Jag ska bygga ett skjul/uthus och vill ha stående obehandlad panel på detta (främst för att slippa måla, dessutom blir det nog vackert med tiden när det grånar).

På vanligt panelvirke är ju utsidan ohyvlad för att ytbehandling skall fästa bättre. I mitt fall borde jag väl snarare vilja ha en hyvlad yta för att hjälpa regnstänk att rinna av samt kanske minimera upptaget av fukt i luften?

Vilket alternativ rekommenderas:

1) använda vanligt panelvirke (gran) som monteras "bak och fram" med hyvlade sidan utåt? Eller är de sågade med en förväntad bågning pga årsringarna i åtanke som då blir felvänd?

2) skaffa hyvlad panel från nåt lokalt sågverk

3) eller tror ni det blir tillräckligt "vattenavvisande" att montera som vanligt med sågade sidan utåt, (med raggen nedåt förstås då).

S
Skaffa asp. Perfekt som obehandlad fasad. Blir jämnt silvergrå efter två år.

S sinuslinus skrev:
Skaffa asp. Perfekt som obehandlad fasad. Blir jämnt silvergrå efter två år.
Trodde inte asp lämpade sig för utomhusanvändning - tappade några vedträn av asp ute i gräset i våras som jag hittade på hösten och de verkar brytas ner fortare än t.o.m. björk!

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
S
V Vrångstrupe skrev:
Trodde inte asp lämpade sig för utomhusanvändning - tappade några vedträn av asp ute i gräset i våras som jag hittade på hösten och de verkar brytas ner fortare än t.o.m. björk!
Asp är motståndskraftigt om det får torka upp emellanåt men inte alls motståndskraftig som du märkte i markkontakt.

Asp är vanligt vid norska kusten som fasadmaterial.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Asp är motståndskraftigt om det får torka upp emellanåt men inte alls motståndskraftig som du märkte i markkontakt.

Asp är vanligt vid norska kusten som fasadmaterial.
Ok intressant! Lutar nog dock åt billigt standardvirke (läs gran). Frågan kvarstår angående hyvlad/sågad yta och eventuell "bakochfram" montering...

Ingen som har någon erfarenhet/rekommendation avseende ytstrukturen för obehandlad panel? Duger det med sågad yta, eller blir det avsevärt bättre med hyvlad yta?

V Vrångstrupe skrev:
Vilket alternativ rekommenderas:
Jag skulle inte satt upp obehandlade bräder alls!
(Möjligen teak i så fall.)
Kan du inte slaska över dem med Jotun Trebitt i alla fall.
Och vända sågade sidan utåt.

Sågade ytan ska vara utåt och ska du vara riktigt noga för att vatten ska rinna av så ska do känna åt vilket håll fibrerna ligger , med handske så känns om du fastnar eller åker kana, fastnar så det vara nedåt blir som en päls då. Nu tror jag inte att det är mer ett fåtal som gör så, utan bara smäller upp panelen och målar. Varför inte lägga på en lasyr/vitrol av något slag och trät kommer att mörkna som du vill. Att tro att panelen kommer att bli helt grå kan du glömma, den antager en något spräcklig nyans mellan grå och svart beroende hur solen lyser på uthuset.

J jonaserik skrev:
Sågade ytan ska vara utåt och ska du vara riktigt noga för att vatten ska rinna av så ska do känna åt vilket håll fibrerna ligger , med handske så känns om du fastnar eller åker kana, fastnar så det vara nedåt blir som en päls då. Nu tror jag inte att det är mer ett fåtal som gör så, utan bara smäller upp panelen och målar. Varför inte lägga på en lasyr/vitrol av något slag och trät kommer att mörkna som du vill. Att tro att panelen kommer att bli helt grå kan du glömma, den antager en något spräcklig nyans mellan grå och svart beroende hur solen lyser på uthuset.
Tack för svar!

Det estetiska är sekundärt, men skulle vilja få någorlunda livslängd. En del sprickor med tiden och flammighet räknar jag med. Om den klarar sig 20 år innan den behöver bytas är jag nöjd. Och då kan den få vara i ganska dåligt skick.

Många ggr är livslängd detsamma som torkarträ i naturen, med målning av någon färg kan det bli så ev fukt inte torkar ur. har järnvitrol på huset , gjordes för ca 20 år sen och ingen räta ännu. Fräscht virke fortfarande.

Vi har kört obehandlad ramsågad granpanel till vårt hus vi bygger just nu

Ohyvlat obehandlat trä har en annan otrevlig egenhet.
Det drar till sig getingar när det blir grått. Perfekt att bygga bon med.

Isakare Isakare skrev:
Ohyvlat obehandlat trä har en annan otrevlig egenhet.
Det drar till sig getingar när det blir grått. Perfekt att bygga bon med.
Bra poäng. Sett de små rackarna sitta och tugga i sig på olika trärena ytor häromkring...
Det hamnar definitivt på pluskontot avseende ytbehandling

Man målar för utseendet inte för hållbarheten.
Omålad stående locklistpanel med kärnsidorna utåt och rotändorna uppåt (så som man alltid skall vända bräder utomhus) brukar stå sig ungefär 100 år. Bräderna blir snabbt väderbitna och skrovliga och kan få litet påväxt av alger eller svartmögel men det har ingen betydelse. Sågad yta fungerar bra för utan blir ändå skrovlig efter några år hur slät den än var i början. Både gran och asp fungerar bra.
Spika inte bräderna för hårt och spika fast ribborna med fyratumsspik som går i springan mellan bräderna. Då har bräderna möjlighet att leva med fuktvariationerna. Träet krymper och sväller snabbare när det inte är målat.

Många moderna färger och träskyddsmedel förkortar livslängden på träet i stället för att förlänga den. Du kan gott lämna brädslåningen obehandlad och spara kostnaden och besväret att måla.

• Gilla
Pia-Maria Thoren och 5 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Man målar för utseendet inte för hållbarheten.
Omålad stående locklistpanel med kärnsidorna utåt och rotändorna uppåt (så som man alltid skall vända bräder utomhus) brukar stå sig ungefär 100 år. Bräderna blir snabbt väderbitna och skrovliga och kan få litet påväxt av alger eller svartmögel men det har ingen betydelse. Sågad yta fungerar bra för utan blir ändå skrovlig efter några år hur slät den än var i början. Både gran och asp fungerar bra.
Spika inte bräderna för hårt och spika fast ribborna med fyratumsspik som går i springan mellan bräderna. Då har bräderna möjlighet att leva med fuktvariationerna. Träet krymper och sväller snabbare när det inte är målat.

Många moderna färger och träskyddsmedel förkortar livslängden på träet i stället för att förlänga den. Du kan gott lämna brädslåningen obehandlad och spara kostnaden och besväret att måla.
Det var något sånt här jag hoppades på, tänker nog låta min confirmation-bias ta över här och köra på detta spår :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.