Hej!
Jag ska bygga en plank med dörr mellan trädgård och bilinfart. Detta är för att skapa insynskydd och framförallt skydd för barnen att dem inte springer ut mot gatan. Avståndet mellan tomtgräns och blivande plank är mer 5 m. Jag tänkte att det ska bli 2 m hög. Behövs det bygglov eller grannens medgivande för ett sånt projekt? Bor i Eslöv.
Tack
Jag ska bygga en plank med dörr mellan trädgård och bilinfart. Detta är för att skapa insynskydd och framförallt skydd för barnen att dem inte springer ut mot gatan. Avståndet mellan tomtgräns och blivande plank är mer 5 m. Jag tänkte att det ska bli 2 m hög. Behövs det bygglov eller grannens medgivande för ett sånt projekt? Bor i Eslöv.
Tack
Bygglov, men hör med din kommun.
Är ganska säker på att ett plank kräver bygglov oavsett vart du ställer det men här kommer ju som sagt större delen av konstruktionen vara för nära grannen så du bör ha deras medgivande för att kunna få bygglov. Behöver du verkligen ha ett plank då? Duger det inte med ett staket, det går ju att plantera växtlighet som förtätar den.
Jag tycker det snyggt att blanda grönt och trä (det är ju naturligt ).T TypRätt skrev:Är ganska säker på att ett plank kräver bygglov oavsett vart du ställer det men här kommer ju som sagt större delen av konstruktionen vara för nära grannen så du bör ha deras medgivande för att kunna få bygglov. Behöver du verkligen ha ett plank då? Duger det inte med ett staket, det går ju att plantera växtlighet som förtätar den.
Men hjälper det att sänka lite, till 1,8 m istället? Medgivande från grannen borde inte vara problem.
Hmm blir ditt plank längre bort från huset än 3.6 meter? Om inte så räcker det nog med din grannes tillåtelse om du sänker det till 1.8m, ställer några stolar bakom och kallar det uteplats.
Från Boverket:
"Du behöver inte bygglov för att med mur eller plank anordna en skyddad uteplats inom 3,6 meter från ett en- eller tvåbostadshus. Muren eller planket får inte vara högre än 1,8 meter. Om uteplatsen, planket eller muren placeras närmare tomtgränsen än 4,5 meter krävs medgivande från berörda grannar. Medgivandet bör vara skriftligt. Ger grannarna inte sitt medgivande måste du söka bygglov. Då får byggnadsnämnden avgöra om du får bygga så nära tomtgränsen."
Från Boverket:
"Du behöver inte bygglov för att med mur eller plank anordna en skyddad uteplats inom 3,6 meter från ett en- eller tvåbostadshus. Muren eller planket får inte vara högre än 1,8 meter. Om uteplatsen, planket eller muren placeras närmare tomtgränsen än 4,5 meter krävs medgivande från berörda grannar. Medgivandet bör vara skriftligt. Ger grannarna inte sitt medgivande måste du söka bygglov. Då får byggnadsnämnden avgöra om du får bygga så nära tomtgränsen."
Ja, det är ganska brett. Mer specifikt 4,4 m plank + 1 m grind.T TypRätt skrev:Hmm blir ditt plank längre bort från huset än 3.6 meter? Om inte så räcker det nog med din grannes tillåtelse om du sänker det till 1.8m, ställer några stolar bakom och kallar det uteplats.
Från Boverket:
Gör det med 50% luft isf plank så kan du förmodligen bygga så högt du vill…..
Fundera bara på om du behöver kunna komma in i trädgården (minigrävare, lift för ommålning etc) den vägen innan du bygger igen
Fundera bara på om du behöver kunna komma in i trädgården (minigrävare, lift för ommålning etc) den vägen innan du bygger igen