Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Var kommer faktorn 0.85 ifrån? Är det batteriets verkningsgrad?
Tack Bo

I dokumentet jag hänvisade till finns två angivelser för verkningsgrad.

"Lead–acid batteries typically have coulombic (Ah) efficiencies of around 85% and energy (Wh) efficiencies of around 70%

Jag satte in fel värde.

Jag skriver in inlägget igen korrigerat;

I inlägg #58 gjorde jag en effekt/energibudget d.v.s. en bedömning av hur mycket elenergi jag kan behöva använda, under en vecka.

Efter mätningen av energibehovet för samtidig drift av tre varvtalsstyrda kylenheter, från en 12 V 500 VA DC/AC inverter så har jag hittat data och gjort beräkning hur länge t.ex. 25 liter aspen-bränsle kan räcka.

Från en finsk test av reservgeneratorer har jag hittat uppmätt bränsleåtgång vid drift av Honda EU22i vid 1 kW. https://rakennusmaailma.fi/testit2-...01.1070016532.1568359025-987931779.1568359025

Generatorn behövde vid det testet 510g bränsle/timmen (vid 1 kW) och det motsvarar (om jag räknat rätt) ca 0,6782 liter/timmen.

Jag tänker inte köra bensingeneratorn kontinuerligt utan avser att lagra energi i batterier.

I avsnittet “Energy Storage with Lead–Acid Batteries” i dokumentet; ” Electrochemical Energy Storage for Renewable Sources and Grid Balancing,” (2015) hittade jag uppgifter om en energieffektivitet (Wh) på cirka 70 % vid lagring av elenergi i blybatterier.

https://www.sciencedirect.com/topics/engineering/ah-efficiency

För den, Victron Energy - Blue Smart IP22 3 x 12V/30A batteriladdare, som jag har, så anges i manualen en “Efficiency 93%”.

För den Phoenix Inverter (12/230 500VA) jag har, så anges i manualen ”Max. efficiency 90%”

Om generatorn behöver ca 0,6782 liter/timmen då räcker t.ex. 25 liter aspen-bränsle i 25/0,6782 = 36,86 timmar, och genererar under den tiden 36,86 kWh.

Av dessa 36,86 kWh genererad energi finns uppskattningsvis 36,86 x 0,93x 0,70x 0,90 kWh =21,60 kWh kvar efter att laddaren, batteriet och invertern ”tagit” sina energiförluster.

Tar jag ut denna elenergi jämnt fördelad över en vecka innebär det en genomsnittlig eleffekt på 21,60 /(24x7) kW = 129 W.

Om ca 32,7 W i genomsnitt används för att driva de tre kylenheterna en vecka så kvarstår ca 95,8 W i genomsnitt till övrig eldriven utrustning.

Den beräkning jag här gör, ger mig en uppfattning om rimligheten i att klara en vecka.

Naturligtvis så kvarstår många moment som datainsamling och mätningar, men varje steg jag gör är lärorikt, eftersom jag fyller på min egen kunskapsbank.

Jag hoppas att även någon annan har nytta av dessa beräkningar och ni är välkomna med kunskapshöjande synpunkter.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Jag som inte gjort några teoretiska beräkningar men vågar ändå med mina begränsade praktiska erfarenheter av portabla elverk påstå att det är effektivare och blir billigare att ta ut 2kW ur ett sådant litet verk.

Även om bränsle åtgången ökar blir det färre timmar på verket och de har ju en begränsad livslängd även om de har Hondamotorer.
0,7l/h är nog en realistisk bränsleförbrukning, jag har räknat det som 10kr/h
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
”generatorn behöver ca 0,6782 liter/timmen då räcker t.ex. 25 liter aspen-bränsle i 25/0,6782 = 36,86 timmar, och genererar under den tiden 36,86 kWh.”

Det spelar kanske inte någon roll men det är väl här du ska göra avdraget för effektivitetsgraden på 93% o inte i stycket efter.
 
F fribygg skrev:
Jag som inte gjort några teoretiska beräkningar men vågar ändå med mina begränsade erfarenhet av portabla elverk påstå att det är effektivare och blir billigare att ta ut 2kW ur ett sådant litet verk.
Bra synpunkt

Min avsikt (målbild) är att köra elverket på ca 75 % belastning.

Hur stor belastningen styrs bl.a. av hur snabbt jag laddar mina batterier och hur många batterier (och laddare) jag har.

Men man bör inte ladda batterier med för hög ström i förhållande till dess lagringskapacitet eller ladda ur blybatterier för mycket, man brukar exempelvis ange max 50 % urladdning för startbatterier.

