Allemansrättens framtid

  • Antal röster
    174
A
B nord123 skrev:
Den svenska avundsjukan, för de som själva inte vill arbeta eller få skit under naglarna...?
Varför inte kritisera staten, kommuner & kyrkan som är de största markägarna och som är sämst på att sköta dessa...
:cool::cool:
sveaskog avverkar allt för att göda staten..
kyrkan avverkar för att göda sin kassa..
kommuner... De återbeskogar ju inte ens..
 
hsd
B nord123 skrev:
Alle mans rätten används inte minst av myndigheter och domstolar för att sätta stopp för jordägare att bruka sin ärligt ägda jord eller sätta stopp för att uppföra byggnader eller bryggor på jorden.
Jordägarens brygga kan till exempel avslås med hänvisning till allemansrätten samtidigt som allmänheten med stöd av att få allemansrätten bevarad har rätt att vända sig till Länsstyrelsen för ett föreläggande om ett avlägsnade då en Jordägare satt upp en gärdsgård eller fårastängsel som spärrar allmänhetens åtkomst.

Oorimmligt? ......det är precis vad det är....
:cool:
Ägaren kan sätta upp en "trappa" ( kommer inte ihåg vad det heter) över stängsel så att allmänheten kan gå över marken och staketet
Komplettera med en skylt "varning för tjuren" :surprised:
 
  • Haha
1
  • Laddar…
hsd
Maskintok skrev:
sveaskog avverkar allt för att göda staten..
kyrkan avverkar för att göda sin kassa..
kommuner... De återbeskogar ju inte ens..
Frösådd ;)
 
  • Haha
1
  • Laddar…
A
hsd hsd skrev:
Frösådd ;)
Ja man kan kalla det för det.. självsådd..
Men det är egentligen inte lagligt enligt skogsvårdslagen...
 
hsd
Här i småländska skogarna är det de vanligaste, väldigt sällsynt att någon går ut och planterar
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
A
hsd hsd skrev:
Här i småländska skogarna är det de vanligaste, väldigt sällsynt att någon går ut och planterar
ni må ju ha sådd eller fröträd isåfall..?
För självsådd för att få upp skog är inte som sagt helt lagligt... även om Skogsstyrelsen nu godkänner mer Björk som huvudstam.
Men al, asp, rönn, sälg är det inte... Och dessa brukar man hitta främst i såna föryngringar..
 
T
B nord123 skrev:
Den svenska avundsjukan, för de som själva inte vill arbeta eller få skit under naglarna...?
Varför inte kritisera staten, kommuner & kyrkan som är de största markägarna och som är sämst på att sköta dessa...
:cool::cool:
Men det är inte stat, kommun och kyrka som driver på om att försämra allemansrätten, det kommer från privata markägare.
Nej, jag är inte avundsjuk på girighet eller på det dom tror sig äga, dom har inget jag vill ha. Jag fiskar i vattnen, vandrar, slår upp mitt tält, gör ett snide framför lägerbrasan på kvällen, plockar mina bär och min svamp och äger allt, allemansrätt eller ej. Finns inget att vara avundsjuk på helt enkelt. jag har haft skog och lantbruk och min beskärda del av skit under naglarna också för den delen men har aldrig haft åsikter mot allemansrätten, den har alltid varit självklar och haft mitt stora stöd.
Allemansrätten är en rest av det som fortfarande är bra med det här landet. Så det är väl inte förvånande att man vill ta död på den också. Men tvärtom kommer det nog slå tillbaka eftersom allt fler börjar ifrågasätta tingens ordning och förr eller senare kommer äganderätten över våra gemensamma resurser hamna under logikens och etikens lupp.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
A
den enda vägen framåt är att stärka äganderätten och kasta ut mp och dess anhängare från landet...

såna som tror att ägandet kommer minska..
behöver en rejäl kalldusch och en enkelbiljett till Korea.. För där gillar de kommunism...
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
B
Det borde finnas ett alternativ att rösta på :
Att stärka allemansrätten till att gälla allt och inget:
Ingen ska då äga något överhuvudtaget alla ska ha samma rätt till allt bilar, hus, pengar, kvinnor, vin, sång, säng Ingen ska behöva arbeta eller skita ner sig..mm mm

:cool::cool:

Det kan jag rösta på
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
hsd
Fröträd har jag hört, har ingen skog själv
 
A
hsd hsd skrev:
Fröträd har jag hört, har ingen skog själv
Det är en godkänd metod.
Då lämnar man fröträd..
Men med självsådd så menar man att naturen sköter detta själv och det är inte helt enligt lagboken...
 
hsd hsd skrev:
Här i småländska skogarna är det de vanligaste, väldigt sällsynt att någon går ut och planterar
Då antar jag att du har mest tallskog runt dig. Gran vet jag ingen som bara låter fröså sig.
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jag går inte i närheten av grillplatser, båtar, bryggor, badstränder mm..
Jag anser dessa ligga utanför allemansrätten.. vad ni anser får stå för er...
Fast det här handlar inte om vad man själv gör, utan vad man får acceptera att andra gör. Och ur det perspektivet är dina exempel med bred marginal sådana som faller inom allemansrätten.
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast det här handlar inte om vad man själv gör, utan vad man får acceptera att andra gör. Och ur det perspektivet är dina exempel med bred marginal sådana som faller inom allemansrätten.
Och jag kan bara se till vad jag gör.
Och skulle andra välja att visa hänsyn dvs respektera andras ägande så skulle detta inte vara något problem alls..
Men då ska man lämna bryggor, stränder, grillplatser ifred.. allt där det syns att någon anlagt detta..
 
hsd
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då antar jag att du har mest tallskog runt dig. Gran vet jag ingen som bara låter fröså sig.
Stämmer nog när jag tänker efter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.