, pool med blått vatten, belysning, och sittmöbler vid skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt genom blåa räcken över ett färdigt poolprojekt med trädeck och uppblåsbar ring i vattnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två personer badar i en utomhuspool med utsikt över bostadsområde och klart väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck leder till färdigställt utomhuspoolprojekt i skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slutfört byggprojekt av en träaltan med glasräcke, överdraget poolområde och uteplatsmöbler, i en bakgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utepool med klarblått vatten omgiven av ett glasstaket och trätrall, med en stor svanflotte och två personer som simmar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
demuuz danielsson och 13 till
  • Laddar…
Grattis, ser ju härligt ut!
 
J Janan_mansour skrev:
Beställde även 26 meter sådan räcke
Varifrån beställde du räcket? Skitläckert och precis vad jag letar efter!
 
Vad blev det för fabrikat av pool? Hittar inte det i tråden?! Eller så är jag blind
 
Beställde från Turkiet till halva priset av vad det kostar här
 
har du kvar kontakter och vilket företag det var eller nåt sånt?
 
  • Gilla
Janan_mansour
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jag tror man med osmos menar att vatten kan tränga in i glasfibern. Det blir problematiskt när vattnet fryser på vintern och då spränger sönder glasfibern.
Min pool har frusit i 54 vintrar, och med rätt förberdelser går det utmärkt.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Angående linerpool vs glasfiberpool. En dag måste du renovera poolen då ytan blivit tråkig, sliten eller tom allvarligt skadad.

På en linerpool byter du helt enkelt ut linern, en kostnad på 10-20 tusen. Ett relativt enkelt arbete som ger dig en nästan ny poolupplevelse, du kan även välja ett nytt modernt mönster. :)

Hur gör du med en glasfiberpool? Små skador kan du laga på samma sätt som på en båt, men större? Min pool hade man målat om, tyvärr är klor aggresivt och det håller inte lika länge som på en båt. I mitt fall innebar det att färgen stoftade, små vita partiklar fälldes ut i vattnet och vattnet var aldrig helt klart och väggarna släppte mer stoft om man drog med handen över dem. Detta sker inte efter några år, men förr eller senare sker det och då är det bara att byta ut hela poolen.
Det har hänt mig med, men det är inte glasfibern, det är dålig skötsel av vattnet.
 
Jonas Persson
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det har hänt mig med, men det är inte glasfibern, det är dålig skötsel av vattnet.
Nu blir jag nyfiken, hur då illa skött, för surt eller för mycket klor? Samma broblem har båtar och där finns inget klor och pH är sällan ett problem.
 
Pool med illgrönt vatten efter chockklorering på ett trädäck omgivet av grön trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Nu blir jag nyfiken, hur då illa skött, för surt eller för mycket klor? Samma problem har båtar och där finns inget klor och pH är sällan ett problem.
Hej.
Vad jag råkade ut för var att allt vatten blev illgrönt vid chockklorering. Efter några dagar var allt vatten kristallklart, men sidorna och botten illgröna med något som satt fast. Om jag minns rätt var det fel pH vid chockklorering och järnet i poolen fällde ut. Vad jag tror hände var att jag har alltid fyllt poolen från botten av min hydrofor där järnet/rosten i hydroforen samlats, genom åren har järnets halt i vattnet ökat och till slut fällts ut vid chockklorering med för lågt pH.

Chockklorerar och vattnet blir grönglittrande på en timme, varför? | Byggahus.se
 
Redigerat:
Jonas Persson
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
[bild]
Hej.
Vad jag råkade ut för var att allt vatten blev illgrönt vid chockklorering. Efter några dagar var allt vatten kristallklart, men sidorna och botten illgröna med något som satt fast. Om jag minns rätt var det fel pH vid chockklorering och järnet i poolen fällde ut. Vad jag tror hände var att jag har alltid fyllt poolen från botten av min hydrofor där järnet/rosten i hydroforen samlats, genom åren har järnets halt i vattnet ökat och till slut fällts ut vid chockklorering med för lågt pH.

Chockklorerar och vattnet blir grönglittrande på en timme, varför? | Byggahus.se
Ok, men det är något helt annat böldpest/plastpest som bildas när vatten tränger in i plasten och med tiden spränger sönder plasten. Går att laga på samma sätt som en båt, men kräver att poolen töms på vatten så att ytan torrläggs.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.