Hej!

Bor i ett flerfamiljshus från 1906 med mekanisk frånluft som har installerats senare. Vår lägenhet har frånluft i kök, två badrum och ett av sovrummen. Tilluft från ventiler ovanför fönstren i sov- och vardagsrum.

Frånluften i sovrummet för mycket oväsen från sig och jag funderar på att flytta den till angränsande korridor.

Dörren mot sovrum 1 skulle då även behöva kompletteras med en luftspalt i ovankant (den enda dörren i lägenheten som idag saknar luftspalt).

Hur ser mina möjligheter ut om jag vill ändra i lägenhetens ventilation på det här sättet? Finns det några fallgropar här vad beträffar OVK?

Det kommer att krävas ett OK från föreningens styrelse - men jag misstänker att detta är starkt förenat med just reglerna kring OVK. Om det går att göra ändringen utan påverkan på OVK ser jag inte att det kan bli ett nej.

• Ritning av lägenhet med markerade frånluftsventiler i kök och sovrum samt pil för föreslagen flytt av sovrumsventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D dam-dam skrev:
Hej!

Bor i ett flerfamiljshus från 1906 med mekanisk frånluft som har installerats senare. Vår lägenhet har frånluft i kök, två badrum och ett av sovrummen. Tilluft från ventiler ovanför fönstren i sov- och vardagsrum.

Frånluften i sovrummet för mycket oväsen från sig och jag funderar på att flytta den till angränsande korridor.

Dörren mot sovrum 1 skulle då även behöva kompletteras med en luftspalt i ovankant (den enda dörren i lägenheten som idag saknar luftspalt).

Hur ser mina möjligheter ut om jag vill ändra i lägenhetens ventilation på det här sättet? Finns det några fallgropar här vad beträffar OVK?

Det kommer att krävas ett OK från föreningens styrelse - men jag misstänker att detta är starkt förenat med just reglerna kring OVK. Om det går att göra ändringen utan påverkan på OVK ser jag inte att det kan bli ett nej.
Är du säker på att det är frånluft?
Frånluft monteras normalt i våtutrymmen samt kök.

T Tompafix skrev:
Är du säker på att det är frånluft?
Frånluft monteras normalt i våtutrymmen samt kök.
Japp! 100% säker. Det är bra tryck i den också.

Börja med att proppa röret och känns efter lite, kommer knappast påverka hela systemet. Det är helt fel som det är nu.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
D dam-dam skrev:
Japp! 100% säker. Det är bra tryck i den också.
Är det synliga rör eller? Frånluft i sovrum är som sagt fel.

Ja, där måste någon tänkt fel från början..
Det går ju att flytta den, sedan kan det bli mycket jobb med det.

Att bara ta bort den eller plugga den är inget vidare, då blir det obalans i lägenheten i övrigt.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Börja med att proppa röret och känns efter lite, kommer knappast påverka hela systemet. Det är helt fel som det är nu.
Jag har provat att proppa igen röret och tycker inte att försämringen är märkbar. Inte heller på morgonen efter att två vuxna och barn har sovit hela natten.

T Tompafix skrev:
Är det synliga rör eller? Frånluft i sovrum är som sagt fel.
Just nu är rören synliga - men det beror på att jag har rivit ned ett par undertak (som sattes upp i samband med att ventilationen byggdes på 70-talet). Alla lägenheter i fastigheten av samma storlek har samma lösning.

Är det fel eller bara onödigt? I och med att dörren mot sovrummet idag saknar luftspalt - kan man tänka sig att man ville göra sovrummet till ett "eget litet system" - med egen tilluft (från fönster) och frånluft?

Om jag flyttar frånluften till korridoren så blir ju lägenhetens totala flöde av frånluft detsamma - vilket borde vara bra. Men uppstår det då en risk att det "nya" frånluftsdonet "drar ut" fuktig luft från badrummet ut till korridoren? Och är det i så fall nåt att oroa sig över? Badrummet har egen frånluft - men är det ändå en risk?

BirgitS
För att föreningen ska godkänna ändringen så kan det underlätta om du anlitar en ventilationsexpert, t.ex. på företaget som brukar göra OVK, som skriver ett intyg på att de anser att det vare sig kommer att försämra för föreningen, dig eller dina grannar.

• Gilla
dam-dam
  • Laddar…
Det är som påpekats fel placering med frånluft i sovrummet. Om, man utgår ifrån att donet behövs för att klara hela bostaden behov är det en bra ide att flytta den dit du förslår.

I och med att det är mer rätt och att det inte påverkar totalflödet hade jag inte frågt någon. Om frånluftsflödet på totalen är större än nödvändigt är det enklaste bara vara att locka donet.

• Gilla
dam-dam
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det här är också en så pass stor ändring att det krävs en anmälan till kommunen inte arbetet påbörjas.

Från början hade troligen lägenheten kakelugnar i originalrummen och en vedspis i köket. Dessa stod för frånluften. Tilluft genom klaffventiler i vägg var det vanligaste 1906.

Sen har något installerat detta system. Den konstiga frånluften i sovrummet kan ju ha handlat om att det var ett kök när det begav sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.