Hej,
Försöker stänga av inkommande vatten som kommer från golvet. Jag antar det är dem 2 gröna ventilerna med spak när jag vrider den ena (blåa) så stängs kallvatten av. När jag vrider den andra (färglösa) så börjar den läcka lite mjukt droppar från själva ventilen men vattnet stängs INTE av. Dem 3 andra rören (2 längst till vänster och 1 längst till höger har jag ingen aning vad dem har för funktinoer).
Hjälp
Försöker stänga av inkommande vatten som kommer från golvet. Jag antar det är dem 2 gröna ventilerna med spak när jag vrider den ena (blåa) så stängs kallvatten av. När jag vrider den andra (färglösa) så börjar den läcka lite mjukt droppar från själva ventilen men vattnet stängs INTE av. Dem 3 andra rören (2 längst till vänster och 1 längst till höger har jag ingen aning vad dem har för funktinoer).
Hjälp
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
Du verkar ju ha en fördelning till andra saker. Vad ligger vägg i vägg? Logiskt sett så är väl rören med kranar matningen.
Om du bor i en lägenhet och det är där vattnet kommer in från stammen så behöver vattnet stängas av centralt i huset. Du behöver ha en fungerande avstängningsventil, så den måste åtgärdas. I de flesta bostadsrättsföreningar är det den boendes ansvar att ta hand om avstängningsventilerna, men det finns vissa där det är föreningen som sköter det.
Okej tackJohhhan skrev:Om du bor i en lägenhet och det är där vattnet kommer in från stammen så behöver vattnet stängas av centralt i huset. Du behöver ha en fungerande avstängningsventil, så den måste åtgärdas. I de flesta bostadsrättsföreningar är det den boendes ansvar att ta hand om avstängningsventilerna, men det finns vissa där det är föreningen som sköter det.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 642 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 642 inlägg
Dom gröna kulventilerna bör ju vara avstängningen in i lägenheten. Glöm inte att stänga trimventilen på VVC:n också, annars slutar inte varmvattnet att komma.
Prova först med kallvattnet så får du svar ganska fort.
Prova först med kallvattnet så får du svar ganska fort.
Ah, tänkte inte på VVC. Då kanske ventilen stänger iallafall.Krilleman skrev:
Om kulventilen läcker vid vredet, så kan du kolla om det finns någon mutter att dra åt för att ev. täta någon spindelledspackning.
Redigerat:
Kan du uteckla vad menar du med trimventilen? Asså den ena kulventil för kallvatten stängs av utan konstigheter men varmvatten gör inte det när jag drar den där kulventil fortsätter komma...Krilleman skrev:
Bästa svaret
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 642 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 642 inlägg
Du har VVC som vänder i din LGH. Därför får du fortfarande tryck på varmvattnet om du endast stänger kulventilen.Kycklingen skrev:
Lossa på det kromade locket och dra skruven under i botten. Annars slutar aldrig varmvattnet att rinna.
Räkna hur många varv du skruvar in den och öppna samma antal varv. Men det är också möjligt att den är fullt öppen. Denna ventilen är det antagligen en insexnyckel du behöver för att stänga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur känns det kunna allt?Krilleman skrev:Du har VVC som vänder i din LGH. Därför får du fortfarande tryck på varmvattnet om du endast stänger kulventilen.
Lossa på det kromade locket och dra skruven under i botten. Annars slutar aldrig varmvattnet att rinna.
Räkna hur många varv du skruvar in den och öppna samma antal varv. Men det är också möjligt att den är fullt öppen. Denna ventilen är det antagligen en insexnyckel du behöver för att stänga.
[bild]
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 642 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 642 inlägg
Allt var ett stort ord, det är inte sant.
Men däremot kan jag lite om mycket.
Sen att jag jobbat i över 20 år både på service och entreprenad inom VVS hjälper ju en del i frågan...
Men däremot kan jag lite om mycket.
Sen att jag jobbat i över 20 år både på service och entreprenad inom VVS hjälper ju en del i frågan...