21 702 läst · 12 svar
22k läst
12 svar
Klippo Lawnmaster
Någon som köpt och äger detta monster till gräsklippare? Är den värd ca. 15000 kr? Omdömen tack! Måste ha lite kött på benen innan jag går hem och bönar och ber till frugan att vi bara MÅSTE köpa denna
"Gräskändisen" Olle Berg (http://www.olleberg.nu) kör nog med den tror jag. Säkert galet bra resultat men kraven på underarbete, skötsel och klippintervall ökar nog rätt drastiskt. Inget kul att dra på en kotte med en sådan klippare misstänker jag
Tror jag inte, sist jag kollade på hans hemsida och små filmer så körde han runt med en Atco BalmoralOlaF skrev:
Jodå, Olle Berg har bytt till Klippo. Älskar man att få en gräsmatta likt en golfgreen så är Klippos Lawnmaster det enda rätta. Förvånansvärt få alternativ till denna klippare på marknaden (därav priset). Jag kör en Gardena 380 batteridriven men den är "för plastig" och saknar vält. Klipper dock helt ok men livslängden blir nog ej mer än 4-5 år.
I stand corrected. Följande går att läsa på hans forum:
Hejsan!
Huvudorsaken till att jag gick över till Klippo var att Atcos service i Sverige var enligt min mening katastrofal. Fick vänta på en vaier till Atcon i två månader, som innebar att jag inte kunde använda klipparen på hela sommaren. Tur att jag då hade den gamla Atcon kvar. Orsaken till att Berg och Nycander slutade med att importera Atcons maskiner var att de fick vänta i flera månader på reservdelar. Jag fick lägga upp ett eget reservlager för ca 5.000 kronor. Har aldrig påstått att Atco är en dålig maskin utan tvärtom det är en mycket bra cylinderklippare. Har under åren uppstått en del fel, men troligen inte mer än någon annan maskin.
Klipper väldigt fint. Som upplysning kan jag nämna att jag under de två åren jag haft Klippon så har hittills inget hänt med denna maskin. "Peppar, peppar". Köper Du en Atco se till att Du får en garanti att Du kan få en reservdel snabbt och att någon kan serva den åt Dig. Klippo däremot har en massa serviceverkstäder runt om i lande med ett reservdelslager. Jag själv väderar detta högt, om det händer något.
Hälsningar
Olle Berg
Hejsan!
Huvudorsaken till att jag gick över till Klippo var att Atcos service i Sverige var enligt min mening katastrofal. Fick vänta på en vaier till Atcon i två månader, som innebar att jag inte kunde använda klipparen på hela sommaren. Tur att jag då hade den gamla Atcon kvar. Orsaken till att Berg och Nycander slutade med att importera Atcons maskiner var att de fick vänta i flera månader på reservdelar. Jag fick lägga upp ett eget reservlager för ca 5.000 kronor. Har aldrig påstått att Atco är en dålig maskin utan tvärtom det är en mycket bra cylinderklippare. Har under åren uppstått en del fel, men troligen inte mer än någon annan maskin.
Klipper väldigt fint. Som upplysning kan jag nämna att jag under de två åren jag haft Klippon så har hittills inget hänt med denna maskin. "Peppar, peppar". Köper Du en Atco se till att Du får en garanti att Du kan få en reservdel snabbt och att någon kan serva den åt Dig. Klippo däremot har en massa serviceverkstäder runt om i lande med ett reservdelslager. Jag själv väderar detta högt, om det händer något.
Hälsningar
Olle Berg
Har en god vän som är gräsmatte fanatiker samt jobbar på golfbana, fick möjligheten att låna en exakt likadan klippare som du visar.
Tyvärr så är det så som ni säger att det kräver mycket av gräsmattan, min gräsmatta är lite ojämn samt mossa på sina ställen, så det jag trodde skulle bli en häftigt upplevelse blev en jäv*ligt jobbig dragkamp med en stor gräsklippare.
Men om man tittar på min kompis nya jämna fina gräsmatta så är det nog inge snack om att den är en bra klippare
Tyvärr så är det så som ni säger att det kräver mycket av gräsmattan, min gräsmatta är lite ojämn samt mossa på sina ställen, så det jag trodde skulle bli en häftigt upplevelse blev en jäv*ligt jobbig dragkamp med en stor gräsklippare.
Men om man tittar på min kompis nya jämna fina gräsmatta så är det nog inge snack om att den är en bra klippare
Jag kör idag efter Olle´s program och skall nu i år ge mig på vertikalskärningen för första gången.
mitt problem är dock som jag ser det att jag har för mjuk gräsmatta.
Jag klipper idag med en Husqvarna R150S med uppsamlare och är väldigt nöjd med de framsteg gräsmattan gjort under det senaste året och jag har blivit av med en massa mossa bara genom gödsling och att klippa gräset högre.
