A
V vik_tor skrev:
Läs: [länk]

"Höga elpriser kan hota den gröna omställningen
EU-kommissionen är oroad för att höga elpriser på toppen av pandemins negativa ekonomiska effekter för hushåll och företag kan väcka krav på ändringar i klimatpolitiken"

"Kommissionen har därför presenterat vad man kallar en verktygslåda med en rad olika åtgärder som är förenliga med EU-rätten och som medlemsstaterna kan vidta för att mildra effekterna av höga elpriser."

Missnöje bland hushåll oroar EU. Genom att ej betala fakturan så får EU starka signaler på att Sveriges medborgare är missnöjda med energipolitiken vilket hotar den gröna omställningen. EU kommer ta till starkare åtgärder för att sänka elpriserna.

Att sitta på forum och klaga hjälper ingenting. Att göra någonting som syns i statistiken som EU baserar sina beslut på hjälper. Och ett sätt är att bestrida och inte betala. Det kanske t.o.m. är det överlägset bästa sättet. Kanske det enda sättet.

Här kan du läsa mer:
[länk]
Nja kan fortfarande inte se din åsikt ta en bana för att ändra något...
Men varför väljer då inte vår riksdag eller regering att skydda de fattiga utan att återbörda de som har råd att slösa på energin?

samt om man nu ska vara lite krass..
staten drar in enorma summor som skall vara för klimatet skull... går de dit?
Varför skulle de helt plötsligt slå om nu?
De pengar de skulle behöva finns ju där...
Och mer kommer ju in.. Med höga priser...
Så nä jag kan ändå inte se detta..
 
[QUOTE=" Men det går aldrig så långt för ett belopp på 500 spänn.
Lycka till![/QUOTE]
Har en konflikt om en parkeringsbot och är nu vid 5. Det gäller 600.- Tänker som du men ringde tingsrätten och kollade. Parkeringsbolaget lämnar in stämningsansökan för 600 ofta och driver sådana fall vidare. Verkar inte som låga belopp hindrar stora bolag att gå till tingsrätten när motståndaren är svagare
 
A
D Dr Jumping Jack skrev:
[QUOTE=" Men det går aldrig så långt för ett belopp på 500 spänn.
Lycka till!
Har en konflikt om en parkeringsbot och är nu vid 5. Det gäller 600.- Tänker som du men ringde tingsrätten och kollade. Parkeringsbolaget lämnar in stämningsansökan för 600 ofta och driver sådana fall vidare. Verkar inte som låga belopp hindrar stora bolag att gå till tingsrätten när motståndaren är svagare[/QUOTE]

princip sak för att inte andra eller stort antal skall få komma undan... :thinking:
så det blir som en mall att allt under 1000 kr är bara att skriva av?...
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Har en konflikt om en parkeringsbot och är nu vid 5. Det gäller 600.- Tänker som du men ringde tingsrätten och kollade. Parkeringsbolaget lämnar in stämningsansökan för 600 ofta och driver sådana fall vidare. Verkar inte som låga belopp hindrar stora bolag att gå till tingsrätten när motståndaren är svagare
På vilket sätt är parkeringsboten orimlig? Är den felaktig, orimligt hög, fungerande inte appen, eller vad är orsaken till att du vill bestrida?
 
Intressant när man läser utländska forum. Dom förstår det som svenskarna inte förstår:

"The majority of Swedish electricity is hydro and nuclear, only 5% is from fossil fuel, so not affected by international gas market prices.

Sweden is paying the price for being in the cartel. Someone is making huge profits.

