1 858 läst · 8 svar
2k läst
8 svar
Dags att byta luftvärmepump, vad är bäst alternativ idag?
Efter "smått otroliga" 18år har luftvärmepumpen börjat ge upp (en Sanyo)
Då den monterades fanns det lokalt inte så många andra alternativ på marknaden.. överlag har den fungerat bra men ibland lägger den av när minusgraderna hamnar för långt ned på skalan, omkring -15 sedan stannar den.
Vi har alltså idag en pump som skall bytas och en ny skall monteras på samma plats
Frågan är då vad man bör köpa?
Premisserna är
- tvåplansvilla 150m2 (monterad ovanför ytterdörren i hallen)
- bör klara grader ned till -20 (eller helst -25 för säkerhets skull)
Prisidé omkring 20-25000 inkl installation
Tar gärna emot alla förslag då vi själva inte är så pålästa på marknadens olika modeller och dess fördelar!
Då den monterades fanns det lokalt inte så många andra alternativ på marknaden.. överlag har den fungerat bra men ibland lägger den av när minusgraderna hamnar för långt ned på skalan, omkring -15 sedan stannar den.
Vi har alltså idag en pump som skall bytas och en ny skall monteras på samma plats
Premisserna är
Tar gärna emot alla förslag då vi själva inte är så pålästa på marknadens olika modeller och dess fördelar!
@Comfort Thomas kanske kan tipsa om något som passar bra i norr.
Jag tror ni ska sikta på nån med a+++ rating, i och med den nordliga lokaliseringen.
Hade jag fått nämna en pump så är det
Hero 2.0 LN35.
Jag tror ni ska sikta på nån med a+++ rating, i och med den nordliga lokaliseringen.
Hade jag fått nämna en pump så är det
Hero 2.0 LN35.
Medlem
· stockholm
· 2 195 inlägg
Kanske nya Mitsubishi RW25 eller 35 SUMO kan vara ett alternativ till redan nämnda.B BSOD skrev:
Tystare innerdel men en stor innerdel så utrymmet där den ska placeras kan vara avgörande.
Jag har en Mitsubishi LN 35 2.0. Köpte den större för att få mer kylkspacitet men märker även att den avfrostar bra vid värmekörnikg. Den går på låg effekt och Fukten blåser den bort så blir ingen isbildning att tala om.N najks skrev:Efter "smått otroliga" 18år har luftvärmepumpen börjat ge upp (en Sanyo)
Premisserna är
Mitsubishi LN eller Toshiba Daisekai får du för 20 000 hos postorderfima som Polarpumpen. Sumo kanske något mer. Efter att ha provat på Polarpumpen och deras ägare Bygghemma så skulle jag ändå rekommendera en bra lokal installatör för dessa maskiner även om det blir lite dyrare.
Bygghemma har ett listigt upplägg. Blir det fel i leveransen eller fel på varan får man först snacka med de trevliga säljarna som lovar att det här ska vi fixa. Sedan händer ingenting. Efter en månads ringande och mailande kommer man till ekonomiavdelningen. De säger att man inte kan få pengarna tillbaka förrän varan är tillbakaskickad fast den gått i retur för en månad sedan osv. osv. Polarpumpen kanske är bättre men det känns skakigt.
Bygghemma har ett listigt upplägg. Blir det fel i leveransen eller fel på varan får man först snacka med de trevliga säljarna som lovar att det här ska vi fixa. Sedan händer ingenting. Efter en månads ringande och mailande kommer man till ekonomiavdelningen. De säger att man inte kan få pengarna tillbaka förrän varan är tillbakaskickad fast den gått i retur för en månad sedan osv. osv. Polarpumpen kanske är bättre men det känns skakigt.
Redigerat: