Hep Hep skrev:
Vad jag gjort med verktyg kan väl enklast beskrivas som "bort mig". Eftersom barnen kollar mycket på Emil och undrar vad det är jag gör i snickarboden, tänkte jag tälja min första trägubbe för att visa dem. Den blev både min första och sista som dessutom aldrig kommer bli klar.

Strax efter jag använt verktyget kniv, använde jag verktyget bil för att åka till apoteket och sedan verktyget betalkort för att köpa suturtejp.

[bild]
Det läker oftast ihop och sen kan man fortsätta.. Närbild av en hand som visar ett litet sår på en fingerknoge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Tack för pep, men vi får väl se. Det var lite värre än jag hade önskat, så jag kanske är klok nog att inse mina begränsningar och håller mig till ofarliga saker som vertikalfräsen, motorsågen och vinkelkapen i fortsättningen. Vi kan väl säga att jag var rätt tacksam för mina gamla praktiktimmar på akuten när jag skulle tejpa i går.
 
Använder du motorsågen som handverktyg och inte motorverktyg skulle jag nog säga att det är rätt säkert ;)
 
  • Haha
Hep
  • Laddar…
Andra strykningen. Barnen bestämde att man inte behöver fortsätta med samma färg.
Två nygjorda gröna fågelholkar på ett arbetsbord i en verkstad, med verktyg hängande på väggen i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under tiden de målade passade jag på att ordna upp i oredan av spillbitar.
Organiserad verkstad med verktyg och en hög av spillbitar i oreda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Välorganiserad verkstad med en låda fylld med träspill, verktyg på väggen och en sopkärl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pehu1004 och 18 till
  • Laddar…
Jag fortsätter utmana ödet. Eftersom jag lite slumpartat blev med vertikalfräs i mellandagarna var det dags att testa med nyinköpta falsfräsen. En respektingivande rackare, men knappast farligare än min morakniv.

Resultatet skitsnyggt och lent som en babyrumpa, fast jag får väl gå en kurs i hantera anhållet, för det var något av det fippligaste och mest svårmanövrerade jag stött på.

Nyinköpt svart Felder falsfräs för träbearbetning på en arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand som håller ett trästycke med en väl utförd fals fräst i träet i en verkstadsinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
gusvo085 och 21 till
  • Laddar…
Som den goda göteborgaren man är så har jag skjutit upp ett litet arbete till helgen. En av varningspuckarna i bilen behövde nya batterier och var naturligtvis lite sönder. En av de två lödpunkterna till batterihållaren hade släppt någon gång. Så det var inte batterierna som var slut så lite nöjd ändå.
Och varför jag skjutit upp det?
Tänk efter lite nu...

Det är ju la enna lôda ida!
Reparationsprojekt med lödkolv, lödtenn och varningspuck på träbord, bredvid brödskiva och tomat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Sthlm1891 och 12 till
  • Laddar…
Givit skären på skäggtrimmern en omgång på diamantbryne. Pannlampa, mikroskop och läsglasögon underlättar :seenoevil: :geek:
Bordsyta med skäggtrimmer, avmonterad skär, diamantbryne, pannlampa, mikroskop och multiverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på skär i skäggtrimmer efter vässning på diamantbryne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på slipade tänder på en skäggtrimmer med synliga slipmärken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
JohnnyKeba och 10 till
  • Laddar…
Underhållsvärmaren till badtunnan har kastat in handuken. Inom garantitiden men vad hjälper det då jag inte vill riva och ta isär slangkopplingar för att skicka tillbaka den. Felsökte på plats och tog loss termostaten. Kontaktblecket gav oändligt motstånd så putsade av ytorna och nu fungerar det igen :sweat::D
Multimeter, termostatdelar och verktyg på trädgolv, felsökning av badtunnevärmare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 10 till
  • Laddar…
Fipplat med dammsugarsystemet i verkstaden. Dammsugaren är kopplad på en Trådfri-plugg från Ikea som jag kan starta med en fjärrkontroll, bara att det blir så dålig stämning i cyklonhinken när jag startar den och alla spjäll är stängda. Kom på att jag hade några magnetsensorer jag kunde sätta på spjällen och förhindra att dammsugaren startar när alla är stängda.
Nu är det bara adaptrar mellan slangarna och maskinerna som ska skrivas ut på 3d-skrivaren och någon lösning för pelarborren sen är det typ klart. :D:thinking:

Verkstad med dammsugarsystem, Metabo bandsåg och olika verktyg, uppställda på arbetsbänkar och hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bylow och 20 till
  • Laddar…
Trähantverk på arbetsbänk med klämmor, limmade delar och verktyg i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sågat, limmat och målat.
Imorgon kommer upplösningen. :surprised:
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Jag har svarvat ner en bläckpenna, handlat 99 plastkulor mer än jag behövde (ska du ha tråd också? Nä tack jag ska inte göra halsband av dom) varav en gängats o fått en 45 gradersurfräsning+ gjort lite annat.