Something smells, and it's not gas."
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Magnus E K
I ericalnemar skrev:
Jag fick 19 öre/kWh över månadsmedel spotpris innan moms i SE3 med Skellefteå Kraft. Och då har jag ändå ”inget påslag” hos dom just nu. Så allt handlar om deras volymvägda inköpspris. Men idag bytte jag till Kvänumenergi som har månadsmedel på spotpriset + påslag på 5,6 öre + elcertifikat (varierar). Förutom att det är helt transparent vad priset blir varje månad räknar jag med att spara 10-20 öre/kWh varje månad. Bara i december hade jag sparat 300 kr gentemot mitt nuvarande elpris ”utan påslag” hos Skellefteå Kraft.
All typer av månadsmedel lider fortfarande av problemet att du köper något innan du vet vad det kommer kosta. Vänta tills det kommer en månad med låga/normala priser de första 20 dagarna och sen svindyrt de sista 8-11. Då blir det dyrt även om du börjar snåla dag 21. Med bundet avtal och med timspotpris så vet du alltid priset innan förbrukningen sker (frånsett möjligen enstaka ören för rörlig elcertifikatsavgift).
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
All typer av månadsmedel lider fortfarande av problemet att du köper något innan du vet vad det kommer kosta. Vänta tills det kommer en månad med låga/normala priser de första 20 dagarna och sen svindyrt de sista 8-11. Då blir det dyrt även om du börjar snåla dag 21. Med bundet avtal och med timspotpris så vet du alltid priset innan förbrukningen sker (frånsett möjligen enstaka ören för rörlig elcertifikatsavgift).
Helt sant! I mitt fall passar det dock bäst med rörligt månadsmedel. Har varken tid, lust eller möjlighet att styra min förbrukning så det skulle göra skillnad i positiv bemärkelse. Jag skulle troligtvis betala mer med rörligt timpris eftersom lejonparten av förbrukningen sker på dyra timmar. Men har man möjlighet så visst!
 
V vik_tor skrev:
Intressant när man läser utländska forum. Dom förstår det som svenskarna inte förstår:

"The majority of Swedish electricity is hydro and nuclear, only 5% is from fossil fuel, so not affected by international gas market prices.

Sweden is paying the price for being in the cartel. Someone is making huge profits.

Something smells, and it's not gas."
Det är snarare så att de inte förstår hur prissättningen fungerar på en marknadsekonomi.

Om du har solceller, vilket pris säljer du elen till? Du har ju inga produktionskostnader.
 
A
D Daniel 109 skrev:
Det är snarare så att de inte förstår hur prissättningen fungerar på en marknadsekonomi.

Om du har solceller, vilket pris säljer du elen till? Du har ju inga produktionskostnader.
beror på hur man räknar..
räknar du in investeringskostnaden så har du produktionskostnader..
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det är en kapitalkostnad.
Men vilket pris tar du när du säljer?
 
A
D Daniel 109 skrev:
Det är en kapitalkostnad.
Men vilket pris tar du när du säljer?
Vill du ha tillbaka din investeringskostnad så säljer du för samma pris som det marknaden vill betala.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Exakt, det gör alla andra också. Det är så priset sätts. Det har inte med producentens kostnad att göra. Har man rörliga kostnader som överstiger marknadspriset säljer man inte, annars säljer man för det marknaden erbjuder.
Det är grundläggande marknadsekonomi, ingen kartellverksamhet.
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
När man överväger att investera i solceller så måste man beräkna hur lång payofftiden kan bli och sen bestämma om det är lönsamt. Om man tex vill ha 10 års payoff så måste man få in kanske 1.20 kr per försåld eller insparad kwh (i snitt under de 10 åren). Produktionskostnaden är summan av rörlig, 0 + lite underhållskostnader som tex byte av växelriktare efter 8 år, och kapitalkostnaden som då rimligen är något lite under 1.20 i detta exempel.
Om man sen kan tjäna dessa 1.20 kr är helt beroende av vilket statligt bidrag man får, just nu 0.60 kr. Men om dessa minskar kan payofftiden bli mycket längre. Höga spotpriser under dagtid på sommaren är en välsignelse för solcellsägare särskilt om man har fast pris på sin förbrukning.
 
I ericalnemar skrev:
Men idag bytte jag till Kvänumenergi som har månadsmedel på spotpriset + påslag på 5,6 öre + elcertifikat (varierar). Förutom att det är helt transparent vad priset blir varje månad räknar jag med att spara 10-20 öre/kWh varje månad. Bara i december hade jag sparat 300 kr gentemot mitt nuvarande elpris ”utan påslag” hos Skellefteå Kraft.
Det låter bra, men priset dom uppger för t ex december stämmer inte med vad nordpools snittpris landade på den månaden. Så jag misstänker starkt att dom har samma volymbaserade medelpris som alla andra. Annars skulle det ju vara en ren förlustaffär för dom...
 
  • Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det låter bra, men priset dom uppger för t ex december stämmer inte med vad nordpools snittpris landade på den månaden. Så jag misstänker starkt att dom har samma volymbaserade medelpris som alla andra. Annars skulle det ju vara en ren förlustaffär för dom...
Jag frågade kundtjänsten specifikt om detta och sa att jag inte var intresserad av volymvägt. Dom vidhöll att det var ett månadsmedel på nordpool. Hur dom får ihop det vet jag inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.