Jag ska installera inbyggnadsugn och en induktionshäll ovanpå denna. Jag har fått nya kablar framdragna till gamla spisdosan (3 faser, jord och nolla). Ugnen levererades med stickpropp så till den har jag monterat ett infällt vägguttag 30 cm från spisdosan och drar en fas, jord och nolla från spisdosan.
Frågan är hur jag gör med induktionshällen? Jag tänker mig att antingen en fast anslutning i gamla spisdosan (vilket är enklast), eller så sätter jag ett infällt perilex-vägguttag på väggen jämte vägguttaget till spisen och en perilex-kontakt på kabeln från induktionshällen. Antar jag får sätta en extra djup rotdosa då eftersom perilexuttagen är lite djupare.
Frågan är alltså vad som är att föredra? Finns det någon mer fördel med ett perilex-uttag mer än att det är smidigare att flytta induktionshällen?

Gör du som enklast i dag , anslut i dosan , men se till att det blir rätt , du ska ju laga mat och det andra kan du ta senare ( om det blir gjort :confused: ) Sen ett utvändigt perilex är enklare med kabel in i dosan , lite stökigt med att få till det att få in ett infällt i dosan, kan gå men är trångt, så minsta motståndets lag gäller.

J jonaserik skrev:
Gör du som enklast i dag , anslut i dosan , men se till att det blir rätt , du ska ju laga mat och det andra kan du ta senare ( om det blir gjort :confused: ) Sen ett utvändigt perilex är enklare med kabel in i dosan , lite stökigt med att få till det att få in ett infällt i dosan, kan gå men är trångt, så minsta motståndets lag gäller.
Jag är osäker på om ett utvändigt perilex får plats bakom ugnen. Jag tycker det går ganska lätt att sätta invändigt när det inte är några reglar i vägen.
Ska jag sätta ett eget perilex till hällen så blir det ju även en extra kostnad på 300-400 kr för uttag, stickpropp och rotdosa.
Kanske ska köra med fast anslutning i befintliga dosan då. Är det godkänt med wago?

tommib
Finns det ens kopplingsdosor i ROT-modell? En vanlig spisdosa (dvs det man har till perilex) har samma cc-avstånd och diameter som en kopplingsdosa.

Jag hade satt dit ett infällt perilex till hällen, det är bekvämt när du behöver byta häll eller av någon annan anledning ta loss den. Även om du inte har några betänkligheter kring din grovt kriminella och dödsmördarlivsfarliga handling att koppla in hällen så kanske nästa ägare har det.

R Rooney skrev:
Jag är osäker på om ett utvändigt perilex får plats bakom ugnen. Jag tycker det går ganska lätt att sätta invändigt när det inte är några reglar i vägen.
Ska jag sätta ett eget perilex till hällen så blir det ju även en extra kostnad på 300-400 kr för uttag, stickpropp och rotdosa.
Kanske ska köra med fast anslutning i befintliga dosan då. Är det godkänt med wago?
Ja det är godkänt , men se till att dom är för 2,5 m2 då och kanske med 3 st instick då även ugnen ska kopplas in. Vet inte hur det är nu. Kom ihåg att hällen ska ha noll + två faser ( från matningen 2 faser till hällen och en till ugnen ) så det blir rätt där,kolla även kopplingen i hällen så färgerna är rätt om den är kopplad med kabel.

• Gilla
Rooney
  • Laddar…
Gör det som blir enklast. Perilexuttag och fast anslutning är två utmärkta alternativ.

• Gilla
Rooney
  • Laddar…
heisiandiishe
Säkert redan klart med din lösning, men när jag byggde om mitt kök så kunde jag använda alla befintliga uttag. Lyckades flytta viss el till nya platser och perilexen fick plats bakom ikeaskåpet bredvid häll och ugn. Har inte ens tänkt tanken tidigare men nog är det väl ok/godkänt att ha det uttaget placerat på väggen bakom skåpet bredvid ugnen?!

Ja om det är åtkomligt.

heisiandiishe
H hempularen skrev:
Ja om det är åtkomligt.
Tack! Ja, såtillvida att man får lossa översta lådan på det ikeaskåpet för att ta i och ur kontakten. Men det är inte inbyggt på något konstigt sätt‍♂️

Som sagt ROT dosa går bort, fel diameter. Men om det inte får plats utanpåliggande perilex, så borde detta vara svårt att få plats med en utanpåliggande kopplingsdosa också.
I vårt fritidshus som vi köpte häromåret, var det ett infällt perilex uttag. Jag kontrollmätte och blev glatt överraskad att nollan var framdragen. Tills jag upptäckte att det inte fanns någon jord. Visade sig att skyddsjord satt på nollanslutningen. Inget på skyddsjord.

