Torbjärn Torbjärn skrev:
Vad är COP enkelt förklarat? Databladet för min värmepump har ingen sån storhet :thinking:
Vad har du för värmepump där man inte anger COP i databladet?
 
useless useless skrev:
Vad har du för värmepump där man inte anger COP i databladet?
En CTC 360. Eller det kanske är i utedelen det står? :thinking:
 
richardtenggren
Torbjärn Torbjärn skrev:
En CTC 360. Eller det kanske är i utedelen det står? :thinking:
Ja, om du har monoblock så, annars är väl båda delarna att betrakta som VP. Det du länkar till är väl bara styrning och vattentank? Möjligen elpatron?
 
Gott nytt år på er!

Arbetet på bygget fortsätter i sakta mak men det har inte skett något tillräckligt intressant för att motivera ett inlägg riktigt än, men det kommer snart!

Nu ville jag bara uppdatera med decembers energisiffror:

Total förbrukning: 1154 kWh
Energi till VP: 726 kWh
Värmeproduktion: 3395 kWh
Tappvarmvattenproduktion: 81 kWh

Enligt databladet för värmepumpen har den en COP för varmvattenproduktion på 2,5 vilket borde innebära att 32 kWh gått åt för att producera varmvatten och 694 kWh för att producera värme. Det här borde ge en COP för värmen på 4,9.
Detta är lite lägre än förra månadens resultat, men då hade jag uppskattat värme och tappvarmvatten eftersom jag inte loggat från månadens början vilket kan ha påverkat novembers siffror lite grann, plus att december varit kallare vilket troligen också sänkt COP lite grann.
Som kallast har vi haft drygt -18 och det klarade pumpen fint utan tillskott, och inkommande brine har hållit sig på plus hela tiden. Ska bli intressant att se hur kallt det behöver vara för att den ska behöva börja spetsa.

Stapeldiagram och linjediagram som visar daglig energiförbrukning i kWh under december med total uppmätt förbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ilcretzzo och 5 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Intressant!
Och det röda strecket är utetermometerns värden?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Intressant!
Och det röda strecket är utetermometerns värden?
Typ. Det är elbolaget som redovisar temperaturen enligt en väderstation här på ön. Så det kan ju skilja lite beroende på var man är, men för oss är det nog ganska representativt.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Starkt jobbat. Kul tråd som jag har följt från början men glömde en hel del detaljer. Kan inte hitta svaret på min fråga med sökfunktionen heller. Vad var det för modell av BVP du hade och hur djupt var borrhålet?
 
I ilcretzzo skrev:
Starkt jobbat. Kul tråd som jag har följt från början men glömde en hel del detaljer. Kan inte hitta svaret på min fråga med sökfunktionen heller. Vad var det för modell av BVP du hade och hur djupt var borrhålet?
Tack, och kul att höra!

Det är en Nibe F1255 med 207m aktivt djup.
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Men NU, nu kommer här en riktig uppdatering!

Efter att arbetet övergick till insidan har det inte varit så motiverande att lägga upp någon bild här och någon bild där på små framsteg. Vi har hjälpt elektrikern med det vi får hjälpa till med, och allt eftersom elen blivit dragen har vi isolerat väggar och satt osb. Och nu är äntligen all osb och plywood uppe!

Ett rum under renovering med OSB-skivor på väggar, synliga elinstallationer och gipsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med osb-väggar, röd dörr och skuggor från fönster, gipsplattor och isoleringsmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre av ett pågående byggprojekt med osb-skivor på väggar, oisolerat tak med synliga reglar och byggmaterial spridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av ett pågående byggprojekt med OSB-paneler på väggar och synliga takbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett underkonstruerat rum med isolerade väggar täckta med OSB-skivor, synliga rörsystem och en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av ett pågående byggprojekt med osb-skivor på väggarna, isolering i taket och byggställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojektets rum med OSB-väggar, isolerat tak under renovering och synliga elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I bastun har jag satt en remsa fibergips längst ner att vika upp tätskiktet mot, och sen drar vi folien ner utanpå detta.

Hörn av ett rum under renovering med väggar täckta av osb-skivor och oisolerat tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I duschen blir det även en nisch mellan duscharna för förvaring av schampo.