Svarvning av bläckpenna i maskin med synliga spån och roterande delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en blå bläckpenna svarvad med precision, framför en suddig svarvmaskin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plastkulor i olika färger i en genomskinlig påse, med en förpackning för bläckpennskniv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gängad plastkula med 45 graders urfräsning monterad på ett metallföremål, på en grå yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Rundade av lite blivande pluggar med med min gamla trotjänare excenterslipen.

För att vidare skära av lite av undersidan längs med fibrerna och halva vägen runt för att det inte ska trilskas i onödan när de sätts på plats.
Händer som bearbetar en träplugg med en fil bredvid flera rundade träpluggar på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och här är resultatet förutom färgen som senare ska målas på båda sidorna för säkerhets skull (så att de inte slår sig). Ett antal är tjockare p.g.a djupare hål där de ska platsa framöver.
Trärundlar i olika tjocklekar slipade till pluggar på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
S snajgel skrev:
Fipplat med dammsugarsystemet i verkstaden. Dammsugaren är kopplad på en Trådfri-plugg från Ikea som jag kan starta med en fjärrkontroll, bara att det blir så dålig stämning i cyklonhinken när jag startar den och alla spjäll är stängda. Kom på att jag hade några magnetsensorer jag kunde sätta på spjällen och förhindra att dammsugaren startar när alla är stängda.
Nu är det bara adaptrar mellan slangarna och maskinerna som ska skrivas ut på 3d-skrivaren och någon lösning för pelarborren sen är det typ klart. :D:thinking:

[bild]
Wow vi har ganska samma uppsättning av verktyg:rofl:. Jag har likadan borr, bänkslip, bandsåg(fast jag har Metabo bas 318). Jag har även byggt in en dammsugare(styrs med Trådlöst Nexa system) i ett Ikea skåp med en likadan cyklon och rörsystem. Har dock inga magnetsensorer, på mina hemmabyggda spjäll. Berätta gärna om du tycker att det fungerar bra med sensorerna.(y)
 
  • Gilla
snajgel
  • Laddar…
Man får vad man betalar för... Jag skrev tidigare i tråden om verktygsinköp att precisionen hos mitt nya maskinvattenpass dög för mina ändamål. Men jag hade fel. Undersidan var inte plan nog, så mätningarna på min svarv gick inte att få ihop. Det blev till att ta fram skavverktygen som jag skaffade för länge sen men aldrig använt.

Som nybörjare var det mesta knepigt; att få till en märkfärg från mitt pariserblå pigment, att få till en bra strykning på planskivan, och sedan själva skavandet. Så för någon som är van ser det nog inte något vidare ut, men vattenpasset blev i alla fall bättre! Nu har det åtminstone någorlunda kontakt över hela ytan.

Och så var det kul att prova skavning! Kan bli mer framöver.
 
  • Maskinvattenpass i ett fodral placerat på en inte helt plan yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lilllen och 8 till
  • Laddar…
Delvis konstruerad trapp med synliga avloppsrör och kabelhöljen under trappstegen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktyg och byggmaterial på arbetsbänk under renoveringsprojekt, inklusive klämmor och skruvdragare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verkstadsbild med byggmaterial och verktyg, inklusive en MDF-platta på arbetsbänk och en blå färgburk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis dolt avloppsrör och öppna vatten- och värmeledningar under en trappkonstruktion under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggt bort avloppsröret från övervåningen.
Tog nästan hela lördagen, man förstår att det skjutits på närmare 15!! år..
Nådde inte helt i mål då förhoppningen var att dölja vatten och värmeledningarna som syns på sista fotot, får bli grunna lite hur jag monterar den smartast, sedan åker trappkompassen fram till undersidan.

Renoverad trappavsats med osynliga avlopps- och värmerör samt påbörjad inklädnad och färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även inklädnad av vangstyckenas undersida har påbörjats. Lite färg, och nån sträng latex på det där så. :p
 
  • Gilla
FreQa och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.