D djac skrev:
Uber nu väntar ju bara på nästa steg men en annan tjäst de har är UberCommute, helt enkelt arrangerad samåkning.
Vad är definitionen på att samåka, som flygtaxi med samåkning till lägre pris som funnits sedan 90-talet ;)
Eller vem som helst kan köra samåkning oreglerat?
 
D djac skrev:
Uber nu väntar ju bara på nästa steg men en annan tjäst de har är UberCommute, helt enkelt arrangerad samåkning.
Öhh, detta är ju knappast något nytt. Samåkningspooler har ju funnits i 20år, minst.

Var själv med i en sådan innan vi flyttade.
 
Samåkningspooler är ok, för då faller man inte in under taxilagens definition av taxitjänst "...att fordon och förare mot betalning ställs till allmänhetens förfogande för transport av personer.".
Poolen är en sluten grupp.
 
Unikt namn
S Styrman_jansson skrev:
Öhh, detta är ju knappast något nytt. Samåkningspooler har ju funnits i 20år, minst.

Var själv med i en sådan innan vi flyttade.
Det nya är att appen blir rik på att "förmedla tjänsten".
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Ska tillägga att samåkning med flygtaxi i mellanstor stad var bra. Så landade man och vi var 100-150 personer på planet räckte inte bilarna till. Och de som fick bokningarna från Flygtaxi hade koll på oss frekvent resande och såg till att stuva in oss samåkande i de första bilarna utifrån bostadsområde som bonus.
 
useless useless skrev:
De nivåer som redan finns för t ex hobbyverksamhet borde gälla? Problemet är att Transportstyrelsen kräver att du har ett företag/näringsverksamhet för att att få yrkestillstånd. Då blir ju även redovisningskraven betydligt hårdare.
Det blir ju samma fenomen som med lastbilstrafiken då... konkurrens på olika villkor.
 
skoge skoge skrev:
Det blir ju samma fenomen som med lastbilstrafiken då... konkurrens på olika villkor.
Ja, det är ju det som är grundproblemet med t ex Uber. Alla billiga sätt att skjutsa folk på är förbjudna eftersom man konkurrerar med de kommersiella alternativen.
För att det ska kunna bli en fungerande marknad för billiga samåkningstjänster så måste regelverket ändras och nuvarande taxibolag inse att det är nya tider. Men det skulle ju inte vara den första branschen som dör ut eller förändras i grunden när tiden springer ifrån den...
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vissa mindre städer och orter har redan tappat möjlighet till transporter av t ex. Taxi då upphandling görs av kommunal skolresor, färdrjänster, etc, och de "moderna" plockar gobitarna. Så där kan du inte ens boka en taxi kvällstid utan framkörning på flera mil.:cool:
 
useless useless skrev:
Ja, det är ju det som är grundproblemet med t ex Uber. Alla billiga sätt att skjutsa folk på är förbjudna eftersom man konkurrerar med de kommersiella alternativen.
För att det ska kunna bli en fungerande marknad för billiga samåkningstjänster så måste regelverket ändras och nuvarande taxibolag inse att det är nya tider. Men det skulle ju inte vara den första branschen som dör ut eller förändras i grunden när tiden springer ifrån den...
Nja,då man tar betalt så ska det ju räknas som yrkesmässig trafik med kör- och vilotider och krav på redovisning... annars kan du lika gärna åka svarttaxi
 
Precis. Om jag en gång i veckan plockar upp någon på väg till jobbet och får en tjuga för besväret så ska jag helt plötsligt starta företag och söka Taxitrafiktillstånd. Det är inte rimligt.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
De nivåer som redan finns för t ex hobbyverksamhet borde gälla?
Har för mig att tjänster aldrig kan räknas som hobbyverksamhet (ur ett skattejuridiskt perspektiv).
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Precis. Om jag en gång i veckan plockar upp någon på väg till jobbet och får en tjuga för besväret så ska jag helt plötsligt starta företag och söka Taxitrafiktillstånd. Det är inte rimligt.
Du hade Uber som exempel tidigare...
De plockar knappast upp en person någon en gång i veckan... lär nog ta mer än en tjuga också
 
useless useless skrev:
Precis. Om jag en gång i veckan plockar upp någon på väg till jobbet och får en tjuga för besväret så ska jag helt plötsligt starta företag och söka Taxitrafiktillstånd. Det är inte rimligt.
Om du plockar upp lite olika personer utifrån ett bokningssystem, där de i regel är okända så bedriver du en verksamhet.
Men varför dra allt till ytterligheter, vanlig samåkning av personer som känner varandra har ju pågått i alla tider.
En granne samåker med två andra och de kör en vecka var och parkerar här i kvarteret.
 
D
skoge skoge skrev:
Du hade Uber som exempel tidigare...
De plockar knappast upp en person någon en gång i veckan... lär nog ta mer än en tjuga också
En del av Uber är att man kan arrangera samåkning, med människor du inte känner, det ser jag bara fördelar med men låter sig inte göras pga förlegade och förhindrande regelverk.
 
D
A AndersS skrev:
Om du plockar upp lite olika personer utifrån ett bokningssystem, där de i regel är okända så bedriver du en verksamhet.
Men varför dra allt till ytterligheter, vanlig samåkning av personer som känner varandra har ju pågått i alla tider.
En granne samåker med två andra och de kör en vecka var och parkerar här i kvarteret.
Varför är det en ytterlighet, det är ju bara ett sätt att komma i kontakt med folk i din närhet som du inte känner, i övrigt samma sak?
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.