G
Vi har problem med nya ägarna av fastigheten bredvid vår, de verkar tro att man får göra precis vad man vill på sin tomt.

De rev ut alla innerväggar och inredning ur huset de har tänkt att renovera och eldade upp detta i ett jättebål 5 meter från huset som inte har vatten inkopplat en dag med 15 sekundmeters blåst. De eldade upp isolering och målat trä, skåpsdörrar o plastdunkar o en massa skit som ju är olagligt och inte skitkul för oss att få ner i marken.

Detta anmälde jag till miljöförvaltningen. Nu har de byggt upp en hög igen av alla nersågade träd som utgjorde insynsskydd mellan våra tomter och ett nytt jättebål verkade vara på gång igen, så jag smsade och sa att de inte kan elda så nära fastigheterna. Min kommun har inga specifika avstånd men de flesta andra har minst 25 m avstånd till byggnader och skog vilket det absolut inte är som nämnt ovan, utan max 5 meter. De svarade att de skulle elda ändå varpå jag svarade att de inte hade vatten för att kunna släcka ens om något skulle skita sig

Än så länge har de inte kommit och eldat igen men jag blir så trött på att hålla koll på vad de gör o se till att de inte gör mer olaglig skit eller grejer som är livsfarliga, vårt garage är 10 m från deras hus så tar det eld där lär det ju spridas om de inte har möjlighet att släcka.

Vad kan man göra?
 
Redigerat av moderator:
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
  • Ledsen
  • Wow
Roger Fundin och 24 till
  • Laddar…
G Goboobog skrev:
Vi har problem med nya ägarna av fastigheten bredvid vår, de är 22 år och verkar tro att man får göra precis vad man vill på sin tomt.

De rev ut alla innerväggar och inredning ur huset de har tänkt att renovera och eldade upp detta i ett jättebål 5 meter från huset som inte har vatten inkopplat en dag med 15 sekundmeters blåst. De eldade upp isolering och målat trä, skåpsdörrar o plastdunkar o en massa skit som ju är olagligt och inte skitkul för oss att få ner i marken.

Detta anmälde jag till miljöförvaltningen. Nu har de byggt upp en hög igen av alla nersågade träd som utgjorde insynsskydd mellan våra tomter och ett nytt jättebål verkade vara på gång igen, så jag smsade och sa att de inte kan elda så nära fastigheterna. Min kommun har inga specifika avstånd men de flesta andra har minst 25 m avstånd till byggnader och skog vilket det absolut inte är som nämnt ovan, utan max 5 meter. De svarade att de skulle elda ändå varpå jag svarade att de inte hade vatten för att kunna släcka ens om något skulle skita sig

Än så länge har de inte kommit och eldat igen men jag blir så trött på att hålla koll på vad de gör o se till att de inte gör mer olaglig skit eller grejer som är livsfarliga, vårt garage är 10 m från deras hus så tar det eld där lär det ju spridas om de inte har möjlighet att släcka.

Vad kan man göra?

Känner mig så himla deppig att behöva ha dem som grannar i framtiden :( de har verkligen noll respekt för nån annan och kommer försöka fuska och få igenom byggplaner som bryter mot detaljplanen så där måste vi vara på tårna också.
låter som en dålig start på grannsituationen.

”Bryter mot detaljplanen”, har de påbörjat det arbetet eller har det berättat om planerna?
 
  • Gilla
blomknopp och 6 till
  • Laddar…
Dålig stil men du måste nog tänka om lite om det inte går att stoppa, försök kommunicera och bevaka när dom eldar. Du kan väl anmäla dig som eldvakt även om det är mot lagen ? att elda vissa tider på året.
 
  • Wow
  • Arg
  • Gilla
blomknopp och 4 till
  • Laddar…
F
Maskintok skrev:
"men jag blir så trött på att hålla koll på vad de gör o se till att de inte gör mer olaglig skit eller grejer som är livsfarliga"

har du ansvar för dessa?
är de inte myndiga?

varför skulle du ha ansvar i detta?

Blir du trött, lägg av med detta och låt det ske, se vad som sker... De får ju betala för sina ageranden..
Det kan ju förvisso finnas ett egenintresse att ens garage inte brinner ner eller att det svider av rök i ögonen när man sitter i sitt eget vardagsrum.
 
