T Titagurgi skrev:
Eller så står du upp som en man och betalar din faktura?

Kanske dags att byta livstil med ny båt,bil och bäst I kvarteret?
Du låter ju lika dum som Måna Sahlin när hon kläckte ur sig att "Det är fränt att betala skatt" Känner man sig orätt behandlad är det jävligt rakryggat att vara beredd att löpa linan ut. "Stå upp som en man och betala"..... Det var f-n det mest korkade jag hört på lääänge!!!!!!
 
  • Haha
Janfossi och 1 till
  • Laddar…
B
blackarrow blackarrow skrev:
Om de köper in till nordpols spottpris och säljer till nordpols månadsmedelpris kommer de att betala mer för elenergin de köpt än de får betalt. Dålig affärsidé.

Jag kikade på Kvänum Energis sida. Hittade följande: ”…Kunden har då fått en anvisningsleverans och ett anvisningspris. Detta pris är ett rörligt pris som baseras på månadsmedelpris enligt Nordpools Spot för aktuellt område med 15 öres påslag, inklusive elcertifikat.
Här har de alltså bakat ihop certifikaten på ca 1öre/kWh med påslaget.
Min kommentar: Enligt rapporter från Svensk Kraftmäkling för terminsåren 2022, 2023 och 2024 är man då nere på 10-15 kr per MWh [vilket motsvarar 1-1,5 öre per kWh].

Letade vidare på sånt som inte syns (som inte är klickbart) på deras sida. Där hittade jag ett avtal där det faktiskt står som du säger, dock tillkommer tillägg: ”Priset beräknas månadsvis och baseras på medelvärdet av Nord Pools spotprisnotering under leveransmånaden för det elområde där anläggningen är belägen och beräknat i svensk valuta, med tillägg.”

Till det rörliga medelvärdespriset tillkommer enligt avtalet
Fast påslag 2,9 öre/kWh och
elcertifikat för närvarande 2,9 öre/kWh (år 2020).
Lite lurigt att både påslag och elcertifikat är 2,9 öre/kWh med det första är fast och det andra varierar.

Avtal [länk]
ja, påslag har de. Men just att när det är månadsrörligt, så är det nordpools. Dvs du kan alltid ha en referens. Det luriga är ju de (som jag själv hade tills 7 jan) som har ”vårt inköpspris”, där var det 20öre högre än nordpool, men det går inte ifrågasätta….
 
Magnus E K
Enda skillnaden mellan månadsrörligt och timspotpris är att med det förstnämnda så är ditt medelpris viktat efter samtliga kunders förbrukning medan det med timspotpris är viktat efter endast din egen förbrukning.
 
  • Gilla
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Enda skillnaden mellan månadsrörligt och timspotpris är att med det förstnämnda så är ditt medelpris viktat efter samtliga kunders förbrukning medan det med timspotpris är viktat efter endast din egen förbrukning.
Det har också den roliga effekten att ju fler som förbrukar mycket el på dyrtid (t.ex. laddar elbil) "för att jag har ju ändå månadspris" desto högre blir just den månadens pris! :)
 
  • Gilla
Attitudeswe och 3 till
  • Laddar…
B Boan skrev:
ja, påslag har de. Men just att när det är månadsrörligt, så är det nordpools. Dvs du kan alltid ha en referens. Det luriga är ju de (som jag själv hade tills 7 jan) som har ”vårt inköpspris”, där var det 20öre högre än nordpool, men det går inte ifrågasätta….
Hade du nordpols månadsmedelpris + 20 öre/kWh var det väl ett anvisningsavtal (enligt avtalstexten jag länkade).
 
M Mekaniker skrev:
Du låter ju lika dum som Måna Sahlin när hon kläckte ur sig att "Det är fränt att betala skatt" Känner man sig orätt behandlad är det jävligt rakryggat att vara beredd att löpa linan ut. "Stå upp som en man och betala"..... Det var f-n det mest korkade jag hört på lääänge!!!!!!
Det är alltid bra och stå på sig. Men innan man framstår som totalt korkad så bör man ju läsa på. Man vill ju inte att hela världen ska tro att man är låg begåvad och lättlurad
 
M Mekaniker skrev:
Du låter ju lika dum som Måna Sahlin när hon kläckte ur sig att "Det är fränt att betala skatt" Känner man sig orätt behandlad är det jävligt rakryggat att vara beredd att löpa linan ut. "Stå upp som en man och betala"..... Det var f-n det mest korkade jag hört på lääänge!!!!!!
Ja jag är ganska trött på de dagliga gnället ifrån alla som haft rörligt pris att de är så synd om dessa människor..
 
  • Gilla
Nps
  • Laddar…
A AxelJa skrev:
Du har skrivit 2 inlägg på BH totalt. Skapade du ett konto enbart för att varna för konsekvenserna av en bestridan?

Det var ädelt av dig. Samtidigt blir jag ju lite sugen att fråga vilket elhandelsbolag du representerar.
Och själv startade du ett konto i januari år, men hunnit med nästan 60 inlägg bara rörande din bestridan, samt andra kringliggande frågor unt el avtalen. Så ditt konto känns väl skapat av exakt samma syftes om kentakofot1. Även ditt konto verkar ha skapats för typ 2 veckor sedan med första inlägg som svar på annans tråd,, inga egna satratde ämnen, elelr egna frågor här:) .
PS. Jag ser inget fel i detta. ofta så aktivitet på BH startas, men kasta inte sten i glashus.
 
  • Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Så blev det: i avtalet står bl a följande:
Textutdrag från avtal som beskriver beräkning av rörligt elpris med olika kostnadsposter och avgifter.
Så jag får väl betala. Ändå tycker jag det är vilseledande att kalla det för "rörligt spotpris" på fakturan.
Tack för alla glada tillrop.
 
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Att det tillkommer moms, elcert och energiskatt kan knappast komma som en överraskning?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Att det tillkommer moms, elcert och energiskatt kan knappast komma som en överraskning?
Nej, såklart, men att kalla summan av inköpspriset och påslag för rörligt spotpris är fel i min mening.
 
Jag tycker kanske att det är mer förvillande att ”rörligt spotpris” egentligen är ett rörligt månadspris. Rörligt spot borde man bara kalla timmätta abonnemang.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tycker kanske att det är mer förvillande att ”rörligt spotpris” egentligen är ett rörligt månadspris. Rörligt spot borde man bara kalla timmätta abonnemang.
Exakt. "Rörligt månadspris baserat på spotpriset" är vad det faktiskt är.
Respektive "Timspotpris".
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
T Titagurgi skrev:
Eller så står du upp som en man och betalar din faktura?

Kanske dags att byta livstil med ny båt,bil och bäst I kvarteret?[/

Fruktansvärt tråkig och låg kommentar. Du har inte en aning om hans livsstil eller storlek på familj mm
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Nej, såklart, men att kalla summan av inköpspriset och påslag för rörligt spotpris är fel i min mening.
Problemet som jag ser det är bristen på transperans. Hur ska vi veta vad som är inköpspris och att det är korrekt. Som jag skrev för några dagar sen så hade jag Varberg energi förra året och de flesta månader skiljde sig deras inköpspris från spotpriset men 3-4%. Sen helt plötsligt i november så var diffen 15%. Hur ska jag som kund kunna veta om jag blivit korrekt fakturerat eller om nåt blivit fel på fakturan. Vi verkar vara ganska överens i den här tråden om att diffen för ett bolag mot spotpriset är gurndat i bolagets kunders förbrukningsmönter, men då tycker jag det är väldigt orimligt att det kan slå från 3% till 15% enskilda månader.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.