Nu har jag slagit ihop dessa två SketchUp-trådar till en.

Passar också på att svara på frågan om .jpg.

Välj File -> Export -> 2D Graphics så kan du spara som t.ex .jpg.

:) pinebar
 
  • Gilla
eternitkompis
  • Laddar…
Vilket suveränt program!

Har inte sett det tidigare men när jag nu hittade det i.s.f. AutoCad blev det riktigt kul att rita!

Hittar dock inget forum för det, helst vill jag ha ett på svenska. Har t.ex. bekymmer med hur man bestämmer var en rektangel ska ha sitt första hörn (exakt), det andra hörnet går ju att ange med kordinater men sen måste man mäta och flytta för att få rektangeln på rätt plats (eller dra en extra och sudda den).

/Tobben
 
Du får nog tänka om lite från AutoCad, du kan bara sätta första hörnet var som helst och itifrån den punkten är det 0,0 när du drar de andra linjerna eller måttsätter de andra linjerna, Det är ett skecth program och nästan inget som autocad men väldigt kul program.
 
Är det för att man ska "go pro" som det inte går? Finns ju ingen annan anledning. Nu ritar jag upp "mätrektanglar" och flyttar objekten till dem, men det känns onödigt.
Finns det verkligen inget forum? Någon som kan göra ett? Jag har webhotell och utrymme.
/Tobben
 
rusticola skrev:
Nu ritar jag upp "mätrektanglar" och flyttar objekten till dem, men det känns onödigt.
Jag vet inte riktigt hur det fungerar, men det skall gå att skapa något som heter "Construction Line" och "Construction Point" med hjälp av måttbandet.
Det kanske är något du kan använda i stället för mätrektanglarna. Det står lite om det i hjälpfilen.
 
Nämen, vilken fin tråd.

Slog ihop dessa
/Mats
Moderator
 
mats_o skrev:
Nämen, vilken fin tråd.

Slog ihop dessa
/Mats
Moderator
Allt finns redan på forumet. Det gäller bara att hitta det. :)
 
Och jag kände mig bara korkad när jag försökte göra en planritning av övervåningen i SU..... :(
 
Finns det färdiga saker att använda när man bygger/ritar ? Hadde vatt smidigt om man bara kunde plocka in 45x95 reglar o liknande från ett bibliotek. Eller måsta alla uppfinna detta själv / Var gång ?
 
Jo dom var ju billiga :))

Är det någon här på forumet som gjort en massa "byggsaker", typ reglar, trädäck m.m. så hade det varit trevligt om man kunde få/byta till sej det på något sätt.

Sen om någon har en bra guide till att lära ej programmet hade det varit kanon, eller om nån kan visa i närheten av Landskrona :)
 
Jag står med ett hus som är 4 våningar högt, och varje våningsplan nästan identiskt med varandra. Hur "staplar" jag dessa på varandra bäst?
 
zniff skrev:
Hur "staplar" jag dessa på varandra bäst?
Välj "move/copy" (se bild). Klicka på våning 2. Ta tag i ett av de nedre hörnen och dra med musen till motsvarande övre hörn på våning 1 o.s.v.
 
  • namnlös3.JPG
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.