Dock så är det så att även om jag har klipparen på högsta klipplängd så tycker jag den klipper lågt vilket beror på att klipparen sjunker ner i det mjuka underlaget ( mossa under gräset ). Nu skall jag ju vertikalskära i nästa vecka samt stödså och dressa så hoppas jag på bättre resultat längre fram i sommar.
Tänkte att jag kör på detta vis tills jag fått gräsmattan såpass slät och hård att en cylinderklippare är motiverad.
Dock så har jag bara ca 800kvm så jag är lite inne på en handjagare av god kvalitet då dagens är en hel del mer lättrullade än dom för 10-15år sedan.
mitt problem är dock som jag ser det att jag har för mjuk gräsmatta.
Jag klipper idag med en Husqvarna R150S med uppsamlare och är väldigt nöjd med de framsteg gräsmattan gjort under det senaste året och jag har blivit av med en massa mossa bara genom gödsling och att klippa gräset högre.
Dock så är det så att även om jag har klipparen på högsta klipplängd så tycker jag den klipper lågt vilket beror på att klipparen sjunker ner i det mjuka underlaget ( mossa under gräset ). Nu skall jag ju vertikalskära i nästa vecka samt stödså och dressa så hoppas jag på bättre resultat längre fram i sommar.
Tänkte att jag kör på detta vis tills jag fått gräsmattan såpass slät och hård att en cylinderklippare är motiverad.
Dock så har jag bara ca 800kvm så jag är lite inne på en handjagare av god kvalitet då dagens är en hel del mer lättrullade än dom för 10-15år sedan.
Ingen på detta forum som har en Lawnmaster som har erfarenheter och synpunkter att komma med?
Jorå, det är en bra maskin om man klipper ofta! När gräset blir lite längre så pressar främre hjulraden ned gräset mot marken som då naturligtvis inte blir klippt... Märkte detta senast för ett par veckor sedan, när vissa delar av gräsmattan vuxit betydligt mer än andra (skugga / i solen) Tror jag fick ränna 3-4 ggr över vissa partier för att få klippt mattan...
Fan vet om den är värd 15,000:-. Vi fick vår av svärfar och funderar allvarligt på att försöka byta/sälja den... Med tanke på hur lite tid man har till hem och familj så känns en robot klippare mycket frestande... Har någon här erfarenhet av sådana? Skulle helst vilja bygga en själv men det finns väl inte en chans att någon skulle ha ritningar på en sådan att dela med sig av... Det fanns ett företag som sålde kit under namnet RoBoCut för ett tag sedan.. verkar som dom lagt av...
Alla tips av intresse
Fan vet om den är värd 15,000:-. Vi fick vår av svärfar och funderar allvarligt på att försöka byta/sälja den... Med tanke på hur lite tid man har till hem och familj så känns en robot klippare mycket frestande... Har någon här erfarenhet av sådana? Skulle helst vilja bygga en själv men det finns väl inte en chans att någon skulle ha ritningar på en sådan att dela med sig av... Det fanns ett företag som sålde kit under namnet RoBoCut för ett tag sedan.. verkar som dom lagt av...
Alla tips av intresse
Byggsatsen finns inte längre men man kan köpa styrelektroniken och laddstationen fortfarande http://www.robotshop.se/catalog/product_info.php?cPath=26&products_id=54dragkroken skrev:
Kanske kan du hitta bra med info och ritningar här fortfarande http://www.robotshop.se/micro/wwwrc/indext.htm
/O
dragkroken skrev:Jorå, det är en bra maskin om man klipper ofta! När gräset blir lite längre så pressar främre hjulraden ned gräset mot marken som då naturligtvis inte blir klippt... Märkte detta senast för ett par veckor sedan, när vissa delar av gräsmattan vuxit betydligt mer än andra (skugga / i solen) Tror jag fick ränna 3-4 ggr över vissa partier för att få klippt mattan...
Alla tips av intresse
Vet att det finns ett bra märke på www.wiper.se. Har en del olika modeller att välja bland beroende på tomtstorlek.
Wiper ser precis ut som en annan robotklippare som gick under ett annat namn tidigare...
Kommer inte ihåg vilket men det verkar sannerligen vara bra maskiner... Och ofta med högt pris...
Klippo Lawnmaster är dock ämnet i denna tråd som jag frångick i tidigare inlägg sorry....
Kommer inte ihåg vilket men det verkar sannerligen vara bra maskiner... Och ofta med högt pris...
Klippo Lawnmaster är dock ämnet i denna tråd som jag frångick i tidigare inlägg sorry....
Liknande trådar
-
Gräsklippare Klippo från 80-talet har lagt av
Trädgårdsmaskiner -
Klippo exellence varvar upp och ner varannan sekund?
Trädgårdsmaskiner -
Klippo knivtallrik
Trädgårdsmaskiner -
Hur hittar jag info om gammal 220v el-gräsklippare av märket Klippo?
Trädgårdsmaskiner -
230 ACX upprepat "utanför klippområde"
Robotgräsklippare