J JohanLun skrev:
köptes när jag var föräldraledig då jag inte ville ringa på jobbets abonnemang
Hade det inte räckt med ett eget simkort?
 
F
galento galento skrev:
Har haft arbetskamrater som hela tiden vill ha det senaste att visa upp. Har en A3 2017 själv och den får gå så länge den håller (y)
Precis detsamma har jag upplevt. Vissa ser mobilen som en sorts statussymbol som visar hur framgångsrika de är. Men ursäktar sig med än den ena, än den andra "nya funktionen" som man bara måste ha...
 
useless useless skrev:
Hade det inte räckt med ett eget simkort?
Nja, ville ha mobil och dator kvar med jobbadress, men ha dem avstängda utom att starta nån gång i veckan. Gör samma sak nu, har en privat mobil, jobbets ligger kvar på skrivbordet. :D

Vi hade nån slags "privat" dubbelt sim så man kunde debitera samtal privat (krav från skattemyndigheten tydligen) och ha ett privat nr, men det var värdelöst för alla jobbsamtal gick fram ändå, det gick att stänga av på nåt sätt, men i praktiken var det för krångligt. De gav upp och sa man fick skaffa privat mobil för att inte bli förmånsbeskattad och man kunde "flytta med" sitt "privata nr", men ingen följer väl upp detta... jag använde aldrig det privata numret. Det blev även jätteförvirrat för ibland syntes det privata nr när man ringde jobbsamtal och ibland tvärtom.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Fram till Android 6 så fanns definitivt problemet.

Samma problem med bank-appar mm.
Det kravet sattes 2021, då Android 6 var 7 år gammalt. Innan det, 2018 var det Android 5 som började gälla som krav. Det fixade en Samsung Galaxy S4 från 2013 galant fram tills sommaren 2021 när kravet skiftades senast.

Så nej, skulle inte säga att det varit speciellt dåligt historiskt sett heller... Vid Android ~4.x.x hade ju OSet knappt kommit ur sin vagga ordentligt. Osäker på hur situationen såg ut för Android-version längre bak än 8 år.
 
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Var det det du menade med "regelförenklingar" ?
Det är ett utkast. :D
Men håll med om att det vore en rejäl förenkling av antalet skatteregler.
 
Redigerat:
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du är inte i speciellt bra kontakt med verkligheten här märker jag, :D
Ja, tydligen …
Själv är jag inne på min 4'e smartphone efter 2013 (då jag började med denna slags produkt) och då har jag använt ett par st tills det var konstgjord andning på dem under sista året.
Jag är nog inte jättemycket bättre, men en av telefonerna "bytte" jag eftersom min arbetsgivare ville ha tillbaka den när jag slutade, och min första smartphone är från 2010, så jag ligger nog på cirka 4 år per telefon.
Den enda telefon som jag har bytt för att den höll på att falla i bitar var en telefon vars kamera hade tio gångers optisk zoom. Den var en favorit, men förutom att bli mer och mer fransig i kanterna så slutade appar som Swisch och Bankid att fungera på den. Den hade jag i sex år. Skit att inte programvara håller längre.
 
P
S Styrman_jansson skrev:
Hmm, hur hör man skillnad på om en V12a sitter i en stridsvagn eller en entreprenadmaskin?
Det gör man nog inte, men man borde kunna se skillnad på ett kanonrör och ett schaktblad. ;)
 
P
S Styrman_jansson skrev:
Detta gäller ju oavsett vilken typ av färd det är på vägen. Även vid t.ex. pendling till arbetet, så vad vill du ha sagt med det?
Ha inte alltför "kul" på vägen, helt enkelt.
 
P
S Styrman_jansson skrev:
Självklart. Vi har ett regelverk som man ska förhålla sig till och inom de gränserna ska stor personlig frihet gälla. Det gäller även andra områden som t.ex. skjutvapen. Vill man äga och skjuta en pistol för nöjes skull ska man även kunna göra det inom lagens ramar. Även om samhällsnyttan är obefintligt.
Faran för andra är mindre med pistoler än med bilar. Pistoler använder man inte på offentliga platser. Om nöjeskörning med bil inte skedde på allmänna vägar så blev det mer jämnare.
 