OCH de hade l(nästan) lyckats få in uttaget i en vanlig apparatdosa. De hade skurit bort metallringen och yttre kanten på dosan. Då gick det att pressa in uttaget. Men nollanslutningen var knäckt, själva porslinet. Spisen använder dock inte nolla. Tur för de hade även kompletterat centralen med jfb.

Nu fanns ju inte fästringen så de hade satt genomgående skruv igenom fronten på uttaget in i väggen. Alltså plasfronten. Tog några timmar att öppna hål i väggen, montera spisdosa och dra i nya trådar.

heisiandiishe
H hempularen skrev:
Som sagt ROT dosa går bort, fel diameter. Men om det inte får plats utanpåliggande perilex, så borde detta vara svårt att få plats med en utanpåliggande kopplingsdosa också.
I vårt fritidshus som vi köpte häromåret, var det ett infällt perilex uttag. Jag kontrollmätte och blev glatt överraskad att nollan var framdragen. Tills jag upptäckte att det inte fanns någon jord. Visade sig att skyddsjord satt på nollanslutningen. Inget på skyddsjord.

OCH de hade l(nästan) lyckats få in uttaget i en vanlig apparatdosa. De hade skurit bort metallringen och yttre kanten på dosan. Då gick det att pressa in uttaget. Men nollanslutningen var knäckt, själva porslinet. Spisen använder dock inte nolla. Tur för de hade även kompletterat centralen med jfb.

Nu fanns ju inte fästringen så de hade satt genomgående skruv igenom fronten på uttaget in i väggen. Alltså plasfronten. Tog några timmar att öppna hål i väggen, montera spisdosa och dra i nya trådar.
Kan som vanligt konstatera att el är komplicerat. En kunnig elektriker löser alla möjliga situationer. Jag avstod från att dra fram ny el när jag gjorde om hela köket. Hade gärna haft ytterligare ett uttag och flyttat ett annat längre än vad som var möjligt. Men istället fick jag uppleva att jag klarade allt själv. Största problemet för mig var att bygga köket från höger till vänster och sektionsvis kapa 2-lagers och 3-lager gipsvägg, flytta el och sedan sätta igen. Idioti att jobba så men det gick vägen på inte alltför många dagar och vi kunde laga mat och diska i princip hela tiden. Jag vill dock helst aldrig göra om den proceduren. Näta ombyggnation ska allt ut och sedan byggas upp från scratch!

U
Bara som ett tips då frågan återkommer emellanåt och det kan vara bra att veta: ja, det finns rot-kopplingsdosor. Köpte själv på mig ett litet lager när dessa dykte upp för några år sedan:

https://www.elbutik.se/product.html/ed-wa-multidosa-plus-83?category_id=1960

Nu ser det ut att finnas från ytterligare någon tillverkare också men det är fortfarande ganska okända produkter.

heisiandiishe
U utgång skrev:
Bara som ett tips då frågan återkommer emellanåt och det kan vara bra att veta: ja, det finns rot-kopplingsdosor. Köpte själv på mig ett litet lager när dessa dykte upp för några år sedan:

[länk]

Nu ser det ut att finnas från ytterligare någon tillverkare också men det är fortfarande ganska okända produkter.
Hej! Tänker att det var en ”vanlig” rotdosa. Det använde vi till montering av två uttag när vi urslades med köksbygget. Puh. Frågan vi surrade om var perilexuttaget. Det var utanpåliggande och skrymmande. Men fanns inget vad jag kunde hitta som var infällt. Jag lyckades till slut flytta det relativt fläskiga perilexuttaget precis så många cm att det hamnade bredvid köksstommarna och sedan kunde användas som tidigare. Så rotdosor finns absolut men inte för infällnad av perilexuttag. Är väl säkert så att man inte ens får montera ett sådant uttag på annat sätt än utanpåliggande. Men jag är ju hobbyelektriker som kan flytta uttag och byta en strömställare. Mer än så kan jag inte och får jag ju inte göra!

U
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
"Så rotdosor finns absolut men inte för infällnad av perilexuttag."
På bilden nedan ligger en "vanlig" rot apparatdosa bredvid exakt den modell av rot kopplingsdosa jag länkade, för tydlighetens skull med monterat perilexuttag:

En vanlig rot apparatdosa bredvid en rot kopplingsdosa med perilexuttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

heisiandiishe
U utgång skrev:
På bilden nedan ligger en "vanlig" rot apparatdosa bredvid exakt den modell av rot kopplingsdosa jag länkade, för tydlighetens skull med monterat perilexuttag:

[bild]
Ja jag pratar nog i nattmössan. Det jag minns nu är att antingen så fanns inte infällt uttag att köpa på Bauhaus där jag var eller så blev jag uppmärksammad av deras rådgivare på att det skulle bli jäkligt trångt att få plats. Något stök var det men minns inte vad. Men då går det såklart att montera infällt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.