B
blackarrow blackarrow skrev:
Hade du nordpols månadsmedelpris + 20 öre/kWh var det väl ett anvisningsavtal (enligt avtalstexten jag länkade).
jag pratade bara med dem, och då sa han att de tar Nordpools månadsmedel plus ca 5 öre, gånger din förbrukning. Dvs inte viktat. Det stämmer också i det förslag vi fick, inte 20 öre påslag. De är nog inte det billigaste, men transparant och inget krångel
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Nu kom den fruktade elfakturan för december. Inte så illa som befarat men illa nog. Det är ett rörligt avtal baserat på spotpriset och jag tror att dom har antagit fel spotpris. Elbolaget har antagit 2.068 kr/kWh medan Nordpool hade ett pris på 1.874 kr/kWh för dec 2021 i SE4. Jag skrev såhär:

Hej,

er faktura xxxxxxxxx bestrides härmed.
Anledningen är det felaktiga antagna rörliga spotpriset på 2,068 kr/kWh exkl. moms.
Det rätta priset för SE4 december 2021 var 1,874 kr/kWh exkl. moms enligt Nordpool.
Vänligen rätta till fakturan.


Detta skriver jag textat på fakturan och skickar den tillbaka per post. Så slipper jag vänta i telefonkön och har gjort detta rättsligt som det ska.
Elbolaget har nu flera val:
1. Rätta till faktura. Bäst för dom.
2. Skriva påminnelse och hot om inkasso. Då upprepar jag bara att jag bestrider. Är jag riktigt snäll kan jag betala den del av pengar som jag anser är berättigat.
3. Lämna in till inkasso. Då bestrider jag på samma sätt till inkassot. Inkassot provar aldrig om en faktura är berättigad eller inte. Inkassobolaget är bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet INKASSO.
4. I detta skede kan elbolaget väljer att lämnar in det till kronofogden. Det kostar avgifter för elbolaget. Kronofogden är också bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet Kronofogde. Jag fortsätter att bestrider fakturan.
5. Elbolaget kan nu välja att stämma mig. Om fallet tas upp prövas fakturan nu för första gången i sak.
Om det går så långt som till 5. och jag får en dom emot mig kan det bli dyrt för mig. Men det går aldrig så långt för ett belopp på 500 spänn.
Lycka till!
Hemskt med dessa priser, vi vet inte hur vi ska agera. Titta vad som kom till mig 7018 kr. 255,16 öre per kWh. Samma månad dec 2020 var det 1170 kr. Frågan är... vad kan vi göra?
Elräkning med stapeldiagram över elektricitetsförbrukning och kostnad, 7018 kr för december.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför vill du inte betala fakturan?
 
Kotoma Kotoma skrev:
Hemskt med dessa priser, vi vet inte hur vi ska agera. Titta vad som kom till mig 7018 kr. 255,16 öre per kWh. Samma månad dec 2020 var det 1170 kr. Frågan är... vad kan vi göra?
[bild]
Byta ut regeringen och aldrig släppa in MP igen. Det är en bra början, men det gäller också att se om sitt hus, in med bra värmepumpar, solceller kanske, dyrt ja, men en vinnare i längden...
 
  • Gilla
Thomas' och 1 till
  • Laddar…
S Skyflakes skrev:
Varför vill du inte betala fakturan?
Jag har inte sagt Betala inte men det är väldigt konstigt så stor skillnad i kWh-pris. Men jag kommer snart att byta återförsäljare.
 
  • Haha
fsn
  • Laddar…
C
D Dublin skrev:
det är väldigt orimligt att det kan slå från 3% till 15% enskilda månader.
Orimligt är det väl i och för sig inte. Priskurvan följer ju i viss mån förbrukningskurvan. Hög förbrukning = högt pris.

Men det visar ju tydligt på hur totalt ointressant det egentligen är att tala om spotprisets medelvärde över månaden.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Nu kom den fruktade elfakturan för december. Inte så illa som befarat men illa nog. Det är ett rörligt avtal baserat på spotpriset och jag tror att dom har antagit fel spotpris. Elbolaget har antagit 2.068 kr/kWh medan Nordpool hade ett pris på 1.874 kr/kWh för dec 2021 i SE4. Jag skrev såhär:

Hej,

er faktura xxxxxxxxx bestrides härmed.
Anledningen är det felaktiga antagna rörliga spotpriset på 2,068 kr/kWh exkl. moms.
Det rätta priset för SE4 december 2021 var 1,874 kr/kWh exkl. moms enligt Nordpool.
Vänligen rätta till fakturan.


