Hej.

Jag visar en bild hur det såg ut innan vi tog bort tapeten. Och en bild efter vi tog bort tapeterna.

Det som finns kvar är färgen på väggen. Lite färg försvann och jag antar där ska man spackla lite.

Min fråga är dock hur skär man till våderna snyggast ? Om ni zoomar in ser ni att det var en 5mm Kant från "dörröppningen" runt om och från hörnen. Hur skär man så snitten blir så raka som möjligt och exakt hela vägen från tak till golv? Vilka verktyg och teknik använder man ?

• Tapetserad vägg före borttagning med mönster av marint liv, synlig dörröppning och golvkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg förberedd för tapetsering med synlig kant vid dörröppning och hörn.
    Skapa konto

Bästa svaret

Jag körde med stållinjal och rakblad och väntade lite efter uppsättning så tapet fick sätta sig ordetligt

H håbbe1961 skrev:
Jag körde med stållinjal och rakblad och väntade lite efter uppsättning så tapet fick sätta sig ordetligt
Tack, vi hade bråttom med att skära när vi tapetserade första gången med att skära så tapeten revs sönder på vissa ställen. Vi tänkte man behövde tvätta bort klister fort för att undvika fläckar men man har kanske mer tid på sig än man tror. :)

To66e Tobias Ferm skrev:
Tack, vi hade bråttom med att skära när vi tapetserade första gången med att skära så tapeten revs sönder på vissa ställen. Vi tänkte man behövde tvätta bort klister fort för att undvika fläckar men man har kanske mer tid på sig än man tror. :)
Ja stressa inte, finskär när det börjar sätta sig så slipper du trasiga kanter o byt blad ofta

H håbbe1961 skrev:
Ja stressa inte, finskär när det börjar sätta sig så slipper du trasiga kanter o byt blad ofta
Tack. Hade du tapetlinjal med vattenpass eller körde du med laser ? :)

To66e Tobias Ferm skrev:
Tack. Hade du tapetlinjal med vattenpass eller körde du med laser ? :)
Efter mycket testade så landade jag på en stållinjal på 30cm och ögonmått.

• Haha
To66e
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Efter mycket testade så landade jag på en stållinjal på 30cm och ögonmått.
Ska bli spännande hur bra mitt ögonmått är att skära vågrätt ovanför dörrposten. :)

To66e Tobias Ferm skrev:
Ska bli spännande hur bra mitt ögonmått är att skära vågrätt ovanför dörrposten. :)
En vanesak, men kör med tumstock o testa med att markera först innan du känner dig bekväm. Sen går det snabbt o blir snyggt. Krångligt med långa linjaler och laser

• Gilla
To66e
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
En vanesak, men kör med tumstock o testa med att markera först innan du känner dig bekväm. Sen går det snabbt o blir snyggt. Krångligt med långa linjaler och laser
Tack för tipset. Det ska jag prova. Tumstocken är bra och mäta innan man slänger upp tapeten. Det tar jag med mig.

Tack :)

Kan man slänga in en till fråga ? Hörnen släppte där jag tapetserade förra veckan. Något knep att fixa det i efterhand ? :)

Tusen tack på förhand och trevlig kväll!

To66e Tobias Ferm skrev:
Tack för tipset. Det ska jag prova. Tumstocken är bra och mäta innan man slänger upp tapeten. Det tar jag med mig.

Tack :)

Kan man slänga in en till fråga ? Hörnen släppte där jag tapetserade förra veckan. Något knep att fixa det i efterhand ? :)

Tusen tack på förhand och trevlig kväll!
Låt tapet ligga ett tag där man viker halva vården mot mitten och den andra halvan likadant dvs klister sida mot klister sida, detta minst ca 10 min efter klistring så blir den mer följsam att sätta upp. Men i detta, fall så klistra om med pensel och tävvta med svamp direkt

• Älska
To66e
  • Laddar…
C
Det "traditionella" sättet är en tapetkniv med (justerbart) anhåll, men då blir så klart kanten inte rakare än kanten man drar anhållet emot, vilket både kan vara en för- och nackdel (ibland blir det snyggare att kanten är jämnbred än att den är exakt rak på tapetsidan).

Men apropå att stressa så tycker jag själv att det är bäst att inte vänta för länge med att skära åtminstone papperstapeter då tapeten löser upp sig och blir lite svampig efter en stund. Sen efterlimmar jag också alla kanter och det görs bäst efter kantskärning och kräver så klart att klistret inte har satt sig så att det går att lyfta kanten. Då använder jag förvisso traditionellt tapetklister och inte lim.

• Gilla
To66e
  • Laddar…
De flesta tapeter i dag är easy up och då stryker man limmet på väggen. Jag använder ändå alltid tapetbord där jag lägger upp tapetvåden när jag skall dela den med en linjal o tapetkniv med rakblad.ett tips när du skär utmed lister använd en bred spackelspade o skär utmed då skadas inte tapeten använd tapetkniv med rakblad inte brytbladskniv eller liknande och håll kniven så vågrätt som möjligt på till exempel en golvlist l.om.du lyfter kniven är det större risk att den tuggar byt blad ofta. När det gäller hörnet så tryck in väl i hörnet o gå inte runt mer än c.a 3 mm dela våden istället.

Finns ett verktyg du kan köpa på färghandeln som du ställer in så de följer ytterhörnet medans du skär, så även om dina hörn är snea så får du fortfarande en skuren kant med samma mått överallt, riktigt bra

bara lägga an och skära. Nackdel med vattenpass är
Om hörnen är snea så du får olika mycket vit kant över efter du skurit

Denna:

Tapetkniv från Anza för precisionsklippning längs golvlist och dörrfoder på en webbplats för byggvaror.
Skapa konto

och kniven för att skära mot golvlist och dörrfoder är denna:

Röd och vit sockelkniv för exakt skärning vid golvlist och dörrfoder, visas på en onlinebutiks hemsida.
Skapa konto

Mvh målaren

Själv använder jag den första till allt när du inte behöver skära ett ytterhörn tar du bort plastflärpen vad skall man ha sockelkniven för har adrig använt en sådan är själv målare

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
Själv använder jag den första till allt när du inte behöver skära ett ytterhörn tar du bort plastflärpen vad skall man ha sockelkniven för har adrig använt en sådan är själv målare

Använder sockelkniven för jag tycker de e mycket smidigare bara tapetkniven till ytterhörn när de ska skäras en fin rak linje

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.