De gamla chilifröna gror. Lite svårt att se på bilden men nu har alla sorter grott. Sist ut var red pumpkin.
Flera små början till chiliplantor som gror i en täckt kruka med jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Vi har lyckats (redan) att ta livet av några småttingar.. brickan/hyllan de stod på lutade så några av de yttersta torkade.. trots att den änden vi såg hade vatten :(
 
Snigla Snigla skrev:
Vi har lyckats (redan) att ta livet av några småttingar.. brickan/hyllan de stod på lutade så några av de yttersta torkade.. trots att den änden vi såg hade vatten :(
Attans, vad synd.. Jag har testat att sätta hela tråget i blöt. Hittills har jag gjort det i samband med sådd och en gång till, i går kväll, det har räckt så långt.
Får se hur det går nu när de börjar växa. Fast jag får skola om dem rätt snart för det är bara såjord i tråget. Jag brukar så i lite sand ovanpå vanlig jord men jorden hade frusit och sanden var slut. Fick köpa såjord istället.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
MaxHugo
Då var första batchen satt på jäsning.:love: Odlingstråg med plantfrön under lila LED-växtljus för jäsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
MaxHugo
Någon här som vet vilket material Grow bags är? Tänkte vara lite sparsam denna säsongen, så blir det billigare att göra själv.
 
Mitt första inlägg i denna tråd! Det märks att vi har lite olika sätt att odla på! En del mer seriösa!! Ville bara visa min fina odling!! Jag har satt fyra olika tomatsorter, brukar funka bra men hoppas tigrella eller va den nu heter funkar i år! Förra året va katastrof med noll tigrellatomater!!! Någon slags chili, en planta brukar ge två chillisar. Det räcker för oss. I år satte jag några gurkfrön som vanligt, dom kommer upp men blir aldrig något på!?! Det som växer bra i landet är jordärtskocka, persilja och rabarber!!
 
  • Odlingssystem med plantor i krukor på staplade bildäck inne i en rörig verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snigla och 6 till
  • Laddar…
O Oaken skrev:
Mitt första inlägg i denna tråd! Det märks att vi har lite olika sätt att odla på! En del mer seriösa!! Ville bara visa min fina odling!! Jag har satt fyra olika tomatsorter, brukar funka bra men hoppas tigrella eller va den nu heter funkar i år! Förra året va katastrof med noll tigrellatomater!!! Någon slags chili, en planta brukar ge två chillisar. Det räcker för oss. I år satte jag några gurkfrön som vanligt, dom kommer upp men blir aldrig något på!?! Det som växer bra i landet är jordärtskocka, persilja och rabarber!!
Hur man odlar är absolut inte viktigt - att man odlar är ju det härliga!:heart:
 
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 6 till
  • Laddar…
De gamla chilifröna växer på sig. Unga chiliplantor med sina första blad i en blå trågplanterare med mörk såjord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De som grodde först håller på att utveckla sina "sanna" blad. Som ett experiment (och för att jag känner mig lite lat) testar jag nu att vattna de små liven med väldigt utspätt lakvatten från mina mjölksyrakomposter. Jag brukar inte så i bara såjord men det blev så den här gången. Vill se om de kan klara sig lite längre i tråget om jag tillför näring i det här skedet.
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Maria T
O Oaken skrev:
Mitt första inlägg i denna tråd! Det märks att vi har lite olika sätt att odla på! ... tigrellatomater!!!
Så himla härligt att se alla bilder och läsa vad ni andra pysslar med. Jag är superdålig på att driva upp grönsaker från frö - viljan finns men orken tryter tyvärr; köper småplantor av tomat, gurka, paprika, squash, aubergine och litar på att få chiliplantor av min syssling (y) jag är bättre på blomfrön....
Men nu var det så att jag läste/hörde om denna tomat Tigrella och blir så nyfiken - är den extra god, extra odlingsvärd, extra rikligt växande eller extra allt?
Om svar Ja på alla frågor ska jag testa till nästa säsong!
(skojar lite såklart, men blir helt klart nyfiken då jag gillar små och söta tomater)
 