Detta skriver jag textat på fakturan och skickar den tillbaka per post. Så slipper jag vänta i telefonkön och har gjort detta rättsligt som det ska.
Elbolaget har nu flera val:
1. Rätta till faktura. Bäst för dom.
2. Skriva påminnelse och hot om inkasso. Då upprepar jag bara att jag bestrider. Är jag riktigt snäll kan jag betala den del av pengar som jag anser är berättigat.
3. Lämna in till inkasso. Då bestrider jag på samma sätt till inkassot. Inkassot provar aldrig om en faktura är berättigad eller inte. Inkassobolaget är bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet INKASSO.
4. I detta skede kan elbolaget väljer att lämnar in det till kronofogden. Det kostar avgifter för elbolaget. Kronofogden är också bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet Kronofogde. Jag fortsätter att bestrider fakturan.
5. Elbolaget kan nu välja att stämma mig. Om fallet tas upp prövas fakturan nu för första gången i sak.
Om det går så långt som till 5. och jag får en dom emot mig kan det bli dyrt för mig. Men det går aldrig så långt för ett belopp på 500 spänn.
Lycka till!
Om nu 500 000 eller fler gör detta blir det administrativt jobbig minst sagt. Tänk så här: du är en ansvarsfull medborgare som lever inom de ramar som din ekonomi medger.Detta innebär mycket planering och bedömningar om framtida ränteläget km. Nu har S-regeringen inklusive ett lömskt MP manipulerat Sveriges energiförsörjning med påhittade avgifter som givit kärnkraften sämre villkor samt understött den intermitenta vindkraften med bidrag och frihet att betala för kraftledningar (det betalas av dig som konsument). Det är S-regeringen som avsiktligt ändrat förutsättningarna för dig utan att detta har klart framgått under valrörelsen. Lömskt var ordet.
 
C cpalm skrev:
Orimligt är det väl i och för sig inte. Priskurvan följer ju i viss mån förbrukningskurvan. Hög förbrukning = högt pris.

Men det visar ju tydligt på hur totalt ointressant det egentligen är att tala om spotprisets medelvärde över månaden.
Fast nu tror jag inte du förstod vad jag menade. Mitt pris ska baseras på Varbergs energis inköpspris (+ 4,6 öre, det är dock ointressant för detta resonemang). Varbergs energis inköpspris låg stabilt mellan 1% och 4% över spottpriset 9 månader förra året. Men några månader var diffen betydligt högre - värst var november med 15% över spotpriset. Det jag värjer mig emot är att det för en kund inte går att förstå eller förutse variationerna som uppstår i inköpsprisets skillnad mot spotpriset.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Magnus E K
Ju mer elpriset varierar mellan dag och natt och mellan olika dagar desto större blir skillnaden mellan elbolagets inköpspris och oviktade medelvärdet. Dock håller jag med om att de borde kunna redovisa exakt hur mycket de köpt varje timma så att du själv kan räkna ut om det stämmer. Det har förekommit hos mitt elbolag att de räknat fel och kompenserat det nästa månad (efter att jag hade skaffat timpris men medan de fortfarande redovisade månadsrörliga priset så att jag kunde jämföra).
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Tror du tyvärr har fel på 2 punkter.
1. Du kommer sannolikt inte få rätt om elpriset.
2. Elbolaget kommer att dra det till sin spets även för 500kr… Dom har råd och skulle du få rätt så är det inte 500kr för elbolaget, då gäller det alla med samma avtal…

Du har spelat ut kortet att syna Elbolaget, helt ok men att börja bråka och hamna hos kronofogden för nått som du inte kan vinna och riskera rättegångskostnader mm???
 
Kotoma Kotoma skrev:
Jag har inte sagt Betala inte men det är väldigt konstigt så stor skillnad i kWh-pris. Men jag kommer snart att byta återförsäljare.
Vad räknar du med att uppnå med det?
Vad för typ av avtal skall du ha när du bytt leverantör?

Räknade lite snabbt…december -20 hade du nordpolmedelpris + 5,5 öre/kWh och dec -21 +16 öre/kWh.
Diffen ca 10 öre/kWh x 2700 kWh = 270 kr extra för pålägget/viktade diffen denna december.
 
S Sir Duke skrev:
Tror inte skattebetalarna vill pröjsa...

Och man har ju stöd av konsumenttjänstlagen och konsumentköplagen.
Det finns många konstiga ärenden som dragits och som fått lagar att ändras/skärpas, exv telefonlån. När telefonlån kom var de inte reglerade men föll snart som ocker enligt KKL och med det skärptes marknadsföring och regler för dessa. Vem kunde ana att folk var så okunniga när det gällde hur ränta beräknas? Detsamma kan likväl komma att gälla ”obundna/rörliga” avtal. Blir ”obundna/rörliga” avtal en belastning för många kan ju reglering komma… att som konsument kunna tillräckligt mycket om en massa saker är inte lätt och då bör ju exv Konsumentverket (?) träda in.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Byta ut regeringen och aldrig släppa in MP igen. Det är en bra början, men det gäller också att se om sitt hus, in med bra värmepumpar, solceller kanske, dyrt ja, men en vinnare i längden...
Är Miljöpartiet skyldiga till att den fossila naturgasen är svindyr och övriga Europa är beroende av den? Eller var det MP som såg till att vi fick en integrerad elmarknad där vi importerar europeiska priser? (Hint, svaret på båda frågorna är ”nej”.)
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Var skrev jag det? DU har lite för vild fantasi. Men tack för historielektionen...
 
Kotoma Kotoma skrev:
Frågan är... vad kan vi göra?
[bild]
Rösta bort MP och se till att vi får tillbaka kärnkraften. Två bra och enkla saker.
 
  • Älska
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.