Hej, undrar vad som krävs för att få dörren högre när bjälken är i vägen… ? någon smart här som vet?
Kan man kapa den och stötta upp den? Eller kommer allt rasa då?
Är en loge / ekonomigyggnad på 240 kvm ..
om det är av vikt
Kan man kapa den och stötta upp den? Eller kommer allt rasa då?
Är en loge / ekonomigyggnad på 240 kvm ..
om det är av vikt
Du får nog berätta mer än vad bilden visar !A Anette Normann skrev:
Är bjälken enbart över dörren eller ngt annat ?
Vad finns åvanför nämda bjälke ?
Grunden är Sten sen kommer bjälke som är över dörren, det är sådana runt hela bygget. Som en hållare till vidare bygge tänker jag? sen över bjälken är det gips och väggar runt om. Trä på utsidan?
Är ju däck mm på bilden där då.. men den går till hörnan sedan ny ..
Är ju däck mm på bilden där då.. men den går till hörnan sedan ny ..
Jonatan79 skrev:
Ja det är ju en väldigt bred dörr men har en annan dörr med utan den stolpen tror jag… men så smal. Kan gå ut och ta bild. Jag är ju helt grön på detta, och läst massor ni har skrivit så tänkte testar kolla. Tänker göra om golvet där med. Måste ta bort all skit där dock
vad tror ni om jag skall ta och rätta upp andra delen där det är ett gammalt stall? där allt ser ut att rasa i mina ögon.. snickare har varit här och sagt det är friskt trä, sen är det en gärn stolpe satt för att hålla. Den vill jag ta bort och ha en bärande bjälke istället.J jonaserik skrev:
vad kan det kosta?
Vad kan det kosta att laga betonggolv med?
Det är håligt och ogjämt..
sen om jag har forstår rätt så är det under hål rum typ? Så skall jag fylla hålen så fyller jag den oändligt typ
Att såga bort bjälken ovanför dörren är en osmart manöver .
Men för att konstatera exakt hur byggnaden är konstruerad behöver man lossa på gipsskivor .
Troligtvis så måste bjälken växlas av .
Eller som nämndes tidigare , stöttor ned mot golvet = smalare dörr . Golvet vid dörren måste troligtvis förstärkas .
Men för att konstatera exakt hur byggnaden är konstruerad behöver man lossa på gipsskivor .
Eller som nämndes tidigare , stöttor ned mot golvet = smalare dörr . Golvet vid dörren måste troligtvis förstärkas .
smalere dörr och förstärka golvet vad kan det kosta? om man skall göra själv?Tomture61 skrev:Att såga bort bjälken ovanför dörren är en osmart manöver .
bara ca? Funderar på att bygga nytt istället. Tanken är att det skall bli stall där. Men vill inte göra det sen rasar allt