Jag har ett nyligen installerat system (11/11) med Nibe Fighter 1215-7kw och 150 m hål.

Det jag funderar över är att jag tar ut 3 grader ur hålet i backen vilket är ok men det jag tycker är konstigt är att min IN temperatur på KB är ibland +1 grader och UT -2 grader resp +2 grader och -1 grader.

Ska det inte bli varmare KB än så, nog borde det vara närmare 7 grader på det djupet iallafall eller är jag ute och cyklar.

När jag läste i instruktionsboken så verkar det som om man ställer pumpen i ett forserande läge på KB sidan för att få bort luft och sånt i slangen för att efter 10 dagar skall regleras av pumpen.

Om det är så kanske inte värmen i backen hinner tas upp men att det blir så sedan, någon som vet?

jeppe skrev:
Jag har ett nyligen installerat system (11/11) med Nibe Fighter 1215-7kw och 150 m hål.

Det jag funderar över är att jag tar ut 3 grader ur hålet i backen vilket är ok men det jag tycker är konstigt är att min IN temperatur på KB är ibland +1 grader och UT -2 grader resp +2 grader och -1 grader.

Ska det inte bli varmare KB än så, nog borde det vara närmare 7 grader på det djupet iallafall eller är jag ute och cyklar.

När jag läste i instruktionsboken så verkar det som om man ställer pumpen i ett forserande läge på KB sidan för att få bort luft och sånt i slangen för att efter 10 dagar skall regleras av pumpen.

Om det är så kanske inte värmen i backen hinner tas upp men att det blir så sedan, någon som vet?  
Tre graders tempdiff låter väl rätt normalt. VPumpen reglerar alldrig kbpumpen - du har tre hastigheter att välja på och dessa ställs in på själva cirkulationspumpen. Det är den första du ser när du lyfter på motorhuven och jag inte missminner mig.

Tempskillnaden mellan Kb-r och Kb-f bör vara mellan 3-5 grader.
Ang Köldbärarpumpen så sitter den längst in av dom två c-pumparna som finns monterade på höger sida av pumpen.Normalt står den alltid på Max läget.
Man kan tvångsköra Köldbärarpumpen men det e inget normalt förfarande.Installatören bör ha haft en extern pump i en tunna när han luftade ur kollektorn.Normalt kör man då den externa pumpen(ofta en kraftig dränkpump,Grundfoss eller liknande) tillsammans med den interna pumpen i ett antal timmar.
Vet du om dom hittade mycket vatten i hålet?..

KarlXII KarlXII skrev:
Här har du lite mer kött på benen:
[länk]
Hej
Jag har bergvärme med Nibe 1210
Vad är vb r?

vb r = värmebärare returledning.

Jag har Nibe 1215
Och vad är normalt för vb r?

Det beror på vad du har för värmesystem och hur kallt det är ute.

Walid Tanta Walid Tanta skrev:
Jag har Nibe 1215
Och vad är normalt för vb r?
Ungefär 8-10 grader lägre än VB-f, är optimalt vid värmedrift.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.