Vi har sedan 2-3 år en robotdammsugare som hjälper oss med städningen. Jag undrar lite över vilken städstrategi som är bäst och hur forumpanelen använder sina robotdammsugare. Hos oss finns det två strategier:
Person 1
Låt roboten göra jobbet så man får tid till annat. Den kan få jobba några gånger i veckan när man inte är hemma. Onödigt att plocka undan stolar mm. Eftersom den städar ofta kommer det ändå att vara tillräckligt dammfritt. Någon gång ibland kan man ta ett varv med vanliga dammsugaren om roboten har missat ofta på något ställe.
Person 2
Man måste först flytta undan allt som står på golvet. Stolar, golvlampa mm ställer man upp på något bord. Sängborden lägger man upp i sängen. Skrivbordsstolar och andra större grejer flyttar man till ett rum som roboten inte är i just nu. (Eftersom man hela tiden måste baxa runt grejer så måste någon vara hemma medan roboten arbetar.) Tidsbesparing jämfört med vanlig dammsugare: marginell. En fördel är att man efter ett städpass kan berömma sig med att ”ha städat”.
Förutsättningar i vårt fall: Två vuxna (= inga legobitar mm på golvet), ganska minimalistisk 4:a, inga husdjur.
Hur gör ni, 1 eller 2? Finns det fler strategier ni kan tipsa om?
Person 1
Låt roboten göra jobbet så man får tid till annat. Den kan få jobba några gånger i veckan när man inte är hemma. Onödigt att plocka undan stolar mm. Eftersom den städar ofta kommer det ändå att vara tillräckligt dammfritt. Någon gång ibland kan man ta ett varv med vanliga dammsugaren om roboten har missat ofta på något ställe.
Person 2
Man måste först flytta undan allt som står på golvet. Stolar, golvlampa mm ställer man upp på något bord. Sängborden lägger man upp i sängen. Skrivbordsstolar och andra större grejer flyttar man till ett rum som roboten inte är i just nu. (Eftersom man hela tiden måste baxa runt grejer så måste någon vara hemma medan roboten arbetar.) Tidsbesparing jämfört med vanlig dammsugare: marginell. En fördel är att man efter ett städpass kan berömma sig med att ”ha städat”.
Förutsättningar i vårt fall: Två vuxna (= inga legobitar mm på golvet), ganska minimalistisk 4:a, inga husdjur.
Vi brukar köra den varje dag utan att plocka undan mer än pajkens leksaker från golvet. Dammsuger ordentligt ca 1 gång i veckan med vanlig dammsugare.
Jag gissar att du är person1 här?M munge skrev:Vi har sedan 2-3 år en robotdammsugare som hjälper oss med städningen. Jag undrar lite över vilken städstrategi som är bäst och hur forumpanelen använder sina robotdammsugare. Hos oss finns det två strategier:
Person 1
Person 2
Jag är nog person 3, har barn så 75% av städtiden går åt till att plocka upp legobitar o annat fanskap. Roboten står snällt parkerad o används nästan aldrig. Anledningen är för att den fungerar så jäkla dåligt om man inte just gör som person2. Våra stolar vid matbordet har kromade ben som är som en båge som ligger längs golvet (så där så det går o gunga på stolarna) vilket gör att roboten inte ser dem utan kör upp o blir hängande. Vi har kromade ben som lutar på vårt glasbord i vardagsrummet på en fluffig matta, på dessa kör den upp o blir kvar då mattan är för sträv för att den ska sjunka tillbaka ner igen. På detta sätt fortsätter det genom huset, det är lite som att försöka få en hundvalp till att städa.
Min fru tillhör Person4 den som vill kasta ut roboten genom fönstret och se den förvandlas till kinesiskt småskräp.
Vi kör strategi 2 eftersom lilleman inte riktigt lärt sig att plocka upp efter sig och dammsugaren vanligen bara går på entreplan. Det går ganska fort att kratta ihop tillräckligt så att den går att köra. Hade vi kunnat schemalägga, så hade vi nog dock gjort det också.
Strategi 3 är däremot att köra oftare i vissa rum (kök, hall, entre, i vårt fall) där det ligger mer skräp men färre prylar på golvet och där det därför är lätt att bara trycka igång en vända utan en massa förarbete.
Strategi 3 är däremot att köra oftare i vissa rum (kök, hall, entre, i vårt fall) där det ligger mer skräp men färre prylar på golvet och där det därför är lätt att bara trycka igång en vända utan en massa förarbete.
Primärt alternativ 1. Dock plockas strumpor, kattleksaker och annat som kan fastna (oftast) upp. I brist på plock kan jag även säga åt den att undanta det rummet eller området just idag, alternativt bara punktstäda det rum/område som behövs mest, typ hall och kök.
Sen väljer man möbler, mattor och trösklar som möjliggör robotdammsugare. Vägghängt på höjd som roboten går under är kanon.
