B bearmaniac skrev:
Det finns möjlighet för mig att byta till Bahnhof Villafiber 1000/1000 till samma kostnad som jag idag betalar för 100/100, men jag tolkade det som att jag då inte kan välja fiber-tv-operatör fritt, utan är låst till Bahnhof. Kan jag ha missförstått på något sätt? Det är i dagsläget en dealbreaker för mig (100/100 räcker fint för dagens behov).
Det blir lättare att svara om du talar om vilka TV-tjänster du behöver. Alla TV-kanaler och andra streamingtjänster som går att få över vanliga internet kan du använda med Bahnhof Villafiber, t.ex ComHem, Disney+, HBO Max, SVTPlay, TV4Play. Troligen finns det mesta tillgängligt.
Det är bara om du ska använda en TV-box från Bahnhof som du är begränsad till Bahnhofs TV-utbud.
 
Jag har svårt att helt övertyga resten av familjen att släppa linjär-tv, även om vi får den via internet. Samtidigt har jag svårt att betala 250 kr i månaden för den lilla tv vi tittar på, så jag hoppar mellan leverantörer från år till år, för att ta del av nykundserbjudanden.

Men när du säger det så - just nu har jag Boxer, och den är nog inkopplad i min internetrouter, inte i tv-ethernetuttaget i min mediaomvandlare. Jag måste dubbelkolla det. Kanske går att lösa det här ändå. :)
 
Vi har Comhems IPTV som går via internet (i vårt fall Bahnhof). Lika utbud finns på app eller Comhems Androidspelare (technicolor). Androidspelaren har 2 stora nackdelar, Långsam uppstart och växling mellan kanaler. Bra bildkvalitet utan ryckningar i bilden vid svepande scener.
Har tidigare även kört IPtelefoni via internet, men när nästan alla samtal går via mobiltelefon eller någon app tyckte via att det var en onödig kostnad och avslutade abonnemang på ett inkommande nummer.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Kollade igår, bara första året sänkt med en hundring om du binder dig för två år. Så 350 kr i snitt. Eller 450 kr för 10Gb.
Bahnhofs egen router ingår fortfarande gratis om man binder sig för 2 år samt att startavgiften på 1195 kr försvinner. På 1Gb är routern värd 1195 kr och på 10Gb 3495 kr så det rör sig uppenbarligen om olika routrar.
Är lite sugen på 10Gb. Lite som att köpa en Porsche, man kommer aldrig att utnyttja den men en kul grej och i fallet Bahnhof skiljer det bara en hundring i månaden.
Jag tror dock inte ens 8K (som är den nya standarden sedan Tokyo OS) kommer kräva 10Gb och jag undrar seriöst om ByggaHus kommer uppgradera så sidorna laddar snabbare men å andra sidan lär man aldrig behöva uppgradera.
Sedan undrar jag ju hu man drar kabel i huset för att få 10Gb, låter som att fiber internt är det enda som fungerar. Och ingen av mina laptop har mer än 1 Gb nätverkskort även om WiFi6 skall kunna klara av 1Gb+.
Stationär med 10GbE ? windows (tror jag) och Linux har funktioner i kärnan för port-trunk dvs slå ihop flera långsammare till en snabb (så säg 10 st 1GbE för 10GbE) ?
 
arneri68 arneri68 skrev:
Har tidigare även kört IPtelefoni via internet, men när nästan alla samtal går via mobiltelefon eller någon app tyckte via att det var en onödig kostnad och avslutade abonnemang på ett inkommande nummer.
Med Bahnhof Villafiber får man IP-telefoni utan fast kostnad, dvs ingen månadsavgift och gratis inkommande samtal. Det som kostar är utgående samtal, och det är ganska dyrt (betalas per minut). Man är tvungen att använda Bahnhofs router för IP-telefonin, men man kan koppla den bakom en annan router om man sätter upp rätt forwarding-regler. Vi kör OPNsense som router. Bahnhofs router används enbart för IP-telefonin (inkommande samtal), men man kan ha den som trådlös accesspunkt också. Bahnhof kan logga in i "sin" router och göra inställningar, de märker inte att det sitter en annan router emellan.
Jag vet inte om "gratis" IP-telefoni gäller alla Bahnhofs internet-abonnemang, t.ex genom Telia Öppen Fiber.
 
  • Gilla
HerrRoos
  • Laddar…
B b_hasse skrev:
Med Bahnhof Villafiber får man IP-telefoni utan fast kostnad, dvs ingen månadsavgift och gratis inkommande samtal.
Ja, det finns många alternativ. Det ser dock ut som en trend att operatörerna i mindre omfattning delar upp trafiken i VLAN. För 10 år sedan kändes det som operatörerna ville köra tidskritisk trafik (telefoni och tv) i egna vlan. Antar att infrastruktur och teknik är bättre nu.
Blir mycket enklare för husägare om all trafik kan använda samma LAN och inte behöver switchar med vlan för att separera internet, tv och telefoni.
 