Att beräkningen gjordes vid 1 kW berodde främst att den finska bränsleförbrukningssiffran var uppmätt vid den belastningen.

Nu har jag en ”rimlig” siffra för systemverkningsgrad.

75% belastning innebär ca 1650 W från generatorn, Fördelar jag det på fyra batterier på ca 240 Ah/batteri så blir det med 93 % verkningsgrad hos laddare en laddningseffekt på 1534 W och en laddningsström per batteri på 1534/(4x14,7) A = 26,8 A

Man brukar rekommendera en laddningsström på ca 10% av värdet för batterikapaciteten d.v.s. 24 A laddningsström för 240 Ah batterier.
 
Redigerat:
T TypRätt skrev:
”generatorn behöver ca 0,6782 liter/timmen då räcker t.ex. 25 liter aspen-bränsle i 25/0,6782 = 36,86 timmar, och genererar under den tiden 36,86 kWh.”

Det spelar kanske inte någon roll men det är väl här du ska göra avdraget för effektivitetsgraden på 93% o inte i stycket efter.
Hej TypRätt

Här beräknar jag den eleffekt som generatorn levererar vid 230V

Verkningsgraden 93 % hör till batteriladdaren och tas med i nästa beräkning, som innebär att jag adderar de förluster som tillkommer då jag mellanlagrar i batterier för att slippa lång drifttid med bensingeneratorn.

Man ser då tydligare vad det "kostar" i form av energi, att mellanlagra i batterier.
 
M Martin Lundmark skrev:
Bra synpunkt

Min avsikt (målbild) är att köra elverket på ca 75 % belastning.

Hur stor belastningen styrs bl.a. av hur snabbt jag laddar mina batterier och hur många batterier (och laddare) jag har.

Men man bör inte ladda batterier med för hög ström i förhållande till sin lagringskapacitet eller ladda ur blybatterier för mycket, man brukar exempelvis ange max 50 % urladdning för startbatterier.

Att beräkningen gjordes vid 1 kW berodde främst att den finska bränsleförbrukningssiffran var uppmätt vid den belastningen.

Nu har jag en ”rimlig” siffra för systemverkningsgrad.

75% belastning innebär ca 1650 W från generatorn, Fördelar jag det på fyra batterier på ca 240 Ah/batteri så blir det med 93 % verkningsgrad hos laddare en laddningseffekt på 1534 W och en laddningsström per batteri på 1534/(4x14,7) A = 26,8 A

Man brukar rekommendera en laddningsström på ca 10% av värdet för batterikapaciteten d.v.s. 24 A för 240 Ah batterier.
Visst var det kyl och frys du tänkte driva? Om du förutom dina 1650W driver huset samtidigt kan du nog utnyttja bränslet/generatorn lite mer ekonomiskt än att bara ta ut halva märkeffekten.
Aspen har goda lagringsegenskaper och finns i bekväma dunkar och helfat även med hemleverans, men för egen del skulle jag välja vanlig mackbensin och rotera lagret till exempel var tredje månad i personbilen för att väsentligt sänka bränslekostnaden per kWh.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej TypRätt

Här beräknar jag den eleffekt som generatorn levererar vid 230V

Verkningsgraden 93 % hör till batteriladdaren och tas med i nästa beräkning, som innebär att jag adderar de förluster som tillkommer då jag mellanlagrar i batterier för att slippa lång drifttid med bensingeneratorn.

Man ser då tydligare vad det "kostar" i form av energi, att mellanlagra i batterier.
Du kommer få en lång drifttid på din generator ändå om du har för avsikt att nå float.
 
Jag förstår inte varför man behöver räkna speciellt mycket. Om man gör detta för reservkraft vid en krissituation, då har man väl tillräckligt stora marginaler för att man ska kunna känna sig trygg?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Visst var det kyl och frys du tänkte driva? Om du förutom dina 1650W driver huset samtidigt kan du nog utnyttja bränslet/generatorn lite mer ekonomiskt än att bara ta ut halva märkeffekten.
Aspen har goda lagringsegenskaper och finns i bekväma dunkar och helfat även med hemleverans, men för egen del skulle jag välja vanlig mackbensin och rotera lagret till exempel var tredje månad i personbilen för att väsentligt sänka bränslekostnaden per kWh.
Hej fribygg

Jag tror du bör läsa vad jag skriver tidigare i tråden.

Jag studerar vad som behövs för att klara hela huset en vecka

I inlägg #58 (som jag hänvisat till) gjorde jag en effekt/energibudget d.v.s. en bedömning av hur mycket elenergi jag kan behöva använda, under en vecka för att driva husets nödvändiga elutrustning. D.v.s. mer än bara kyl/frys, bl.a. kommunikation och belysning.

