8 114 läst · 25 svar
8k läst
25 svar
Elda med ved istället för koks?
Sida 1 av 2
Tack snälla rara du f erbjudandet, men nu är det ju så att kokseldning f privat bruk är förbjudet sen länge..(..tillåtet endast inom industrin o i smedjor o dyl, annars skulle jag inte bry mig om att konvertera spisen. Det förbjöds f ö f att det är mkt hälsovådligt.
Bror duktig !F FD medlem skrev:
Vad tycker du idag. När elen kostar månadslöner....fortfarande lika fini kanten.
nä nu är det för var och en att rädda sig själv och markera mot regimen.
Koks och spiloja
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
Är det förbjudet överhuvudtaget? Har aldrig hört......Kollade själv möjligheterna till att köpa koks för nå år sen och det var inga problem även om försäljarna är få och oftast mest inriktade på industri.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 346 inlägg
Vad är skillnaden mot en vedspis? Jag har hört om att eldstaden är mindre i kokskaminer vilket innebär att man får kapa veden i mindre bitar och lägga in ofta.
Att göra eldstaden större låter ogörligt. Men jag gissar bara.
Att göra eldstaden större låter ogörligt. Men jag gissar bara.
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
Det är klart man kan peta in ved i en AGA men det blir ju inte riktigt samma sak. Myseldning ja visst men man får ju aldrig själva grejen med spisen. Med koks kan man ju elda på sånt sätt att den är varm en hel natt tex. Bara fylla på på morgonen och elda vidare typ.......
Precis.S Stefan1972 skrev:
Ett mycket effektivt bränsle.
Fungerar i kaminer och spisar. Dock inget för kakelugnen pga att de går på röken och kan spricka.
Frågan är: kan koks vara på väg tillbaka nu när regimen straffar folket med horribla skatter på el och diesel.
Blir det lite volym på en importverksamhet så blir det riktigt billigt oxå
och varför tror du att det inte går med en aga?S Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
Skulle grillbriketter funka? Ved är ju inget vidare bra direktersättning för koks, speciellt inte i en AGAspis.
Eldar man med koks/kol så avges den mesta energin som strålning, dvs man ska ha stora eldstadsytor & relativt små rökgasytorimported_Benno skrev:
Eldar man med ved så avges den mesta energin som konvektion, dvs man har relativt små eldstadsytor och större rökgasytor.