S
O Oaken skrev:
Mitt första inlägg i denna tråd! Det märks att vi har lite olika sätt att odla på! En del mer seriösa!! Ville bara visa min fina odling!! Jag har satt fyra olika tomatsorter, brukar funka bra men hoppas tigrella eller va den nu heter funkar i år! Förra året va katastrof med noll tigrellatomater!!! Någon slags chili, en planta brukar ge två chillisar. Det räcker för oss. I år satte jag några gurkfrön som vanligt, dom kommer upp men blir aldrig något på!?! Det som växer bra i landet är jordärtskocka, persilja och rabarber!!
Är inte odlingen i vägen när du ska skifta till vinterdäck på bilen? :crysmile:
Gurka känns lite tidigt.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Så himla härligt att se alla bilder och läsa vad ni andra pysslar med. Jag är superdålig på att driva upp grönsaker från frö - viljan finns men orken tryter tyvärr; köper småplantor av tomat, gurka, paprika, squash, aubergine och litar på att få chiliplantor av min syssling (y) jag är bättre på blomfrön....
Men nu var det så att jag läste/hörde om denna tomat Tigrella och blir så nyfiken - är den extra god, extra odlingsvärd, extra rikligt växande eller extra allt?
Om svar Ja på alla frågor ska jag testa till nästa säsong!
(skojar lite såklart, men blir helt klart nyfiken då jag gillar små och söta tomater)
Vad synd att vi inte bor nära varandra för jag är tvärtemot dig, jag gilla att driva upp grönsaksfrön men tycker inte det är lika roligt när det har blivit för mycket och för stort. Blomfrön är jag kass på.
Jag brukar ha Tigrella mest för de är randiga och fina :D
 
  • Älska
Maria T
  • Laddar…
Här är några chilifrön satta och några fröpåsar köpta.
Chilifröplantor som gror i en pluggbrätte med fuktig jord och synliga frön.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Olika fröpåsar för grönsaker och kryddor på en rosa filt bredvid en katt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Maria T
Lill72 Lill72 skrev:
Vad synd att vi inte bor nära varandra för jag är tvärtemot dig, jag gilla att driva upp grönsaksfrön men tycker inte det är lika roligt när det har blivit för mycket och för stort. Blomfrön är jag kass på.
Jag brukar ha Tigrella mest för de är randiga och fina :D
Aha, ja där ser man (jag) - min mamma älskade att driva upp tomater, gurka, bönor, whatever .. men sen hon gick ur tiden :heart: så är det ingen som pysslar så. Härligt att ingen dömer här, jag ska se om Tigrella (kommer finnas) finns på plantskolorna i närheten.
 
  • Älska
  • Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
Fadai
Maria T Maria T skrev:
Så himla härligt att se alla bilder och läsa vad ni andra pysslar med. Jag är superdålig på att driva upp grönsaker från frö - viljan finns men orken tryter tyvärr; köper småplantor av tomat, gurka, paprika, squash, aubergine och litar på att få chiliplantor av min syssling (y) jag är bättre på blomfrön....
Men nu var det så att jag läste/hörde om denna tomat Tigrella och blir så nyfiken - är den extra god, extra odlingsvärd, extra rikligt växande eller extra allt?
Om svar Ja på alla frågor ska jag testa till nästa säsong!
(skojar lite såklart, men blir helt klart nyfiken då jag gillar små och söta tomater)
Jag har Tigerella varje år + några andra som varierar. Har alltid gett mig god skörd och blir ”lagom” stora, både att äta direkt och till maten. Rekommenderas.
 
O Oaken skrev:
Mitt första inlägg i denna tråd! Det märks att vi har lite olika sätt att odla på! En del mer seriösa!! Ville bara visa min fina odling!! Jag har satt fyra olika tomatsorter, brukar funka bra men hoppas tigrella eller va den nu heter funkar i år! Förra året va katastrof med noll tigrellatomater!!! Någon slags chili, en planta brukar ge två chillisar. Det räcker för oss. I år satte jag några gurkfrön som vanligt, dom kommer upp men blir aldrig något på!?! Det som växer bra i landet är jordärtskocka, persilja och rabarber!!
Kör på bara, finns inget rätt eller fel.. även om vissa (jag :rolleyes:) kan nörda in mig på saker ibland.. men det betyder inte att det varken är bäst eller ens bra.. haha :geek:

Funkar lika bra med att så i plastrester (kiwikorgar, tomatbyttor, toarullar osv) från Ica .. som att köpa mer dedikerade krukor/kärl (y)

Jord och näring är en hel vetenskap.. men det mesta man odlar är inte så kinkiga som man tror. Vanlig jord funkar ofta utmärkt.. man kan lätta upp det med hälften sand typ så har man en ok såjord :)

Odla ska vara kul! Man kommer ha olika bra o dåliga år.. (oavsett erfarenhet).. men man lär sig hela tiden!

Lycka till med odlandet och VÄLKOMMEN till tråden !
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.