  • Gilla
  • Haha
blomknopp och 73 till
  • Laddar…
F
Maskintok skrev:
absolut, men då jag hellre ser att man skriver detta än att man blir trött av att hålla reda på sin granne... Har man väl kommit så långt i insikten då kan man lika gärna anmäla och gå vidare än att fortsätta att aktivt spana och dokumentera deras rörelser..
Eller gå över och hota med riset om snorungarna tuttar på skithögen en gång till.
 
  • Gilla
  • Haha
Vdklyven och 16 till
  • Laddar…
G
Z Zeke_Varg skrev:
låter som en dålig start på grannsituationen.

”Bryter mot detaljplanen”, har de påbörjat det arbetet eller har det berättat om planerna?
De har markerat på tomten vad som endast kan vara byggplaner och jag har kollat med byggavdelningen i kommunen om de sökt bygglov och det har de, men inte pratat något med oss om det innan.

Så jag får se till att hålla noga koll på brevlådan så vi inte missar grannhörandet.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
Aprilmaj och 9 till
  • Laddar…
Skicka inte sms, prata irl för tusan. Ni är ju vuxna människor. (förutsätter att du inte pratat öga för öga då du nämnde sms direkt)
När grannen skickar sms så svarar jag inte ens. Och de är gamla.
 
  • Gilla
Aprilmaj och 19 till
  • Laddar…
G
E errakareby skrev:
Kan inte var och en får sköta sitt utan att någon ska lägga sig i. Hade en granne som tyckte att jag skulle klippa gräset, för det sänkte standarden på området, haha tänkte att jag skulle gjort det,ända tills gubbjäveln kom. Sen kanske inte alla har samma tankesätt som du? Man kanske inte ser riskerna med eldningen, och det kan vara bra att påvisa så att dom får upp ögonen för riskerna, sen vad man eldar skiter jag fullständigt i.
Fast att elda sånt är ju miljöbrott och det tar iaf jag allvarligt på, särskilt som våra odlingslådor o hallonbuskar bara är några meter ifrån. Men du hade gärna fått byta hus med mig då och fått mina grannar
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 34 till
  • Laddar…
G
R Rkarlsson skrev:
Skicka inte sms, prata irl för tusan. Ni är ju vuxna människor. (förutsätter att du inte pratat öga för öga då du nämnde sms direkt)
När grannen skickar sms så svarar jag inte ens. Och de är gamla.
Men de bor där ju inte nu liksom så lite svårt att gå över och prata…
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Typiskt s
G Goboobog skrev:
De har markerat på tomten vad som endast kan vara byggplaner och jag har kollat med byggavdelningen i kommunen om de sökt bygglov och det har de, men inte pratat något med oss om det innan. Så jag får se till att hålla noga koll på brevlådan så vi inte missar grannhörandet.
Inte alla som pratar med grannen om sina byggplaner, om dom följer detaljplanen och får bygglov så varför ska man det?
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 26 till
  • Laddar…
G
Inser att detta tydligen inte var rätt ställe att fråga på, trist :(
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
  • Älska
  • Arg
Workingclasshero och 27 till
  • Laddar…
Om de eldar kan du spruta vatten på ditt garage för avkylning.
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
G
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Typiskt s

Inte alla som pratar med grannen om sina byggplaner, om dom följer detaljplanen och får bygglov så varför ska man det?
Deras markering är för nära vårt garage, 60 kvadrat större än detaljplan avser (max är 60) och för nära tomtgräns.
 
  • Gilla
Ley Street
  • Laddar…
M Masthugg skrev:
Om de eldar kan du spruta vatten på ditt garage för avkylning.
G Goboobog skrev:
Inser att detta tydligen inte var rätt ställe att fråga på, trist :(
Tvärtom, här finns mycket kunskap och det är väl skönt att man kan få synpunkter från andra för det kan ju hända att du behöver lite nya idéer ?!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 22 till
  • Laddar…
G Goboobog skrev:
Deras markering är för nära vårt garage, 60 kvadrat större än detaljplan avser (max är 60) och för nära tomtgräns.
Och? Det ser ju även bygglovsavd isf. Dom får inte bygglovet. Förmodligen är det som du säger okunskap från grannen, kan inte läsa detaljplan och är inte kunnig nog gällande bygglov mm. Det är ju synd att du ska hetsa upp dig? i onödan då dom måste följa detaljplanen som alla andra. Slappna av lite.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 21 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.