Hej.

Upptäckte efter takbyte att en spik från en ströläkt gått rakt igenom elledningen som matar vår takfotsbelysning (230 volt)

Takfirman har kommit förbi och lagat, men jag undrar om lagningen är OK?

Ingen risk för framtida problem i och med kallvind och fukt?

Är det bara låta det vara eller bör man täcka över med nånting? Elkabel med genomträngning av spik nära träströläkt på vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lagad elledning med skarvkoppling och isolertejp där en spik trängt igenom, under träkonstruktion på vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
  • Haha
  • Arg
Wheelabrator och 7 till
  • Laddar…
wildeside
Nej inte ok.
Sätt en dosa vi skarven eller snyggast är att sätta en skarv på vp slangen och dra i ny fk.
Den där lagningen passar bra i tråden.
Värsta elkopplingen?

• Gilla
Panor82 och 6 till
  • Laddar…
Nej det är inte OK! Kan ju omöjligt vara en elektriker som gjort det där.

Ska man göra det rätt så ska man byta ut hela kabeln vilket borde vara relativt lätt då den ligger i en slang. Om man nu nödvändigtvis måste skarva så måste det vara i en dosa.

• Gilla
Boek
  • Laddar…
Jag kan inte svära på att det är helt fel, men jag kan svära på att det ser helt förjävligt ut!
Som det kan se ut på en Epatraktor med många ägare.......

• Gilla
  • Haha
lob och 3 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag kan inte svära på att det är helt fel, men jag kan svära på att det ser helt förjävligt ut!
Som det kan se ut på en Epatraktor med många ägare.......
Jo det är helt fel. Du har enkelisolerade trådar och kopplingsplintar som inte skyddas av en dosa.

Sedan hur illa det verkligen är i praktiken kan säkert diskuteras. Det är väl kanske inget ställe man är och pillar normalt sett.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Det är inte det värsta jag har sett. Men definitivt inte rätt, bytledningen. Eller sätt en dosa.

• Gilla
Boek och 1 till
  • Laddar…
Har denna hantverkare en chef?
Maila chefen med den bilden och fråga om det här verkligen är korrekt utfört av firman.

Om inte, var anmäler man företag som åtar sig eljobb de varken har kompetens eller behörighet att utföra?

Den som har åstadkommit det där har noll elkompetens och lika mycket intresse att förse sin kund med ett fackmannamässigt utförande.

Sannolikt helt ofarligt egentligen, men så förbaskat dåligt utfört så man blir mörkrädd för vilka anda kåkar denna hantverkare varit hemma hos och vilka misstag hen försökt sopa under mattan.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
Jisses, det där får en elektriker göra om. Takläggarfirman är knappast registrerat som ett auktoriserat elinstallationsföretag? Det borde firman få smisk för isf.

• Gilla
Boek
  • Laddar…
Tack för svar och kommentarer.

Jag har kontaktat takfirman och de ska återkomma i ärendet.

Återkommer själv här på forumet för återkoppling i ärendet:D

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Kabeln i slangen ser ut att vara en ekk eller liknande. Varför har man dragit en bit av den i slang öht? En skarvdosa bortom spiken och en ny bit ekk eller motsvarande till första kopplingsdosan hade varit enkelt. Men takläggaren hade kanske några wago i fickan av gammal vana? ;)

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
Rickard.
imported_Benno imported_Benno skrev:
Men takläggaren hade kanske några wago i fickan av gammal vana?
Problemet är väl kanske just att takläggaren ville hjälpa kunden med det den "kunde" ;)
Nu vet jag inte allt men jag tycker inte det är takläggarens fel eller ansvar att lösa och ser det som ren goodwill som kanske gått lite fel till.

Nu kan TS testa hur mycket det går att få ur takläggaren eller så kan han tillsammans med forumets kundskap hitta den bästa lösning och lösa det, båda är ju lika "fel" så jag vet ju vilket alternativ jag hade föredragit.

wildeside
Rickard. Rickard. skrev:
Problemet är väl kanske just att takläggaren ville hjälpa kunden med det den "kunde" ;)
Nu vet jag inte allt men jag tycker inte det är takläggarens fel eller ansvar att lösa och ser det som ren goodwill som kanske gått lite fel till.
Om elektrikern borrar hål i golvvärmeslangen så är inte det elektrikerns fel eller ansvar, eller gäller det annat ansvar då?

Rickard.
wildeside wildeside skrev:
Om elektrikern borrar hål i golvvärmeslangen så är inte det elektrikerns fel eller ansvar, eller gäller det annat ansvar då?
Beror väl på, har han blivigt informerad om att det ligger golvvärme i golvet?

(tror du förstår min poäng redan här)

ClasseClas
Rickard. Rickard. skrev:

Nu kan TS testa hur mycket det går att få ur takläggaren eller så kan han tillsammans med forumets kundskap hitta den bästa lösning och lösa det, båda är ju lika "fel" så jag vet ju vilket alternativ jag hade föredragit.
Håller ej med. Takläggaren anlitar ett auktoriserat elinstallationsföretag som ordnar till installationen på takfirmans bekostnad. Det är absolut inte TS problem att takfirman klantat sig. Sen är det inte OK med takfirmans Mickey Mouse-lagning.

Är det verkligen ett "el" jobb att skarva en kabel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.