P
pacman42 pacman42 skrev:
Det beror mer på att man inte vet vad som fungerar och inte längre när de är ett par-tre år gamla. Det beror även på att man inte längre får några säkerhetsuppdateringar. Osv osv.
Det där är Apple ganska bra på. Den sex år gamla iPhone SE kan köra den allra senaste versionen av iOS.
(Jag har dock ingen iPhone eftersom jag inte gillar iOS).
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
men i det stora hela borde det inte vara något problem att köra vidare ett bra tag med efter att tillverkaren har slutat supporta OS'et.
Det beror lite på hur ofta man har tänkt sig att surfa in på skumma websidor och hur ofta man vill klicka på konstiga länkar i brev man får från okända avsändare.
 
D djac skrev:
..och jag kör fortfarande fossilt :) men jag är ju inte dum, ser ju vart det barkar.

Eftersom genomsnittsbilen har använts ca 4% av sin livstid när den skrotas, genomsnittsresan är kort, medianresan bara något längre, så klarar även de äldre och sämre elbilarna av ett sånt brukande.

Jag väljer att se på det som karakteristik, det är ju vår trygghetsbias som ser allt som nackdelar, man skulle lika bra kunna säga att det är en nackdel för fossilt att man måste tanka på speciella platser "man kan inte ens tanka hemma" osv.

Sen är ju elbilen i stark utveckling medan ICE har stagnerat och ovanpå detta ekonomin som i slutändan är en tung faktor för de flesta, de vill bara ha transport. Nu har ju bränslepriserna gått upp lite men stora höjningar är att vänta och då blir ju detta en ännu större fördel.
Håller med om det mesta du skriver, men ICE har inte stagnerat. Bara att byta till förnybart bränsle så öppnar sig en ny värld där man inte behöver ta hänsyn till de fossila bränslenas brister.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
D
K karlmb skrev:
Håller med om det mesta du skriver, men ICE har inte stagnerat. Bara att byta till förnybart bränsle så öppnar sig en ny värld där man inte behöver ta hänsyn till de fossila bränslenas brister.
Vad tror du blir nästa stora steg i utvecklingen av förbränningsbilen? Jag anser att den är inne i sitt slutstadie, de förbättringar vi ser nu är bara finputsningar, jag väntar mig ingen nästa turbo tex, jag tror vi i princip nått vägs ände.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du lever som tur är för dig ovetandes i en bubbla, statliga verk, myndigheter och rättsväsendet gör som dom vill, ingen granskar dom, och inget tjänstemannaansvar existerar längre!
Det är ämbetsmannaansvaret som är borttaget, tjänstmannaansvaret finns kvar.

Som tjänsteman kan du dömas för

- oriktig myndighetsutövning
- mutbrott
- brott mot tystnadsplikt.

Anledningen till att ämbetsmannaansvaret togs bort var att man ville harmonisera utövandet med privat sektor.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
A
A Abies koreana skrev:
Det är ämbetsmannaansvaret som är borttaget, tjänstmannaansvaret finns kvar.

Som tjänsteman kan du dömas för

- oriktig myndighetsutövning
- mutbrott
- brott mot tystnadsplikt.

Anledningen till att ämbetsmannaansvaret togs bort var att man ville harmonisera utövandet med privat sektor.
"Det reella tjänstemannaansvaret avskaffades genom ämbetsansvarsreformen från år 1975. Man avkriminaliserade stora delar av det straffrättsliga ansvaret för offentligt anställda tjänstemän och ersatte tidigare bestämmelser med nya regleringar i 20 kap. brottsbalken. Dessvärre är det dock mycket ovanligt att någon alls döms efter bestäm-melserna i brottsbalken, varför denna förändring saknar en reell verkan, vilket är tydligt då allt färre anställda inom offentlig förvaltning döms, samtidigt som fler anmäls för tjänstefel än tidigare."
Ett reellt tjänstemannaansvar Motion 2020/21:3418 av Markus Wiechel m.fl. (SD) - Riksdagen
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/_H8023418
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.