Hej alla,

Jag ska måla några rum och tänkte ta bort de vanliga golvlisterna och ersätta dem med en osynlig golvlist. På engelska heter det "reveal beads". Man skruvar in dem i gipsskivan och sedan spacka över och måla. Resultat blir en skugg effekt på golvet, en jämn gap mellan golvet och gipsskivan.

Jäkligt svårt att hitta på de vanliga svenska byggvaruhusen. Det hjälper inte att vanliga översättningar på de engelska ord till svenska ger rätt tokiga resultat.

Utöver frågan om vad dessa heter på svenska tar jag tacksamt emot tips och idéer om golvlister. Jag vill göra allt annat än att använda vanliga fyrkantiga, dammsamlande golvlister.

Tack o bock.

/William

Bild?

MrJay
Jag misstänker du syftar på ”Shadow Gap skirting” .. Reveal beads har jag då aldrig hört talas om.

56e4a58ead7990250693dac1761c835f.jpg

• Gilla
WillB
  • Laddar…
Kärt barn verkar ha många namn.
021285044-main-v2.jpg

• Gilla
WillB
  • Laddar…
WillB WillB skrev:
Jag vill göra allt annat än att använda vanliga fyrkantiga, dammsamlande golvlister.
De där "beadsen" måste väl också vara duktiga dammsamlare?

"Bead" på svenska betyder ju pärla. Så då måste det vara pärlspont :D

• Haha
cpalm
  • Laddar…
"Bead" verkar också ha betydelsen "list", vilket ju stämmer här. Sedan ser "reveal" ut att ha att göra med att förskjuta eller sänka en bräda så att kanten, "the reveal", blir synlig: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Reveal_(carpentry). Fals på svenska? Och hjälpte det med att få fram hela den svenska termen? Nej, men jag tyckte det var intressant språkligt :D Mitt förslag: falslist. Förmodligen helt fel.

MrJay MrJay skrev:
Jag misstänker du syftar på ”Shadow Gap skirting” .. Reveal beads har jag då aldrig hört talas om.

[bild]
Ja, det är så jag menar. Nu hade jag tänkt ha "shadow gap" vid golvet, "floating walls". Men samma princip. Jag ska söka på "shadow gap skirting" och se vad jag kan hitta. "Reveal beads" användes av några DIY videos på YT.

• Gilla
Ellen223
  • Laddar…
K Kane skrev:
Kärt barn verkar ha många namn.
[bild]
Tack det var en bra bild med ett flertal olika namn på det jag söker. Nu måste jag hitta det hos de svenska byggvaruhusen.

K Kane skrev:
De där "beadsen" måste väl också vara duktiga dammsamlare?
Som det är nu är golvlisterna redan en dammsamlare. Jag tänker så att om jag har gapet längs med golvet 1-2cm så kommer dammet att sugas ut med dammsugare eller torkas bort med svabben. Det blir inte så djupt heller. Det ska bara in under gipsskivan sedan en böjd kant ned mot golvet.

Hammarskallen Hammarskallen skrev:
"Bead" på svenska betyder ju pärla. Så då måste det vara pärlspont :D
Rolig översättning! Klart att jag sökte på det också. Nja inte riktigt det jag söker. Det finns en annan som har svarat med bild som visar lite bättre vad jag vill göra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.