Största nackdelen är hemarbete då schemaläggning av städning blir svårare, men ett överkomligt hinder.
Sen väljer man möbler, mattor och trösklar som möjliggör robotdammsugare. Vägghängt på höjd som roboten går under är kanon.
Största nackdelen är hemarbete då schemaläggning av städning blir svårare, men ett överkomligt hinder.
Vi ligger nog närmare 2 än 1. Kör dock i stort sett varje dag. Hur mycket vi plockar undan beror på hur mycket tid vi råkar ha på oss. Stolarna runt matbord och köksö åker alltid upp eftersom det är för trångt för damsugaren att komma åt annars. Lika så lösa saker som strumpor och telefonkaddare som roboten kan köra fast I.
Finns tiden brukar jag lägga upp gardiner på soffa/fönsterbänk mm och lite annat småpyssel. Nyckeln är ändå att köra ofta och ha höga ben på sängar och soffor så den kommer åt överallt.
Edit: vi kör dock nästan aldrig när vi är hemma. Ställer iordning hela huset på en gång.
Finns tiden brukar jag lägga upp gardiner på soffa/fönsterbänk mm och lite annat småpyssel. Nyckeln är ändå att köra ofta och ha höga ben på sängar och soffor så den kommer åt överallt.
Edit: vi kör dock nästan aldrig när vi är hemma. Ställer iordning hela huset på en gång.
Lite olika bud verkar det som! Finns det risk att den fastnar eller inte kommer fram så måste man förstås plocka undan. Nu är det inte så hos oss, och då tycker jag att det enklaste är att bara låta den navigera runt och jobba på.
För alla som undrar är jag alltså person 1
För alla som undrar är jag alltså person 1
Vi gör lite olika. Ibland kör vi bara vissa rum, beror på hur undanplockat det är. Ibland kör vi även bara en liten zon, som när lilltösen spiller för mkt under matbordet. Då drar vi ut stolarna och kör bara där under.
Ni som är lite negativa till robot rekommenderar jag att köpa en dyrare och bättre. Vi hade budget först, sen hörde vi om dom dyrare. Köpte en sån, sen har den vanliga damsugaren bara tagit trappen.
Ni som är lite negativa till robot rekommenderar jag att köpa en dyrare och bättre. Vi hade budget först, sen hörde vi om dom dyrare. Köpte en sån, sen har den vanliga damsugaren bara tagit trappen.
En helt vanlig dag hos oss. Stolarna är uppställda på bordet eller utstyrda en bit från bordet så att dammsugaren kommer åt att köra runt alla ben. Kattens klösträd och gardinerna är upplyfta från golvet. Likande åtgärder vidtagnai resten av huset.
Tar ca 5 minuter inför dammsugning och kanske 3 efter. Då blir det soprent varje gång. Med två ungar och lika många katter slutar jag aldrig förvånas över hur välfylld behållaren är på roboten efter städning, trots att roboten kör nästan varje dag.
Tar ca 5 minuter inför dammsugning och kanske 3 efter. Då blir det soprent varje gång. Med två ungar och lika många katter slutar jag aldrig förvånas över hur välfylld behållaren är på roboten efter städning, trots att roboten kör nästan varje dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den går varje natt på vår nedervåning. Ser till att leksaker, sladdar, skor med långa snören osv är undanplockat innan vi släcker för kvällen.
Tyvärr går den inte in under sockeln i köket (Ikea Metod) så där behöver jag dra av med dammsugaren någon gång i veckan minst, brukar ta hallmattan också då för den blir inte helt ren.
Låter roboten skura också någon gång i månaden, då brukar jag också flytta undan köksstolar osv och köra den under mera kontrollerade former.
Roborock S7 - väldigt nöjd. Och som tidigare skrivits i tråden, det är helt otroligt hur mycket damm och skräp som hamnar i behållaren på ett par dagar!!
Tyvärr går den inte in under sockeln i köket (Ikea Metod) så där behöver jag dra av med dammsugaren någon gång i veckan minst, brukar ta hallmattan också då för den blir inte helt ren.
Låter roboten skura också någon gång i månaden, då brukar jag också flytta undan köksstolar osv och köra den under mera kontrollerade former.
Roborock S7 - väldigt nöjd. Och som tidigare skrivits i tråden, det är helt otroligt hur mycket damm och skräp som hamnar i behållaren på ett par dagar!!
Tips för bänkskåpen: dra ett tag med en dammvippa längs med kanten och fös ut det, sen kan roboten suga upp det.J jliljeha skrev:Den går varje natt på vår nedervåning. Ser till att leksaker, sladdar, skor med långa snören osv är undanplockat innan vi släcker för kvällen.
Tar 20s totalt för en vända.
Har en med långt skaft just för det i köket, även bra att dra av stolar och liknande med. Barn har ju en förmåga att smula lite överallt.
Typ denna: https://vasterbottenssapa.se/produkt/dammvippa-med-vippor-av-farull/