Interiör av ett renoveringsobjekt med osb-väggar, elinstallationer och arbetslampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även börjat gipsa lite smått i vissa rum, även om avsikten är att generellt sätta taket först så tar vi vissa små rum nu i väntan på taket. Mer om det senare.

Renoveringsarbete inuti ett rum med isolerade väggar och osynligt tak under konstruktion, stege i centrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med Roths fördelarskåp för tappvatten följde även ett ark med nummerlappar med, så då måste man ju numera alla ledningar.

Fördelarskåp för golvvärme med välorganiserade och numrerade röranslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och jag tyckte det blev så tjusigt att jag kände mig tvungen att applicera dem på golvvärmen också.

Väggmonterat fördelarskåp för golvvärme med numrerade blåa rör och reglage framför OSB-panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och ja, taket var det ja...
Vi bestämde oss tidigare i vinter för att köra träullit (eller liknande) i hela huset, men priserna vi fick lokalt var helt horribla. Efter lite fram och tillbaka hittade vi en byggvarubutik som finns i både Sverige och Finland som sålde motsvarande tak till halva priset, så vi beställde därifrån. Problemet med att bo på Åland många gånger är dock Ålands skattemässiga särställning...
I och med att vi har en egen skattegräns och skattemässigt ligger utanför EU måste företag i Sverige (och även i Finland...) sälja varor hit momsfritt och så betalar vi moms här. Detta gör att många företag inte säljer hit då det innebär extra jobb för dem, och så är det med detta företag.
Nåväl, det löste vi genom att jag hittade en kompis kompis i Åbo som skulle ha plats för tre pallar med tak och ha tillgång till truck för att kunna lasta på lastbil. Jag har en annan kompis som har en lätt lastbil, och planen var då att åka över och hämta taket med den.
Tiden gick dock och leveransen sköts upp flera gånger, plötsligt var det riktig vinter och snö och halka, och då lastbilen inte gillade halka valde vi att avbeställa taket för att försöka en sväng på nytt med handlarna på ön och se om vi kunde få bättre pris än tidigare då vi ökat mängden tak vi från början tänkt beställa med nästan 70%.
Tji fick vi! Priserna hade nu gått upp efter årsskiftet, och kvadratmeterpriset på att beställa taket lokalt jämfört med att ta det från Finland var det dubbla!

Så, nu har vi bestämt oss för att på nytt beställa från det finska företaget, och nyttja en åländsk speditör som har ett lager dit man kan beställa varor och så kör han över dem. Detta innebär att vi åker på att betala dubbel moms (som vi hoppas kunna söka tillbaka, men det är högst osannolikt) men TROTS att vi betalar dubbel moms OCH en ganska saftig frakt från Finland hit till ön, så hade det varit nästan 50% dyrare att köpa grejerna lokalt...
Mycket är fint med att bo på Åland, men det här är ett problem som är ständigt återkommande och kan vara oerhört frustrerande.

Nåväl. Träullit ska det bli, och inga taklister ska vi ha. Jag tänkte då att det skulle vara snyggast att sätta taket först och sedan skjuta gipsen mot, för att sist enkelt mjukfoga. Det ger ju ca 10mm "vingelmån" längs takets ytterkant som sedan täcks av gipsen, något som förenklar sågandet av taket betydligt.
Fick då två spillbitar av ett träullittak en kompis monterat för att testa hur det skulle funka och jämföra de två olika tillvägagångssätten, och jag tycker det blir riktigt bra att göra som jag tänkt (den vänstra, den högra är alltså väggen monterad först och sen taket, och så testade jag foga halva och lämna halva utan fog)

Hörn av ett tak under konstruktion med träullit skiva och vägg av OSB-skiva, med synlig isolering och ledningar mellan takbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nackdelen är att det blir riskabelt att hantera gipsen när taket är på plats med den lilla marginal som blir, och att taket ju kommer att röra på sig med varierande fukt och därmed kommer dra sönder mjukfogen. Kompisens tak har krympt massor och gett stora glipor mellan alla skivor, trots att det hade legat inomhus tillräcklig tid vid montage. Men det är klart, monterar man på sommaren i 60% fuktighet kommer det ju vara något helt annat på vintern vid 20%... Ytterligare en nackdel är att vi inte kan gipsa väggarna förrän vi fått taket OCH det har fått acklimatisera sig, vilket skulle skjuta fram gipsen minst en månad i tid.
Jag kommer behöva fundera några varv extra kring detta innan jag bestämmer mig. Nu när jag skriver om det här känner jag mer och mer hur jag börjar luta åt att sätta gips först och sen tak...
 
