C
D djac skrev:
låter sig inte göras pga förlegade och förhindrande regelverk.
Det är väl helt okej så länge man inte tar betalt(?)
 
D djac skrev:
Varför är det en ytterlighet, det är ju bara ett sätt att komma i kontakt med folk i din närhet som du inte känner, i övrigt samma sak?
Ok, ej kommersiell tjänst och där ingen betalning förekommer.
Men en Uber-tjänst där man tar betalt, njet.
Åsikten behöver inte delas:D
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Du hade Uber som exempel tidigare...
De plockar knappast upp en person någon en gång i veckan... lär nog ta mer än en tjuga också
Ja, Uber är ett exempel men jag pratar egentligen rent generellt.
Det vore ju smidigt om man t ex hade en app i telefonen där man kunde knappa in att man ville ha skjuts någonstans. Om jag ska åka nånstans med bilen så knappar jag in min destination i appen innan jag startar och ser då att det finns två personer efter vägen som vill åka till ungefär samma ställe som mig. Jag följer GPS'en, plockar upp personerna, släpper av dom där det passar och alla är nöjda. Som ersättning får man några kronor per km.

Den lösningen är ju mer eller mindre förbjuden i Sverige idag.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
D
C cpalm skrev:
Det är väl helt okej så länge man inte tar betalt(?)
Jo, fast det är ju såklart en del av det hela, att dela på kostnaderna.

Spelar inte mig personligen någon roll men det är ju alltid olyckligt när man har gamla regelverk som motverkar andra ambitioner som samhället har, svårt att se samhällshotet av att göra färre bilresor och dela kostnaden.
 
C
D djac skrev:
Jo, fast det är ju såklart en del av det hela, att dela på kostnaderna.
Så länge det handlar om ren kostnadsersättning "en tjuga" skulle du nog kunna komma undan med det.
 
useless useless skrev:
Ja, Uber är ett exempel men jag pratar egentligen rent generellt.
Det vore ju smidigt om man t ex hade en app i telefonen där man kunde knappa in att man ville ha skjuts någonstans. Om jag ska åka nånstans med bilen så knappar jag in min destination i appen innan jag startar och ser då att det finns två personer efter vägen som vill åka till ungefär samma ställe som mig. Jag följer GPS'en, plockar upp personerna, släpper av dom där det passar och alla är nöjda. Som ersättning får man några kronor per km.

Den lösningen är ju mer eller mindre förbjuden i Sverige idag.
Är ett problem i stora delar av landet.
Om du flyttar x del av sådana transporter till de som kör runt när de har lust och ändå är ute och åker, med lite svart betalning i plånboken så kan den lokala taxinäringen, eller vad du vill kalla den kommersiella, försvinna. Det finns inte underlag längre för taxiverksamhet. Och ja, jag har sett det och då var det skolskjutsar som försvann och färdtjänst, alla titta bara i egen plånbok och glömde helheten.
 
Förutsättningarna är olika mellan större stad, framför allt Stockholm, och många platser i övriga landet.
 
useless useless skrev:
Ja, Uber är ett exempel men jag pratar egentligen rent generellt.
Det vore ju smidigt om man t ex hade en app i telefonen där man kunde knappa in att man ville ha skjuts någonstans. Om jag ska åka nånstans med bilen så knappar jag in min destination i appen innan jag startar och ser då att det finns två personer efter vägen som vill åka till ungefär samma ställe som mig. Jag följer GPS'en, plockar upp personerna, släpper av dom där det passar och alla är nöjda. Som ersättning får man några kronor per km.

Den lösningen är ju mer eller mindre förbjuden i Sverige idag.
Samtidigt så vet du vem du åker med i en riktig taxi...mej veterligen är det inte krav på legitimation för uber
 
D
skoge skoge skrev:
Samtidigt så vet du vem du åker med i en riktig taxi...mej veterligen är det inte krav på legitimation för uber
Jag skulle vilja vända på den, när du tar en Uber så belastas föraren av 100-tals omdömen, när du tar en taxi har du ingen aning. Även kunden blir bedömd i Uber så du som förare tar såklart inte upp dräggen.
 
D
A AndersS skrev:
Är ett problem i stora delar av landet.
Om du flyttar x del av sådana transporter till de som kör runt när de har lust och ändå är ute och åker, med lite svart betalning i plånboken så kan den lokala taxinäringen, eller vad du vill kalla den kommersiella, försvinna. Det finns inte underlag längre för taxiverksamhet. Och ja, jag har sett det och då var det skolskjutsar som försvann och färdtjänst, alla titta bara i egen plånbok och glömde helheten.
Det vet jag inte om det verkligen händer, tex här nere så är det vanligt med ett sådant upplägg bland de som arbetar i Köpenhamn, det är en rätt lång resa och till det kommer broavgiften, nu får ju detta skötas utanför Uber eller annan kontrollerad verksamhet men det hindrar ju inte folk från att göra precis detta och det är ju bra, mindre köer och bättre för miljön.
 
D djac skrev:
Det vet jag inte om det verkligen händer, tex här nere så är det vanligt med ett sådant upplägg bland de som arbetar i Köpenhamn, det är en rätt lång resa och till det kommer broavgiften, nu får ju detta skötas utanför Uber eller annan kontrollerad verksamhet men det hindrar ju inte folk från att göra precis detta och det är ju bra, mindre köer och bättre för miljön.
Se mitt inlägg efter 7882 och en stad som haft de problemen är t.ex. Vimmerby.
Så i storstadsregion som Stockholm och Malmö/Köpenhamn är helt andra förutsättningar än i våra mellanstora och mindre städer. Jag har återkommande skrivit att det finns just de här skillnaderna.

Från 2019
https://vimmerbytidning.se/nyheter/...te-finns-kvallstaxi-i-vimmerby-om6278420.aspx
 
Är det ett problem, eller bara en naturlig omställning? Varför ska man krama sig fast vid dyra taxikoncept om kunderna vill ha billiga sätt att samåka?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Unikt namn
Det blir bara billigt om tjänsteleverantören slipper betala skatt, och/eller arbetar under risiga förhållanden.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är det ett problem, eller bara en naturlig omställning? Varför ska man krama sig fast vid dyra taxikoncept om kunderna vill ha billiga sätt att samåka?
Finns ingen kollektivtrafik lokalt, saknas underlag. Välkommen till verkligheten i Sveriges mindre städer och tätorter.
Där gäller fötter, cykel eller egen bil.
För få för fungerande samåkning inom tätorten. Det finns inga billiga sätt.
Åter igen, Sverige har olika förutsättningar.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Jag bor också långt utanför stan med halvdålig kollektivtrafik. Det jag vänder mig mot är att nya sätt att resa är av ondo för att de konkurrerar med de gamla sätten från förra årtusendet. Med den inställningen kommer utvecklingen att stanna av.
Sen passar inte allt alla människor eller platser.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.