Allemansrättens framtid

  • Antal röster
    174
B nord123 skrev:
Det är just detta Alle mans rätten är icket rättsligt definierat....??

Hur kan då allmänheten och naturvårdsverket påstå att ett visst handlande ger dem rättigheter????

Hur kan då turist företag, Naturvårdsverket m fl påstå att "alle mans rätt" ger dem rätt att bedriva vinstdrivande näringsverksamhet på landsbygdens näringsfastigheter, utan att vilja prata med eller ens berätta om deras avsikter med den drabbade näringsfastighetsägaren?

Stämmer detta med den enda definition och lagtext som jag vet och finns i Miljöbalken 7:1
"var och en som utnyttjar allemansrätten eller annars vistas i naturer ska visa hänsyn och varsamhet i sitt umgänge med den"

Ingenstans i lagtexter står att finna vad rätten exakt innebär?
Ordalydelsen av "hänsyn" och "varsamhet i sitt umgänge med den" .
Medför en omöjlighet att förstå vad som avses med texten

Det saknas alltså lagstöd.!
Var hittar man lagstöd för att vinstdrivande näringsverksamhet får bedrivas på privata jordbruks fastigheter,
Då får man lika gärna bedriva vinstdrivande företag på kommunens marker utan att betala markhyra.
Allemansrätten är egentligen ett "låneavtal" om fast egendom med ingångsvärden som är minst 90 år gamla. Inga nya omständigheter har alltså tillförts detta "låneavtal" på minst 90 år vilket t.ex. gör att mountainbike-cykling i skog inte innefattas av "allemansrätten"
 
A
M Maijckel skrev:
Allemansrätten är egentligen ett "låneavtal" om fast egendom med ingångsvärden som är minst 90 år gamla. Inga nya omständigheter har alltså tillförts detta "låneavtal" på minst 90 år vilket t.ex. gör att mountainbike-cykling i skog inte innefattas av "allemansrätten"
intressant.. Då många hävdar tvärtom.. :thinking:
 
Maskintok skrev:
Och jag går aldrig närmare än 300 m från hus, då finner jag annan väg.
Det måste vara jobbigt i tätbebyggda områden.
Eller menar du att du stör de boende om du går förbi huset 290 meter in i skogen, men inte om du går förbi på gatan utanför?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Det måste vara jobbigt i tätbebyggda områden.
Eller menar du att du stör de boende om du går förbi huset 290 meter in i skogen, men inte om du går förbi på gatan utanför?
Går inte i såna områden alls.
Där är skillnaden..

vem fan skulle vilja det?
 
Maskintok skrev:
intressant.. Då många hävdar tvärtom.. :thinking:
Det kostar inget att "hävda" saker ;)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
M Maijckel skrev:
Det kostar inget att "hävda" saker ;)
Nja... Det stämmer... Men till slut så får detta konsekvenser om det inte finns lagstöd...
Då kan fler höja rösten för att vilja bli av med rätten.. Då den utnyttjas för fel och skadade utövning...
 
B
Alle mans rätten används inte minst av myndigheter och domstolar för att sätta stopp för jordägare att bruka sin ärligt ägda jord eller sätta stopp för att uppföra byggnader eller bryggor på jorden.
Jordägarens brygga kan till exempel avslås med hänvisning till allemansrätten samtidigt som allmänheten med stöd av att få allemansrätten bevarad har rätt att vända sig till Länsstyrelsen för ett föreläggande om ett avlägsnade då en Jordägare satt upp en gärdsgård eller fårastängsel som spärrar allmänhetens åtkomst.

Oorimmligt? ......det är precis vad det är....
:cool:
 
Maskintok skrev:
Nja... Det stämmer... Men till slut så får detta konsekvenser om det inte finns lagstöd...
Då kan fler höja rösten för att vilja bli av med rätten.. Då den utnyttjas för fel och skadade utövning...
Man blir nog inte av med allemansrätten i första taget, men däremot behöver det styras upp vad allemansrätten egentligen innebär, och där gör naturvårdsverket för närvarande tyvärr ett ganska dåligt jobb.
 
T
skoge skoge skrev:
Då det är några trådar om allemansrätten så är det dags för en diskussion om framtiden för den.
Kan inte rösta eftersom alternativen att låta den vara eller att stärka allemansrätten saknas.
 
  • Gilla
Roffe_riff och 2 till
  • Laddar…
A
M Maijckel skrev:
Man blir nog inte av med allemansrätten i första taget, men däremot behöver det styras upp vad allemansrätten egentligen innebär, och där gör naturvårdsverket för närvarande tyvärr ett ganska dåligt jobb.
M Maijckel skrev:
Man blir nog inte av med allemansrätten i första taget, men däremot behöver det styras upp vad allemansrätten egentligen innebär, och där gör naturvårdsverket för närvarande tyvärr ett ganska dåligt jobb.
Naturvårdsverket... helvetet på jorden..
Den myndigheten kan de lägga ner..
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
T
B nord123 skrev:
Alle mans rätten används inte minst av myndigheter och domstolar för att sätta stopp för jordägare att bruka sin ärligt ägda jord eller sätta stopp för att uppföra byggnader eller bryggor på jorden.
Jordägarens brygga kan till exempel avslås med hänvisning till allemansrätten samtidigt som allmänheten med stöd av att få allemansrätten bevarad har rätt att vända sig till Länsstyrelsen för ett föreläggande om ett avlägsnade då en Jordägare satt upp en gärdsgård eller fårastängsel som spärrar allmänhetens åtkomst.

Oorimmligt? ......det är precis vad det är....
:cool:
Stort markägande i sig är väl det orimliga och föreställningen att man kan äga jord och vatten långt utöver sina försörjningsbehov. Det är alla människors resurser.
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
A
härligt..
ingen skall äga något.. typisk kommunism
Inga ägodelar, ingen egendom..

Tråkigt för svensk ekonomi att sveaskog inte ska äga mark och skog.. :thinking:
samt att kommuner inte skall äga.. inga nya byggnationer.. (y)
inga lägenheter eller hus.. (y)
toppen.. alla som söker bostad. sök er till annat land.. Eller ännu bättre... ta över någon annans hus/bostad.. Då dessa inte skall ägas.. :thinking:(y):cool::cool:
 
Maskintok skrev:
Går inte i såna områden alls.
Där är skillnaden..
Så du åker aldrig in till nåt samhälle???
 
B
Maskintok skrev:
Nja... Det stämmer... Men till slut så får detta konsekvenser om det inte finns lagstöd...
Då kan fler höja rösten för att vilja bli av med rätten.. Då den utnyttjas för fel och skadade utövning...
T tobiast skrev:
Stort markägande i sig är väl det orimliga och föreställningen att man kan äga jord och vatten långt utöver sina försörjningsbehov. Det är alla människors resurser.
Den svenska avundsjukan, för de som själva inte vill arbeta eller få skit under naglarna...?
Varför inte kritisera staten, kommuner & kyrkan som är de största markägarna och som är sämst på att sköta dessa...
:cool::cool:
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
L lat skrev:
Så du åker aldrig in till nåt samhälle???
Jo det händer.
Och varför skulle jag gå runt där?
Jag åker till parkeringen och handlar det jag ska sedan åker jag hem.. Varför skulle jag välja att röra mig där folk bor?

De affärer som har parkering äger marken eller så är det kommunens..
Inga större problem där inte..
Men det är fan inga bostäder där inte...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.