  • Gilla
Legogodis och 6 till
  • Laddar…
Varför inte taklister? :)
 
Vad kostar trälulit för er?
 
richardtenggren
Jag har gjort på liknande sätt, fast med gips då, så då är det ju dött. Har även satt lp50 profiler i takvinkeln för att gardera mig ytterligare, men vet inte om det hjälper dig så mycket?
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Varför inte taklister? :)
Mycket för att jag tycker det är snyggt att köra utan, och det skadar ju inte att man slipper montera skiten som dessutom kostar pengar. :rofl:

Torbjärn Torbjärn skrev:
Vad kostar trälulit för er?
Bästa priset vi fått var på Troldtekt, och den låg på 30€/kvm för vanlig vit. Träullit låg på runt 40€ vill jag minnas. Detta att jämföras med priserna på företaget som säljer Fibrotech där det ligger på 15€/kvm. :dizzy:

richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag har gjort på liknande sätt, fast med gips då, så då är det ju dött. Har även satt lp50 profiler i takvinkeln för att gardera mig ytterligare, men vet inte om det hjälper dig så mycket?
Exakt, vi satte ju gips mot gips i lägenheten på garaget och det blev riktigt bra. Visst har det rört på sig lite så vi har fått mjukfoga en gång i efterhand, men efter det ser det bra ut.

Men som jag insåg ju mer jag skrev om det i inlägget igår: träulliten är ju ett mycket mer levande material och kommer att röra sig en hel del, så det är nog dömt att misslyckas att göra på det viset. Efter att jag postat inlägget igår kväll låg jag och funderade på det och diskuterade med sambon och har nog mer eller mindre beslutat att sätta väggarna först och taket sist. Ibland är det väldigt bra att skriva ner sina tankar då man blir att argumentera med sig själv på ett annat sätt!
 
  • Gilla
Beemaster och 3 till
  • Laddar…
Bra jobbat!
Jag vet vad det innebär att bygga stort i egen regi och jag känner igen din beskrivning av att motivationen kan gå upp och ner.
Framförallt vill jag ge en eloge för din dokumentation och för att du delat med dig till oss under resans gång.
 
  • Gilla
  • Älska
skydiver och 2 till
  • Laddar…
För två år sedan konstaterade vi (som jag nämnt tidigare i tråden) att våra gångjärn till garageportarna inte riktigt funkade som tänkt, för då hände det här:

Närbild av ett nyligen modifierat garageportgångjärn monterat på en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Problemet var att passformen mellan tapp och hål var så tight att det väldigt lätt rostade fast och nöp ihop. Vi började då med att modifiera konstruktionen på gångjärnen på högra porthålet och det har fungerat väldigt bra, men att fixa det andra porthålet har inte riktigt varit högsta prio så de portarna har stått stängda sen dess.
Nu är det dags att flytta de två pallarna med gips som står i garaget och bära in gipsen i huset, och då båten står i det fungerande porthålet var jag illa tvungen att ta tag i detta. Så förra helgen tog jag bort gångjärnen och förde in dem till verkstan som byggde dem åt mig och modifierade dem likt de andra gångjärnen, och idag monterade jag dem så att vi nu äntligen har alla portar i bruk igen!

Nyinstallerat garageportgångjärn med modifierad tapp och hålkonstruktion för att förhindra rost och klämning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett öppet garage med synliga gångjärn på dörrarna, med en pall gips inne i garaget och en stängd garageport bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska Eivor få arbeta lite och lyfta pallarna upp till huset så ska jag försöka få hit lite kompisar och hjälpa till att bära in alla 120 skivor.

I övrigt är duschutrymmet färdigt gipsat med fermacell och arbetet pågår nu i badrummet.

Nyrenoverat duschutrymme med gipsade väggar och synliga rör i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även gjutit en klack för alla rör som kommer från garaget, att ansluta tätskikt mot.

Nyligen gjuten betongklack i ett hörn med elkablar och rör ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 18 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.