B b_hasse skrev:
Med Bahnhof Villafiber får man IP-telefoni utan fast kostnad, dvs ingen månadsavgift och gratis inkommande samtal. Det som kostar är utgående samtal, och det är ganska dyrt (betalas per minut). Man är tvungen att använda Bahnhofs router för IP-telefonin, men man kan koppla den bakom en annan router om man sätter upp rätt forwarding-regler. Vi kör OPNsense som router. Bahnhofs router används enbart för IP-telefonin (inkommande samtal), men man kan ha den som trådlös accesspunkt också. Bahnhof kan logga in i "sin" router och göra inställningar, de märker inte att det sitter en annan router emellan.
Jag vet inte om "gratis" IP-telefoni gäller alla Bahnhofs internet-abonnemang, t.ex genom Telia Öppen Fiber.
Kommer du ihåg vilka regler du satte upp för att koppla förbi Bahnhofs router? Finns det dokumenterat någonstans?
 
arneri68 arneri68 skrev:
Ja, det finns många alternativ. Det ser dock ut som en trend att operatörerna i mindre omfattning delar upp trafiken i VLAN. För 10 år sedan kändes det som operatörerna ville köra tidskritisk trafik (telefoni och tv) i egna vlan. Antar att infrastruktur och teknik är bättre nu.
Blir mycket enklare för husägare om all trafik kan använda samma LAN och inte behöver switchar med vlan för att separera internet, tv och telefoni.
Telefoni bryr man sig väl inte om längre, går det så går det för de som har det kvar.
 
H HerrRoos skrev:
Kommer du ihåg vilka regler du satte upp för att koppla förbi Bahnhofs router? Finns det dokumenterat någonstans?
När man är inloggad på "Mina sidor" hos Bahnhof finns följande under "Frågor och avar om telefoni":

Vilka portar behöver vara öppna om jag använder router?

Vi rekommenderar att man i första hand inte kopplar in telefonboxen bakom en router, men i vissa fall behöver man göra det, till exempel vid användning av publik IP-adress för att kunna ha en webbserver. Du behöver i sådana fall göra en så kallad 'port forward' för att telefonin ska fungera.

De portar som ska vidarebefordras är:
69 – UDP
5060 – 5080 TCP och UDP
9000 – 14000 UDP
50000 – 60000 UDP

Förutom ovanstående har vi en forwarding på port 80 till routern (Tilgin HG2381) om source-IP är Bahnhofs. Det är 2 st som man kan se om man loggar in i routern, under Advanced->Firewall and filters->Access control. Detta för att Bahnhof ska kunna logga in i routern. Det behövs om de ska ge support på inställningarna. Där har vi också lagt till en regel för vårt egna lokala nät, så stt vi kommer åt Tilgin-routerns inställningar.

Förutom ovanstående måste man förstås se till att Tilgin-routern på WAN-sidan har en känd IP-adress på det lokala nätverket. Antingen statisk IP i routern eller statisk DHCP i den "riktiga" routern.

Tänk på att man tappar internet en stund om man byter den MAC-adress som syns utåt. De kan därför vara smart att kopiera Tilgin-routerns WAN MAC-adress till den "riktiga" routerns WAN-interface.
 
  • Gilla
HerrRoos
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Ja, det finns många alternativ. Det ser dock ut som en trend att operatörerna i mindre omfattning delar upp trafiken i VLAN. För 10 år sedan kändes det som operatörerna ville köra tidskritisk trafik (telefoni och tv) i egna vlan. Antar att infrastruktur och teknik är bättre nu.
Blir mycket enklare för husägare om all trafik kan använda samma LAN och inte behöver switchar med vlan för att separera internet, tv och telefoni.
Vilka operatörer använder inte olika VLAN?
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Noterade att det pratades om att även flytta uttaget.

Kräver inte en flytt av själva uttaget med säkerhet en omblåsning? När jag satte in mitt skulle det vara en perfekt böj på fibern upp ur sockeln. Jag ångrade placeringen själv ganska fort, men orkar inte ta tag i det pga merjobb.
 
E Eyerash skrev:
Noterade att det pratades om att även flytta uttaget.

Kräver inte en flytt av själva uttaget med säkerhet en omblåsning? När jag satte in mitt skulle det vara en perfekt böj på fibern upp ur sockeln. Jag ångrade placeringen själv ganska fort, men orkar inte ta tag i det pga merjobb.
Beror på, finns lösningar t.ex. en "fiberlåda" på utsidan där man avslutar den blåsta fibern och sedan går vidare med lång pigtail eller villapatch.
Men det krävs mera info och helst bilder på idag och ny plats.
 
  • Gilla
Eyerash
  • Laddar…
E Eyerash skrev:
Noterade att det pratades om att även flytta uttaget.

Kräver inte en flytt av själva uttaget med säkerhet en omblåsning? När jag satte in mitt skulle det vara en perfekt böj på fibern upp ur sockeln. Jag ångrade placeringen själv ganska fort, men orkar inte ta tag i det pga merjobb.
Bahnhof hänvisade mig till Telia, som i sin tur hänvisade mig till detta formulär:
https://natandring.tns.transtema.com/

Som jag förstår det sparar man ett antal meter fiber i skåpet så att det ska finnas en marginal till senare.
 
  • Gilla
Eyerash
  • Laddar…
En uppdatering på trådens ämne.

Det kom aldrig någon tekniker idag. Kontaktade supporten på Bahnhof ett antal gånger (1h45min telefonkö!) och de sa att dom har mellan 8-18 på sig och att jag skulle höra av mig imorgon om hen inte dyker upp...

Ska försöka koppla in routern själv så vi slipper vara utan internet/TV hela helgen. Ifall att de bara kopplat om i skåpet men struntat i att besöka mig.

Edit: Det gick inte.
 
Redigerat:
H HerrRoos skrev:
Bahnhof hänvisade mig till Telia, som i sin tur hänvisade mig till detta formulär:
[länk]

Som jag förstår det sparar man ett antal meter fiber i skåpet så att det ska finnas en marginal till senare.
Nja, Telia Öppen fibers fiberbox/uttag i fastighet finns inga meter så det stämmer inte, kanske 1-3 dm.
Lite mera i fiberskåp/FOS eller brunn men inget man kan blåsa mot fastigheten då det är för lite att få in i blåsutrustning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.