Hej.
Upptäckte efter takbyte att en spik från en ströläkt gått rakt igenom elledningen som matar vår takfotsbelysning (230 volt)
Takfirman har kommit förbi och lagat, men jag undrar om lagningen är OK?
Ingen risk för framtida problem i och med kallvind och fukt?
Är det bara låta det vara eller bör man täcka över med nånting?
Upptäckte efter takbyte att en spik från en ströläkt gått rakt igenom elledningen som matar vår takfotsbelysning (230 volt)
Takfirman har kommit förbi och lagat, men jag undrar om lagningen är OK?
Ingen risk för framtida problem i och med kallvind och fukt?
Är det bara låta det vara eller bör man täcka över med nånting?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husägare
· Klagshamn
· 278 inlägg
Nej det är inte OK! Kan ju omöjligt vara en elektriker som gjort det där.
Ska man göra det rätt så ska man byta ut hela kabeln vilket borde vara relativt lätt då den ligger i en slang. Om man nu nödvändigtvis måste skarva så måste det vara i en dosa.
Ska man göra det rätt så ska man byta ut hela kabeln vilket borde vara relativt lätt då den ligger i en slang. Om man nu nödvändigtvis måste skarva så måste det vara i en dosa.
Medlem
· Stockholm
· 4 010 inlägg
Jag kan inte svära på att det är helt fel, men jag kan svära på att det ser helt förjävligt ut!
Som det kan se ut på en Epatraktor med många ägare.......
Som det kan se ut på en Epatraktor med många ägare.......
Moderator
· Stockholm
· 52 376 inlägg
Jo det är helt fel. Du har enkelisolerade trådar och kopplingsplintar som inte skyddas av en dosa.Workingclasshero skrev:
Sedan hur illa det verkligen är i praktiken kan säkert diskuteras. Det är väl kanske inget ställe man är och pillar normalt sett.
Det är inte det värsta jag har sett. Men definitivt inte rätt, bytledningen. Eller sätt en dosa.
Har denna hantverkare en chef?
Maila chefen med den bilden och fråga om det här verkligen är korrekt utfört av firman.
Om inte, var anmäler man företag som åtar sig eljobb de varken har kompetens eller behörighet att utföra?
Den som har åstadkommit det där har noll elkompetens och lika mycket intresse att förse sin kund med ett fackmannamässigt utförande.
Sannolikt helt ofarligt egentligen, men så förbaskat dåligt utfört så man blir mörkrädd för vilka anda kåkar denna hantverkare varit hemma hos och vilka misstag hen försökt sopa under mattan.
Maila chefen med den bilden och fråga om det här verkligen är korrekt utfört av firman.
Om inte, var anmäler man företag som åtar sig eljobb de varken har kompetens eller behörighet att utföra?
Den som har åstadkommit det där har noll elkompetens och lika mycket intresse att förse sin kund med ett fackmannamässigt utförande.
Sannolikt helt ofarligt egentligen, men så förbaskat dåligt utfört så man blir mörkrädd för vilka anda kåkar denna hantverkare varit hemma hos och vilka misstag hen försökt sopa under mattan.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 344 inlägg
Kabeln i slangen ser ut att vara en ekk eller liknande. Varför har man dragit en bit av den i slang öht? En skarvdosa bortom spiken och en ny bit ekk eller motsvarande till första kopplingsdosan hade varit enkelt. Men takläggaren hade kanske några wago i fickan av gammal vana?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 373 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 373 inlägg
Problemet är väl kanske just att takläggaren ville hjälpa kunden med det den "kunde"imported_Benno skrev:
Nu vet jag inte allt men jag tycker inte det är takläggarens fel eller ansvar att lösa och ser det som ren goodwill som kanske gått lite fel till.
Nu kan TS testa hur mycket det går att få ur takläggaren eller så kan han tillsammans med forumets kundskap hitta den bästa lösning och lösa det, båda är ju lika "fel" så jag vet ju vilket alternativ jag hade föredragit.
Om elektrikern borrar hål i golvvärmeslangen så är inte det elektrikerns fel eller ansvar, eller gäller det annat ansvar då?Rickard. skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 373 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 373 inlägg
Håller ej med. Takläggaren anlitar ett auktoriserat elinstallationsföretag som ordnar till installationen på takfirmans bekostnad. Det är absolut inte TS problem att takfirman klantat sig. Sen är det inte OK med takfirmans Mickey Mouse-lagning.Rickard. skrev:Problemet är väl kanske just att takläggaren ville hjälpa kunden med det den "kunde"
Nu vet jag inte allt men jag tycker inte det är takläggarens fel eller ansvar att lösa och ser det som ren goodwill som kanske gått lite fel till.
Nu kan TS testa hur mycket det går att få ur takläggaren eller så kan han tillsammans med forumets kundskap hitta den bästa lösning och lösa det, båda är ju lika "fel" så jag vet ju vilket alternativ jag hade föredragit.