Jag tidigare skrivit att jag valt aspen eftersom det kan lagras i flera år och jag kan omsätta ett bränslelager på ca 25–35 liter på fem år i gräsklippare.

Den bil jag använder själv går på diesel
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jag förstår inte varför man behöver räkna speciellt mycket. Om man gör detta för reservkraft vid en krissituation, då har man väl tillräckligt stora marginaler för att man ska kunna känna sig trygg?
Hej xLnT

Det går alldeles utmärkt att ta till ”väl tillräckligt stora marginaler”.

Jag har valt att se efter (beräkna och testa) hur en ”lagom” dimensionerad reservanläggning (för mitt hus) kan se ut.

Troligtvis (rimligen) så får jag ut mer ur det satsade arbetet och kapitalet om jag inte bara ”tar till” utan även tänker efter, beräknar och prövar.

Du är välkommen att beskriva din anläggning
 
Redigerat:
Att gå tillbaka och läsa i din mastodonttråd kvittar för min del, om du inte bryr dej om mina praktiska erfarenheter och vill beräkna saker teoretiskt är helt ok för min del.
 
F fribygg skrev:
Att gå tillbaka och läsa i din mastodonttråd kvittar för min del, om du inte bryr dej om mina praktiska erfarenheter och vill beräkna saker teoretiskt är helt ok för min del.
Hej fribygg

Jag beklagar att tråden blivit lång, då många haft svårt att hålla sig till trådens ämne och ”svävat ut”.

Vilka ” praktiska erfarenheter” menar du att jag missat i det jag beskriver?
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej xLnT

Det går alldeles utmärkt att ta till ”väl tillräckligt stora marginaler”.

Jag har valt att se efter (beräkna och testa) hur en ”lagom” dimensionerad reservanläggning (för mitt hus) kan se ut.

Troligtvis (rimligen) så får jag ut mer ur det satsade arbetet och kapitalet om jag inte bara ”tar till” utan även tänker efter beräknar och prövar.

Du är välkommen att beskriva din anläggning
Jag har beskrivet min anläggning tidigare i tråden.
Men för att bespara dig sökningen så är det ett 5kVA 3-fas system med en 20kVA dieselgenerator och 390Ah Bly.
Jag har 1kbm diesel som roteras.
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej fribygg

Jag beklagar att tråden blivit lång, då många haft svårt att hålla sig till trådens ämne och ”svävat ut”.

Vilka ” praktiska erfarenheter” menar du att jag missat i det jag beskriver?
Nä, jag tänker inte läsa hela tråden och delgav något av mina egna praktiska erfarenheter av drift av portabla generatorer men det kanske du missade om du var upptagen av dina bränsleförbruknings siffror med många decimaler?
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jag har beskrivet min anläggning tidigare i tråden.
Men för att bespara dig sökningen så är det ett 5kVA 3-fas system med en 20kVA dieselgenerator och 390Ah Bly.
Jag har 1kbm diesel som roteras.
Hej xLnT

Jag skulle som jämförelse kunna beräkna vad det innebär att elförsörja mitt hus med en trefasig dieselgenerator i stället för en enfasig bensingenerator för elkraftoch ved för uppvärmning.

Jag genomför inga stora beräkningar, av detta just nu, men jag skulle kunna t.ex. kunna uppskatta bränsleåtgången för en dieselgenerator på ca 8–9 kW som skulle klara både värmepumpen och övrig elutrustning.

I januari 2021använde jag i mitt hus 2 728 kWh. Det innebär en genomsnittlig elanvändning på 2728/(31x24) kW= 3,67kW.

Utifrån datablad för en Cat DE7.5E3S dieselgenerator uppskattar jag bränsleåtgången till 1,4 l/h vid den eleffekten (3,67kW)

För hela december skulle det innebära 1,4 x 31x24 = 1042 liter

Skulle jag ha försörjt mitt hus med ved och elkraft från en Honda enfasgenerator uppbackat i batterier i december 2021, så krävdes ca 4 m3 ved (har egen skog) och rimligen ca 100–150 liter Aspenbränsle (beräkning/mätning inte klart) som kostar ca 2 700 – 4 100kr

1 m3 eldningsolja kostar ca 15 000 kr och diesel ca 20 000 kr.

En veckas drift innebär ca en fjärdedel av detta.

Sedan tillkommer kostnader för bl.a. dieselgenerator, reservkraftomkopplare och bränsletank.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.