Halloj värmepumpsvänner

Jag har en Mitsubishi Ecodan Luft/vatten pump i mitt tvåvåningshus där jag precis installerat radiatorer på ytterligare en våning som komplement till min tidigare vattenburna golvvärme.
Jag har en inomhus givare kopplad till värmerpumpen som justerar värmen på utloppsvattnet på primärkretsen.

När jag installerade golvärmesystemet tidigare så la jag till en LK Fördelarshunt/VS2(se bild) eftersom jag visste att jag skulle lägga till vanliga radiatorer på nästa våning i ett senare skede och radiatorerna såklart vill ha högre in-temp på vattnet än golvärmen för att få dräglig rums temp där.

Nu till frågan..
Hur justerar jag blandningen på shunten så jag stryper inblandning varmvatten från primärkretsen in i golvärmen?
Vilken ventil är det jag skall justera på? Jag tror att det är 15 enligt bild men tycker inte att det blir nån skillnad oavsett läge som justeras in. Det finns 1-5 på ratten där 1 är stängd och 5 fullt öppet om jag förstått det?
Är jag på rätt ratt och justerar?

Tacksam för svar!

Mvh
Pete

• Diagram över LK Fördelarshunt VS2 med markerad styrenhet 15 för temperaturinställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
15 Den stryper bara flödet så det inte blir så mycket vatten som strömmar igenom 13 är en blandningsventil för att hålla ner tempen till GV , du får prova olika lägen på den.

Nr 4 och 15 stryper. Den ena på returen och den andra på framledning.
Som exempel så reglerar LK styr temperaturen på ventil nr15.
Har själv nyligen ersatt ett enrörssystem på entréplanet med LK's golvvärme och vs2 pump och håller på att trimma in systemet.

15 bestämmer tempen ut till golven. 13 är temperaturbegränsare (termostat) inte en bladningventil.
Man kan även strypa Vf-ventilen om du vill få det varmare. Då tillförs mindre del retur och mer primär.
Man brukar få labba lite beroende på drivtryck primären.

Redigerat:
Maxwells demon TotalControl skrev:
15 bestämmer tempen ut till golven. 13 är temperaturbegränsare (termostat) inte en bladningventil.
Man kan även strypa Vf-ventilen om du vill få det varmare. Då tillförs mindre del retur och mer primär.
Man brukar få labba lite beroende på drivtryck primären.
Tack!!
Det står ju i beskrivningen ovan att 15 är "manuell injustering av framledningstemperaturen".. Tolkar jag det rätt att 15 stryper inblandning av "varmvatten" i golvvärme kretsen? Mao ord att vatten i golvämre kretsen cirkulerar och endast lite nytt vatten tillsätts från primärkretsen från pannan?

Enklast är ju att justera på 15 uftersom den har graderingar och man inte behöver använda ett verktyg.. Man kan ju tycka att det är där man skall justera först med tanke på utformingen men jag blir minst sagt förvirrad!

L Luugen skrev:
Nr 4 och 15 stryper. Den ena på returen och den andra på framledning.
Som exempel så reglerar LK styr temperaturen på ventil nr15.
Har själv nyligen ersatt ett enrörssystem på entréplanet med LK's golvvärme och vs2 pump och håller på att trimma in systemet.
Då känns det ju som det är 15 jag skall börja reglera med?

J jonaserik skrev:
15 Den stryper bara flödet så det inte blir så mycket vatten som strömmar igenom 13 är en blandningsventil för att hålla ner tempen till GV , du får prova olika lägen på den.
13 är väl mer en termostat för temperaturbegränsning om man tex har parkett som inte tål för hög framlednings temp? eller är jag ute och cyklar?

Tittar in och för att också ställa frågor om vs2! Ja får ingen värme på framledningen… har också ett luft vatten system. Kan se i appen att framledning till radiatorer är 31 grader. Framledning till vs2 ligger hela tiden på 26.

Bilden som är länkad på vs2 i tråden. Är de något som ska vara fullt öppet eller stängt? Ja tänker på punkterna 4,8,13 & 15. Ja fattar ingenting tyvärr

• Gilla
Olleman
  • Laddar…
Instämmer. Hade gärna fått förklarat hur de olika delarna växelverkar med varandra. Om jag förstår rätt påverkar även pumphastigheten från värmepannan hur blandningen blir samt shuntens egen CP?

Jag blåser liv i den här tråden då jag har liknande problem som TS. Mina förutsättningar är fjärrvärme med radiatorer i stora delar av huset. Sedan shuntar jag ut till en fördelare som förser några rum med golvvärme.

När jag ska reglera temperaturen i golvvärmekretsen så försöker jag justera med nr 15 i bild nedan. Problemet är att tempen i golvvärmekretsen sticker iväg till för hög temp så fort jag öppnar ventilen (nr15) otroligt lite. Med för hög temperatur i golvvärmekretsen avser jag att rumstemperaturen blir för hög. Med andra ord så upplever jag att jag inte kan finjustera. Kan detta bero på att ventil nr 4 i bild är ställd så att returflödet i golvvärmekretsen leds tillbaka in i radiatorslingan istället för att återcirkuleras i golvvärmekretsen? Om så är fallet. Ska ventil nr 4 öppnas eller stängas? Det är svårt att intuitivt förstå vad medsols resp motsols innebär för vilken väg vattnet ska ta.
Bild på en värmeshunt för golvvärmesystem med märkningar, inklusive ventil nummer 15 för manuell temperaturjustering och ventil nummer 4 för returflödesinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.